ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

فشار خون در دیابتی ها I بررسی تاثیر خوردنی‌های شیرین روی فشار

یکی از نکاتی که اکثر افراد از آن باخبرند تاثیر نمک در افزایش فشار خون است. با این وجود علت بروز فشار خون در دیابتی ها چیست؟ آیا شکر نیز به اندازه نمک در ایجاد فشار خون بالا نقش دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

تاثیر قند روی فشار خون

اگرچه نمک منجر به فشار خون بالا می شود، قند نیز می تواند چنین نقشی را در بدن ایفا کند. به عبارتی مصرف بیش از حد قندها می تواند از تولید نیتریک اکسید (NO) در رگ های خونی جلوگیری کند. اکسید نیتریک به طور معمول به انبساط عروق خونی یا همان گشاد شدگی آنها کمک می کند. بدون این ماده، انقباض عروق یا باریک شدن رگ‌های خونی می‌تواند باعث ایجاد فشار خون بالا شود.

به طور معمول، مردم نمک را به عنوان عامل اصلی فشار خون مضر می دانند. با این حال، قند نیز در واقع مسئول فشار خون بالا بوده و فاکتور خطر ایجاد کننده آن است.

از طرفی یک نوع قند ساده با نام فروکتوز، سطح اسید اوریک خون را افزایش داده و به نوبه خود از تولید اکسید نیتریک جلوگیری می کند. همانطور که گفته شد اکسید نیتریک به حفظ و انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی کمک می‌کند. بنابراین زمانی که سطح این ماده کاهش ‌یابد، به احتمال زیاد افزایش فشار خون را تجربه خواهید کرد.

علت بالا رفتن فشار خون با قند

همانطور که گفته شد اکسید نیتریک که در انعطاف پذیری عروق خونی تاثیرگذار است. اما اجازه دهید از زاویای دیگر به این موضوع بپردازیم. هورمون های کاتکول آمین‌ها با نام دیگر آدرنالین می‌توانند باعث آزاد سازی گلوکز در جریان خون شوند. عملکرد این هورمون‌ها دقیقا برخلاف انسولین بوده و باعث کاهش گلوکز خون می‌شود. کاتکولامین‌ها نیز رگ‌های خونی را سفت کرده و پمپاژ خون را از طریق شریان‌ها برای قلب سخت‌تر می‌کنند که باعث افزایش فشار خون می‌شود.

ارتباط قند خون با فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون بالا، وضعیتی که در آن با افزایش فشار خون همراه است، توانایی کنترل فشار خون در بدن این افراد وجود ندارد. اما افراد مبتلا به دیابت، به دلیل آسیب دیدگی گسترده حسگرهای بدن، نحوه پاسخ به فشار خون بالا یا پایین همیشه مشخص نیست.

علت فشار خون در دیابتی ها

هایپرانسولینمی زمانی رخ می دهد که سطح انسولین در خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد. انسولین هورمونی است که گلوکز را از غذایی که می خورید به سلول ها کشانده و در آنجا برای تولید انرژی استفاده می کند.

این شرایط یکی از معیارهای تشخیصی دیابت نوع ۲ است. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که بدن نسبت به انسولین حساسیت کمتری داشته و نتواند به طور موثر از انسولین برای تبدیل قند به انرژی استفاده کند. در صورت عدم درمان، هایپرانسولینمی می تواند منجر به فشار خون در دیابتی ها شود. مطالعات حاکی از آن است که تقریباً نیمی از مبتلایان به فشار خون بالا دچار هایپرانسولینمی یا عدم تحمل گلوکز هستند.

۱. مقاومت به انسولین

شرایط مقاومت به انسولین نیز با فشار خون بالا مرتبط است. در شرایط مقاومت به انسولین، بدن برای استفاده از گلوکز برای تولید انرژی تلاش بیشتری می کند زیرا آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهد. این حالت منجر به تولید بیش از حد انسولین توسط پانکراس می شود.

مقاومت به انسولین ارتباط تنگاتنگی با فشار خون بالا داشته و با هم منجر به افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت می شود. اگر فرد مبتلا به دیابت از انسولین استفاده می کند، توانایی بدن در کاهش فشار خون از طریق تولید اکسید نیتریک به شدت آسیب دیده و به نوبه خود خطر ابتلا به فشار خون در دیابتی ها را افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: کدام تغییرات فشار خون بعد از غذا خوردن خطرناک است؟

۲. اکسید نیتریک

اکسید نیتریک که توسط لایه داخلی سلول‌های رگ‌های خونی تولید شده، ماهیچه های داخلی رگ‌های خونی شما را شل کرده و بدین ترتیب آنها را باز می کند. NO به افزایش جریان خون و کنترل فشار خون کمک می کند.
با افزایش سن، سلول‌های ما اکسید نیتریک کمتری تولید می‌کنند، بنابراین رگ‌های خونی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و به ایجاد فشار خون بالا، التهاب در رگ‌های خونی و آترواسکلروز (تجمع پلاک در دیواره‌های داخلی سلول‌ها)، که یک عامل خطر شناخته‌ شده بیماری قلبی است، دامن می زنند.

