ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

هولتر فشار خون ؛ ۲۴ ساعت نظارت کامل فشار شما!

از آنجایی که بررسی در مورد فشار خون بالا برای رد و یا تأیید آن ضروری است، برای اندازه‌گیری و مدیریت فشار خون بالا در یک دوره ۲۴ ساعته، از هولتر فشار خون استفاده می‌شود.

این دستگاه، فشار خون را طی ۲۴ ساعت در حالی که بیمار خواب یا بیدار است، ثبت می‌کند. در حال حاضر، استفاده عمومی از هولتر فشار خون بدلیل کمبود داده‌های مقرون ‌به‌ صرفه محدود شده است.

اما، توانایی آن در تشخیص افراد مبتلا به فشار خون بالا که در اصطلاح به آن‌ها «روپوش سفید» گفته می‌شود و احتمالاً نیازی به درمان ندارند، منجر به کاهش قابل توجهی در هزینه دارو می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ضرورت استفاده از این دستگاه و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شده و مزایا و معایب استفاده از آن را با یک‌دیگر بررسی کنیم.

آشنایی با هولتر فشار خون و لزوم استفاده از آن

هولتر فشار خون، دستگاهی است که اطلاعات بسیاری را درباره تغییرات فشار خون و ارتباط آن با فعالیت‌های روزمره و الگوی خواب شما فراهم می‌سازد. در طول خواب، بیشتر افراد با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی فشار خون سیستولیک مواجه می‌شوند.

اما این امکان وجود دارد که در برخی از افراد، فشار خون کاهش پیدا نکرده بلکه حتی با افزایش آن نیز مواجه شوند. هر هولتر فشار خون شامل دستگاه اندازه‌گیری فشار خون، کاف یا همان بازوبند، یک لوله و کیف نگهدارنده است. در نمونه‌های جدیدتر آن، با حذف لوله پلاستیکی و کوچک‌تر شدن دستگاه اندازه‌گیری فشار و نصب آن بر روی کاف، حمل دستگاه بسیار آسان‌تر شده است.

هولتر فشار خون می‌تواند با شناسایی تغییرات غیر طبیعی در فشار خون، کمک شایانی در تجویز داروی مناسب به پزشک داشته باشد. تغییراتی که ممکن است به هنگام مراجعه به پزشک و اندازه‌گیری آن در مطب، خود را نشان ندهد.

اگر نقش دقیق هولتر فشار خون مشخص شود، پایش ۲۴ ساعته فشار خون ممکن است به ابزاری ضروری در تشخیص و درمان فشار خون مطب، فشار خون بالا مخفی و فشار خون بالا پایدار تبدیل شود. شاید تا کنون این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که چه زمانی لازم است تا از دستگاه هولتر فشار خون استفاده کنیم؟

هنگامی که در اندازه‌گیری‌های عادی، با فشار خون بالا مواجه می‌شویم.

  • اگر اعضای خانواده دارای فشار خون بالا هستند یا به عبارتی سابقه خانوادگی فشار خون بالا داریم.
  • در شرایطی که پزشک حین انجام معاینه و بررسی متوجه عوارض فشار خون بالا می‌شود.
  • اگر تحت درمان فشار خون بالا هستیم اما به صورت مکرر دچار افزایش فشار خون می‌شویم.
  • اگر تحت درمان فشار خون بالا هستیم اما دچار علائم افت فشار خون می‌شویم.

نحوه عملکرد هولتر فشار خون

اکثر دستگاه‌های هولتر فشار خون از میکروفون‌های شریان بازویی برای تشخیص صداهای نوسان‌سنجی کاف (Krokoff) که در آن نوسانات فشار کاف تشخیص داده می‌شود، استفاده می‌کنند. فرکانس اندازه‌گیری می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در حالت بیداری و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه هنگام خواب است. بیماران می‌توانند ضبط را شروع یا متوقف کنند و در صورت تمایل نتایج نمایش داده شده را بخوانند. یادداشت روزانه نتایج به دست آمده، بیماران را تشویق می‌کند تا علت تغییرات ناگهانی فشار خون خود را ارزیابی کند.

