ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا گرگرفتگی، نشانه فشار خون یائسگی در زنان است؟

سالانه میلیون ها زن وارد دوره یائسگی خود می شوند. اما آیا این دوران با علائمی مانند فشار خون یائسگی همراه است؟ در ادامه این پست از ویکی فشار شما را با هشدارهای دوران پساقاعدگی بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

فشار خون یائسگی چیست؟

قبل از این که به تشریح فشار خون بالا در دوران یائسگی بپردازیم اجازه بدهید شما را با این مرحله از زندگی زنان بیشتر آشنا کنیم. یائسگی به دوره ای اطلاق می شود که در آن زنان به مدت ۱۲ ماه متوالی قاعدگی نداشته باشند. زمانی که به یائسگی فکر می کنید، احتمالا علائمی مانند گرگرفتگی، بی خوابی، تغییر خلق و خوی و تعریق شبانه ممکن است به ذهن خطور کنند.

پیشنهاد مطالعه: فشار خون در شب و راهکارهای مهار آن!

اما بیماری های قلبی عروقی به عنوان قاتل شماره یک زنان شناخته می شود چرا که سالانه از هر سه زن باعث جان باختن یک زن شده و در لیست نگرانی های بهداشتی مرتبط با یائسگی قرار دارد.

ارتباط تغییرات هورمونی زنان و فشار خون

اگر چه به دنبال افزایش سن خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان و مردان افزایش می یابد، اما احتمال بیماری قلبی به ویژه با پیری تخمدان دو چندان می شود. بعد از یائسگی، تخمدان های پیر شده مقادیر هورمون استروژن و تحریک کننده فولیکولی کمتری تولید می کنند. افت این هورمون ها با خطر بیماری قلبی مرتبط است.

به عبارت دقیق تر گیرنده های استروژنی در سرتاسر بدن وجود دارند که باعث می شوند استروژن نقش های مختلفی مانند اثرات محافظتی روی استخوان‌ها، سیستم قلبی عروقی یعنی ریه‌ها، قلب و عروق خونی، مغز، واژن، مفاصل و پوست داشته باشند.

در دوران یائسگی، تخمدان‌ها جایی که تخمک‌ها و هورمون‌های جنسی ساخته می‌شوند، تولید این هورمون‌ها را متوقف می‌کنند. این شرایط باعث بروز علائمی مانند موارد زیر می گردد:

    • گرگرفتگی
    • تپش قلب
    • سردرد
    • خلق و خوی ضعیف
    • مشکلات حافظه
    • خستگی
    • علائم ادراری
    • کاهش میل جنسی

سطوح پایین هورمون نیز می تواند اثرات طولانی مدتی داشته باشد. خطر حملات قلبی بعد از یائسگی پنج برابر بیشتر از قبل است. توجه به این نکته حائز اهمیت است چرا که شرایط پس از حمله قلبی در زنان بدتر از مردان است. خطر سکته مغزی، زوال عقل و پوکی استخوان و سایر بیماری ها همگی افزایش می یابد.

بعد از یائسگی، سطح هورمون های زنانه پایین آمده و دوباره افزایش نمی یابد. یائسگی یک فرآیند طبیعی بوده و نباید به عنوان یک وضعیت یا مشکل سلامتی به آن نگاه کرد. اما کاهش هورمون ها به این معنی است که خطر مشکلات سلامتی پس از یائسگی افزایش می یابد. به این ترتیب، این شرایط کمی شبیه فشار خون بالا است. علی رغم وجود بیماری، اما خطر ابتلا به بیماری ها را دو چندان می کند.

تاثیر یائسگی بر فشار خون و سلامت قلب

استروژن به پایین نگه داشتن فشار خون کمک می کند چرا که دارای اثر گشادکنندگی عروق بوده، به این معنی که برای جریان یافتن راحت تر خون اجازه گشاد شدن رگ های خونی را می دهد. علاوه بر این به پایین نگه داشتن سطح کلسترول کمک می کند. همانند فشار خون بالا، کلسترول بالا نیز می تواند به ایجاد بیماری قلبی دامن بزند، زیرا با قرار گرفتن در دیواره رگ ها می تواند آنها را مسدود کند.

استروژن نقش های دیگری نیز در رگ های خونی بر عهده دارد. التهاب را کاهش داده و با بهبود سطح اکسید نیتروژن به شل کردن و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.
این اثرات دلیل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان قبل از یائسگی و افزایش ناگهانی پس از آن است. به علاوه، تغییر در هورمون‌ها می‌تواند باعث احساس خستگی یا ضعف شود، بنابراین زنان گاهی اوقات به موادی مانند تغذیه ناسالم روی می‌آورند که این خطرات را نیز افزایش می‌دهد.

درمان فشار خون یائسگی

درمان فشار خون یائسگی

سردرگمی های بسیاری در مورد مصرف داروهای هورمونی و سلامت قلب وجود دارد و حتی به برخی از زنان توصیه می شود در صورت داشتن فشار خون بالا مصرف این قبیل داروها را متوقف سازند. در واقع، استروژن تجویز شده به عنوان چسب، ژل یا اسپری به عروق خونی اجازه می دهد تا گشاد شوند، بنابراین فشار خون شما را افزایش نداده و در واقع می توانند آن را کاهش دهند. پروژسترون ها اثرات متفاوتی دارند، اما نوع جدیدتر پروژسترون میکرونیزه شده، به نظر می رسد هیچ تاثیری بر فشار خون نداشته یا حتی آن را کاهش می دهد.

پیشگیری از فشار خون پساقاعدگی

اثرات تغییر هورمون ها می تواند کم کم اتفاق بیفتد، بنابراین آنها به صورت مخفیانه به شما نفوذ می کنند. ممکن است خیلی آهسته وزن اضافه کنید و به تدریج کمتر شبیه خودتان باشید، سپس زمانی که فشار خون یا کلسترول بالا در شما تشخیص داده شود ممکن است آنقدر احساس بی حالی کنید که ورزش غیرممکن به نظر برسد. شروع زودهنگام و حفظ یک روال بسیار ساده تر از شروع یک روال جدید در زمانی است که تمایلی به آن ندارید.

کلام آخر فشار خون یائسگی

در نهایت بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بالا رفتن فشار خون در مردان با عنوان افزایش فشار خون نامیده می شود. اما در زنان اغلب به اشتباه با عنوان استرس یا علائم یائسگی برچسب گذاری می شود. در نتیجه فشار خون بالا در زنان به نسبت مردان کمتر درمان شده و آنها را در معرض شرایط خطرناک تری مانند فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی و سکته قرار می دهد که به راحتی می توان مانع بروز آنها شد.

منبع