علت فشار پایین و قند بالا

در شرایطی که فشار خون خیلی پایین است، پاسخ هورمون های آدرنالین که باعث افزایش سطح گلوکز در خون می شوند تفاوتی نکرده و در نتیجه قند خون نیز افزایش می‌یابد. اگر قند خون خیلی پایین بیاید، همین امر صادق است. پاسخ کاتکول آمین (یا همان آدرنالین) اولین چیزی است که بدن برای جبران آن استفاده می کند و در نتیجه آن باعث افزایش فشار خون می شود. به این ترتیب قند خون پایین یا فشار خون پایین می تواند باعث بالا رفتن دیگری شود. توجه به این نکته مهم است که برخی از داروهایی که فشار خون یا قند خون را کاهش می دهند، هرگونه محافظت طبیعی شما را نادیده گرفته و این رویدادها را نیز آغاز می کنند.

درمان فشار خون در دیابتی ها

بهترین داروی فشار برای دیابتی ها

تغییرات رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک بسزایی می کنند. نکاتی مانند شروع روز با یک اسموتی غنی از مواد مغذی، لذت بردن از میوه‌های تازه و اطمینان از مصرف آب کافی می‌تواند به کنترل هوس‌ها کمک کرده و ممکن است شما را از خوردن شکر فرآوری شده باز دارد. برخی از رژیم های غذایی مفید برای فشار خون در دیابتی ها شامل موارد زیر می گردد:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • لبنیات کم چرب
  • مرغ و ماهی بدون پوست
  • آجیل و حبوبات
  • روغن های گیاهی غیر گرمسیری
  • مصرف چربی های اشباع و ترانس، نمک، گوشت قرمز (چنانچه گوشت قرمز مصرف می کنید، سعی کنید کم چرب ترین برش موجود را انتخاب کنید) و شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید.
  • برخی از شواهد حاکی از این است که مصرف مکمل غذایی ال-گلوتامین ممکن است مفید باشد.

غذاهای مفید برای دیابت و فشار خون

غذاهای حاوی پتاسیم می توانند به سرعت فشار خون را کاهش دهند، زیرا پتاسیم اثرات سدیم را خنثی می کند. علاوه بر این، غذاهای حاوی نیترات از جمله چغندر و آب انار می توانند فشار خون را کاهش دهند. این غذاها همچنین حاوی مواد مفید دیگری از جمله آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند.

سوالات متداول فشار خون دیابتی

 

بهترین قرص فشار خون برای دیابتی ها چیست؟

رایج ترین داروهای مورد استفاده برای کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت، مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) مانند لیزینوپریل و انالاپریل و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) مانند لوزارتان و کاندسارتان هستند. با این حال در برخی موارد براساس نیاز بیمار ممکن است چندین دارو تجویز شود.

آیا قند فشار خون را بالا می برد؟

افزایش مصرف قند می تواند منجر به افزایش وزن شده و چاقی نیز در افزایش فشار خون نقش دارد. قند موجود در غذاهای فرآوری شده نیز عامل اصلی فشار خون بالا محسوب می شود. برخی از قندها بدتر از سایرین هستند. به طور خاص، شکرهای افزودنی مانند شکر و شربت های مورد استفاده برای تهیه و پردازش غذاها، مضرتر از قندهای طبیعی مانند قندهای موجود در میوه و شیر هستند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قند در واقع می‌تواند حساسیت نمک را افزایش داده و منجر به افزایش اثرات منفی سدیم بر فشار خون شود. یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷، در واقع، ارتباط بین مصرف قند و فشار خون بالا در زنان مسن را کشف کرد.

آیا شکلات باعث افزایش فشار خون می شود؟

اکثر شکلات‌های تلخ سرشار از فلاونوئیدها بوده، به ویژه زیرشاخه‌ای به نام فلاوانول‌ها که با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط هستند. برخی مطالعات نشان داده که مصرف شکلات یا کاکائو با کاهش خطر مقاومت به انسولین و فشار خون بالا در بزرگسالان مرتبط است.

منبع