از آنجایی که هولتر فشار خون در حین فعالیت‌های شدید عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد، همواره توصیه می‌شود که بیمار از انجام فعالیت‌‌های شدید خودداری کرده و در طی پایش ۲۴ ساعته، تنها به انجام تحرکات عادی روزانه بپردازد تا هولتر فشار خون، بهترین عملکرد را داشته باشد.

موارد استفاده هولتر فشار

استفاده از هولتر فشار خون می‌تواند کمک شایانی به پزشکان در تشخیص و درمان صحیح بیماران بنماید. موارد استفاده بسیار زیادی برای این دستگاه وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

افرادی که دارای فشار خون مطب هستند یعنی در مواقع خاصی همچون مراجعه به پزشک، فشار خونشان بالا می‌رود. این نوع از فشار خون می‌تواند بیمار را در حالی که دارای فشار خون طبیعی است، در طبقه‌بندی نادرستی قرار دهد.

  • افرادی که نیازمند بررسی نوسانات فشار خون در طول ۲۴ ساعت و به صورت شبانه‌روزی هستند.
  • افرادی که نیازمند بررسی نوسانات فشار خون در شب هستند.
  • افرادی که نیازمند بررسی نوسانات فشار خون در حین انجام فعالیت‌های روزانه هستند.
  • افرادی که نیازمند بررسی تأثیر داروها در طول ۲۴ ساعت و به صورت شبانه‌روزی هستند.
  • افرادی که دارای فشار خون مقاوم به دارو هستند.
  • تصمیم‌گیری هنگام تجویز دارو برای افرادی که فشار خون آن‌ها لب مرز است.
  • مادران باردای که در برخی موارد فشار خون آن‌ها حین بارداری می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد.
  • هنگامی که فشار خون از نوسانات بسیار بالایی برخوردار است و قابل کنترل نیست.
  • زمانی که نیاز به تغییر داروهای تجویزی است که احتمال تأثیرگذاری شدید بر فشار خون را دارد.

افرادی که دارای فشار خون بالا مخفی (ماسکه) هستند یعنی علی‌رغم داشتن فشار خون بالا در شرایط عادی، فشار خونشان در مطب، به صورت نرمال نمایش داده می‌شود.

شرایط استفاده از هولتر فشار خون

هنگام استفاده از هولتر فشار خون، فشار شما طی یک دوره ۲۴ ساعته مورد پایش قرار می‌گیرد. این اطلاعات که در طول ۲۴ ساعت در دستگاه ذخیره می‌شود، بعداً به رایانه منتقل می‌شود و داده‌های به دست آمده بررسی می‌شوند. به منظور استفاده از این دستگاه، برای این که در عملکرد آن خللی وارد نشود و اعداد به درستی ثبت شوند، شرایطی را باید فراهم کرد که عبارت است از :

  • برای اطمینان از عملکرد مناسب هولتر فشار خون، آن را همواره خشک نگه دارید.
  • از انجام هرگونه فعالیتی که ممکن است منجر به خیس شدن دستگاه شود، خودداری کنید.
  • با توجه به این که میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی می‌توانند عملکرد هولتر فشار خون را با اختلال مواجه کنند؛ از حضور در نواحی دارای میدان‌های مغناطیسی و ولتاژ قوی دوری کنید.
  • قبل از مراجعه به پزشک و نصب هولتر، دوش بگیرید و از استعمال هرگونه پماد یا لوسیونی به بدن خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: ساده ترین شرایط اجاره هولتر فشار خون در منزل!

