ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

اگر فشار خون شما بالا است ، باید به طور مرتب فشار خود را چک کنید. پزشک احتمالا چک کردن فشار با دستگاه فشار خون خانگی را به شما توصیه خواهد کرد.

چرا؟

به این خاطر که اگر فقط در مطب پزشک فشار خون خود را چک کنید، فقط فشار خون لحظه ای را بدست می آورید. ولی فشار خون در ساعات مختلف روز و در روز های مختلف بالا پایین می شود و به این خاطر بهتر است دستگاهی خانگی تهیه کنید. بهترین راه چک کردن فشار خون، ارزیابی آن در ساعات مختلف روز به مدت چند ماه است.

انواع دستگاه فشار خون

انواع مختلفی از دستگاه های فشار خون دستی و اتوماتیک برای مصارف خانگی در بازار موجود است. حتی می توانید مدلی را انتخاب کنید که در طول روز بر روی بازو یا مچ دست قرار می گیرد. اما همه انواع فشار سنج دقیق نیست و به همین دلیل بهتر است مناسب ترین مدل را انتخاب کنید. مدل مورد نظر را می توانید بصورت آنلاین سفارش بدهید، یا از داروخانه و فروشگاه های تجهیزات پزشکی خریداری کنید.

فشارسنج جیوه ای

این نوع فشار سنج، فشار خون را با ستونی حاوی جیوه (شبیه به دماسنج شیشه ای) نشان می دهد. این نوع دستگاه بسیار دقیق هستند و نیازی به کالیبره شدن ندارد، به همین دلیل فشار سنج های جیوه ای “استاندارد طلایی” برای اندازه گیری فشار خون در نظر گرفته شدند. با این حال جیوه ماده سمی است و تحقیقات در زمینه سمیت جیوه همچنان ادامه دارند و به این خاطر در طی ۱۵ سال گذشته، تعداد بیشتری از متخصصان به دنبال گزینه های جایگزین بودند.

فشارسنج دیجیتال

فشارسنج دیجیتال برای عملکرد خود به استتوسکوپ نیازی ندارد و برای تعیین فشار خون از معیار های اسیلوسومتری و محاسبات الکترونیکی استفاده می کند.

خون با هر بار پمپاژ قلب باعث ایجاد لرزش در دیواره شریان می شود و فشار سنج آن را تشخیص می دهد و سپس به سیگنال های الکتریکی ترجمه می کند. اندازه گیری ها و محاسبات بدون استتوسکوپ قابل انجام است و به این خاطر از فشار سنج دیجیتال در محیط های پر سر و صدا هم می توان استفاده کرد.

مانیتورهای فشارسنج دیجیتال معمولاً فشار خون متوسط و نبض را دقیق اندازه گیری می کنند اما در مقایسه با فشار سنج جیوه ای و عقربه ای در اندازه گیری فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دقیق نیستند. فشار سیستولیک مربوط به انقباض بطن های قلب است، و فشار دیاستولیک مربوط به استراحت بطن ها است.

فشارسنج عقربه ای

این دسته از فشار سنج ها، فشار را با عقربه نشان می دهند. فشار سنج های عقربه ای نسبت  به فشار سنج جیوه ای، ایمن تر محسوب می شوند. اما دقت فشار سنج جیوه ای را ندارند و ممکن است نیاز به کالیبره شدن داشته باشند، به خصوص اگر مدل قدیمی و ارزان قیمت باشد.

تکان خوردن عقربه های فشار سنج، باعث بی دقتی در سنجش فشار خون می شود. البته بعضی از مدل ها با گیره به دیوار یا استند متصل می شوند و دقیق تر عمل می کنند.

بهترین دستگاه فشار خون خانگی چیست؟

فشار خون بالا خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های دیگر را افزایش می دهد و برای کنترل آن باید اقداماتی انجام بدهید. پزشک شما ممکن است تغییر سبک زندگی را پیشنهاد کند و داروهایی را برای رفع فشار خون بالا تجویز کند. ولی برای تعیین برنامه درمانی باید فشار خون خود را در خانه مرتبا چک کنید. برای اطلاع از رنج فشار خون نرمال برای سنین مختلف مقاله ی مورد نظر را بخوانید.

