ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تاثیر سیگار بر فشار خون کمتر یا بیشتر از قلیان؟

همه افراد از این موضوع باخبرند که سیگار و قلیان می توانند عوارض زیادی را برای قلب و عروق به همراه داشته باشند. اما آیا تاثیر سیگار بر فشار خون کمتر از قلیان است؟ علت افت فشار بعد از قلیان کشیدن چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

تاثیر سیگار بر فشار خون

سیگار کشیدن می تواند باعث افزایش موقت فشار شود. تحقیقات حاکی از این است که نیکوتین ماده فعال اصلی در دود سیگار باعث تحریک ترشح اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود. این دو هورمون های اصلی دخیل در افزایش فشار خون هستند.

در طرف عکس این موضوع ترک سیگار می تواند فشار خون بالا و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. اگرچه دخانیات یک عامل خطر اثبات شده برای حمله قلبی و سکته مغزی است، محققان هنوز تاثیر کلی آن را بر فشار خون تعیین نکرده اند. با این وجود، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هنوز سیگار کشیدن را یک عامل خطر برای فشار خون بالا می داند.

سیگار چقدر فشار خون را بالا می برد؟

به طور معمول، کشیدن یک نخ سیگار ضربان قلب و فشار خون فرد را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه افزایش می دهد. بنابراین، هنگامی که افراد به طور مکرر سیگار می کشند، این اثر بارها و بارها در طول روز اتفاق می افتد.

از آنجایی که فشار خون یک فرد در مطب پزشک به دور از تأثیر دود سیگار است، در محل مطب می تواند طبیعی به نظر برسد. با این حال معمولاً در طول روز که به صورت مداوم سیگار کشیده می شود، افزایش می‌یابد.

کشیدن دو نخ سیگار در ساعات طول روز می تواند منجر به افزایش ۵ تا ۶ میلی متر جیوه در فشار خون شود. فشار خون بالای پنهان بسیار خطرناک است چرا که احتمال خطر حمله قلبی یا سکته مغزی به اندازه فشار خون بالا افزایش می یابد.

پیشگیری از بالا رفتن فشار در افراد سیگاری و غیر سیگاری

توصیه های سازمان بهداشت جهانی که به جلوگیری از فشار خون بالا در افراد سیگاری و غیر سیگاری کمک می کند شامل:

  • رژیم غذایی مغذی و متعادل داشته باشید: این رژیم شامل خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات و در عین حال محدود کردن مصرف نمک و چربی های اشباع شده است.
  • به طور منظم ورزش کنید: حداقل ۵ روز در هفته و به میزان ۳۰ دقیقه ورزش متوسط داشته باشید.
  • وزن متعادل را حفظ کنید: اضافه وزن و چاقی خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد.
  • خواب کافی داشته باشید: خواب کافی به حفظ سلامت عروق خونی و قلب کمک می کند.
  • مصرف الکل را محدود کنید: برای حفظ فشار خون سالم، مردان باید مصرف خود را به دو نوشیدنی الکلی در روز و زنان مصرف خود را به یک نوشیدنی الکلی در روز محدود کنند.

پیشنهاد مطالعه: خطرناک‌ترین تغییرات فشار خون بعد از مصرف الکل

ترک سیگار و فشار خون

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که برنامه ترک اعتیاد به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. این کاهش بیشتر در افراد مبتلا به فشار خون بالا نسبت به افراد با فشار خون طبیعی مشاهده شد.

آیا ویپ فشار خون را بالا می برد؟

ویپ به استفاده از سیگارهای الکترونیکی اطلاق می‌شود که با باتری کار می‌کنند و به افراد اجازه می‌دهند یک آئروسل را استنشاق و بازدم کنند. این دستگاه‌ها ممکن است حاوی سطوح خطرناک نیکوتین، نوروتوکسین‌ها، مواد شیمیایی و فلزات باشند.
هیچ محصول دخانی ایمن نیست. در واقع، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی ممکن است خطر فشار خون بالا را افزایش دهند.

پیشنهاد مطالعه: آیا ماریجوانا فشار خون بالا را کاهش می دهد؟

علت افت فشار بعد از سیگار چیست؟

در برخی موارد، سیگار کشیدن می تواند منجر به کاهش فشار شود. به عنوان مثال، سطوح بالای نیکوتین (قرار گرفتن بیشتر در معرض سیگارهای الکترونیکی) می تواند باعث کندی ضربان قلب (برادی کاردی) و کاهش فشار خون شود.

آیا ترک سیگار باعث افزایش فشار خون می شود؟

سیگار تنها یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. عوامل دیگری نیز می توانند باعث بالا نگه داشته شدن یا حتی نوسان فشار حتی پس از ترک سیگار شوند. این عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سن
  • ژنتیک
  • چاقی
  • رژیم غذایی، مانند مصرف مقادیر زیاد نمک
  • از طرفی بسیاری از افرادی که آن را ترک می کنند علائم اضطراب را در طول ترک نیکوتین نیز تجربه می کنند که این عامل به راحتی می تواند باعث هایپرتانسیون در طی دوره ترک سیگار شود.

آیا افراد با فشار بالا باید سیگار را ترک کنند؟

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید و همزمان سیگار می کشید، توصیه می شود آن را ترک کنید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که سیگار کشیدن می تواند فشار خون بالا را به ویژه در بزرگسالان بدتر کند.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که حتی با وجود مصرف داروهای فشار خون، احتمال کنترل فشار خون در افراد سیگاری دشوارتر است.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد که سیگار می تواند اثرات داروهای فشار خون مانند آملودیپین و پروپانولول را تضعیف کند.

آیا دود سیگار می تواند باعث افزایش فشار شود؟

بله. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد احتمال هایپرتنشن در افراد در معرض دود سیگار بیشتر است.

علت افت فشار هنگام قلیان کشیدن چیست؟

برخی از افراد بعد از کشیدن قلیان دچار سرگیجه و افت فشار می شوند. اگر با معده خالی قلیان کشیده شود، ممکن است فشار خون کاهش یافته و حتی حالت تهوع، سرگیجه، غش یا سردرد ایجاد شود. به منظور جلوگیری و درمان سرگیجه و افت فشار بعد از کشیدن قلیان ، بهتر است قبل از شروع به کشیدن قلیان چیزی بخورید.

منبع