مزایای هولتر۲۴ ساعته فشار خون

  • طی یک دوره ۲۴ ساعته، چندین بار فشار خون شریانی را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • موجب جلوگیری از خطا‌ها یا تشخیص‌های نادرست احتمالی می‌شود.
  • همزمان با فعالیت‌های روزانه بیمار، فشار خون او در طول شب و روز اندازه‌گیری می‌شود.
  • ریتم شبانه‌روزی فشار خون را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند.
  • نسبت به آزمایش استاندارد بالینی، ارتباط بین فشار خون و عوارض قلبی عروقی را نشان می‌دهد.
  • نسبت به آزمایش‌های بالینی دارای قابلیت اطمینان بیشتری است.
  • تصویر شفافی از تغییرپذیری فشار خون ارائه می‌دهد.

معایب هولتر فشار خون

  • استفاده از هولتر فشار خون نه تنها هیچ دردی را برای فرد ایجاد نمی‌کند، بلکه هیچگونه خطری را نیز متوجه فرد نخواهد کرد. هولتر فشار خونی که نوار قلب را نیز ثبت می‌کند، دارای سیم‌هایی است که به صفحات کوچکی به نام الکترود متصل بوده تا توانایی ثبت نوار قلب را داشته باشد. این الکترودها به وسیله چسب‌هایی به قفسه سینه فرد متصل می‌شود. بنابراین تنها مشکلی که یک هولتر ممکن است برای فرد ایجاد کند، امکان بروز حساسیت و یا تحریکات خفیف پوستی است. بنابراین می‌بایست در صورت داشتن هرگونه حساسیت به چسب، آن را به تکنسین مربوطه اطلاع دهید.
  • همچنین ممکن است فشار ناشی از باد شدن مکرر کاف بسته شده بر روی بازو، در این ناحیه درد خفیفی ایجاد کند و موجب ناراحتی فرد شود. یا خواب فرد را دچار اختلال کرده و باعث خارش خفیف بر روی بازو گردد، که این موارد معمولاً خود به خود از بین می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب با هولتر فشار خون آشنا شده و دانستیم که بررسی فشار خون بالا برای رد و یا تأیید آن ضروری است. این دستگاه می‌تواند با شناسایی تغییرات غیر طبیعی در فشار خون، کمک شایانی در تجویز داروی مناسب به پزشک داشته باشد. تغییراتی که ممکن است به هنگام مراجعه به پزشک و اندازه‌گیری آن در مطب، خود را نشان ندهد. در ادامه نیز به بررسی شرایط و موارد استفاده از این دستگاه پرداختیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

هولتر فشار خون چیست؟

هولتر فشار خون، دستگاهی است که اطلاعات بسیاری را درباره تغییرات فشار خون و ارتباط آن با فعالیت‌های روزمره و الگوی خواب شما فراهم می‌سازد. از آنجایی که این دستگاه، حین فعالیت‌های شدید عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد، همواره توصیه می‌شود که بیمار از انجام فعالیت‌‌های شدید خودداری کرده و در طی پایش ۲۴ ساعته، تنها به انجام تحرکات عادی روزانه بپردازد تا هولتر فشار خون، بهترین عملکرد را داشته باشد.

در چه شرایطی لازم است تا از هولتر فشار خون استفاده کنیم؟

  • هنگامی که در اندازه‌گیری‌های عادی، با فشار خون بالا مواجه می‌شویم.
  • اگر اعضای خانواده دارای فشار خون بالا هستند یا به عبارتی سابقه خانوادگی فشار خون بالا داریم.
  • در شرایطی که پزشک حین انجام معاینه و بررسی متوجه عوارض فشار خون بالا می‌شود.
  • اگر تحت درمان فشار خون بالا هستیم اما به صورت مکرر دچار افزایش فشار خون می‌شویم.
  • اگر تحت درمان فشار خون بالا هستیم اما دچار علائم افت فشار خون می‌شویم.

منبع

https://www.nps.org.au/australian-prescriber/articles/24-hour-blood-pressure-monitoring-what-are-the-benefits