با اینکه فشارسنج های جیوه ای از دقت بیشتری برخوردارند، ولی جیوه ماده سمی و خطرناکی محسوب می شود. بهتر است از فشار سنج دیجیتالی برای سنجش فشار خون کمک بگیرید. در ادامه دو تا از بهترین برند های فشار سنج های خانگی را معرفی می کنیم.

بهترین مارک دستگاه فشار خون کدام است؟

مارک بیورر و امرون، دستگاه های فشار سنج دقیقی کالیبره شده را به بازار عرضه کرده اند. استفاده از این دستگاه ها آسان است و نتایج قابل اطیمینانی دارند.

برند  omron

دستگاه فشار سنج امرون، یک انتخاب مطمئن است. دستگاه های این برند اغلب، بی سیم است و به این خاطر رابط کاربری آن ها آسان است.  این دستگاه می تواند به دو نفر متصل شود و برای هر شخص  تا ۱۰۰ بار خوانش فشار خون را انجام می دهد.

از طریق بلوتوث به گوشی متصل می شود، و نتایج را ایمیل می کند. مانیتور های این برند اغلب نور پردازی خوبی دارند و اعداد به صورت بزرگ و واضح بر روی آن نمایش داده می شوند. یکی دیگر از مزایای این برند، داشتن آپشنی مثل سنجش پشت سر هم است. برای مثال با سه بار سنجش فشار خون، نتیجه دقیق تری بدست میاورید.

beurer برند

از مزایای دستگاه فشار سنج Beurer دقت بالا، سهولت در استفاده ، کیفیت و قیمت مناسب آنها است و برای استفاده شخصی در خانه یکی از بهترین گزینه های ممکن محسوب می شود. این فشارسنج به بازو متصل می شود و فشار خون شریان های بازو را می سنجد. به این خاطر نسبت به فشار سنج مچ دست، دقیق تر است و استفاده ی کلینیکی بیشتری دارد. سنجش فشار خون ساده است و به مهارت خاصی نیاز ندارد.

طرز استفاده از دستگاه فشارسنج دیجیتالی

قبل از بررسی فشار خون ، بهتر است موارد زیر را بدانید:

  • بعد از میل غذا یا مصرف کافئین ، الکل یا دخانیات حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  • حتما قبل از سنجش فشار خون خود، اجابت مزاج کنید.
  • ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید و صحبت نکنید.
  • با دست و پا های آزاد و بدون تکیه دادن، بنشینید.
  • دست چپ خود را تا سطح قلب بالا ببرید و آن را روی یک میز بگذارید و بدون حرکت بمانید.
  • کاف باید صاف و نرم باشد، آن را دور بازوی برهنه خود بپیچید. کاف نباید خیلی سفت باشد و باید به اندازه ی یک انگشت فضای خالی وجود داشته باشد.
  • محل قرارگیری کاف را بررسی کنید. لبه پایینی آن باید ۱ اینچ بالاتر از آرنج باشد.
  • دستگاه را روشن کنید تا سنجش شروع شود.
  • در مدل های دیجیتال، با فشار یک دکمه، کاف شروع به باد کردن می کند. ولی در مدل های عقربه ای باید به صورت دستی کاف را باد کنید.
  • پس از باد کردن کاف، دستگاه دیجیتال به هوا اجازه می دهد تا به آرامی خارج شود.
  • به صفحه نمایشگر نگاه کنید تا فشار خون خود را ببینید. فشار خون سیستولی همیشه بیشتر است. برای مثال فشار خون به صورت ۱۲۰ روی ۸۰ نمایش داده می شود.
  • با فشار دادن دکمه خروج، هوا به صورت کامل خارج می شود.
  • اگر نیاز به اندازه گیری مجدد دارید ، حداقل ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید.

منابع

https://www.allheart.com

https://www.walgreens.com

https://www.webmd.com

https://www.enotes.com

https://www.win-health.com

https://www.verywellfit.com