ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

چای یا قهوه کدامیک روی فشار خون تاثیرگذارند؟

اگر اهل نوشیدن قهوه باشید احتمالا به خوبی می دانید که حتی عطر آن در ابتدای روز به تنهایی می تواند باعث ایجاد سرزندگی در شما شود. با این حال با توجه به تأثیر آن بر فشار خون و سلامت قلب، در مورد اینکه آیا مصرف منظم قهوه واقعاً مفید است یا خیر، بحث های زیادی وجود دارد. یکی از فرضیاتی که باعث انجام تحقیقات زیادی شده، همراه شدن مصرف زیاد قهوه با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به فشار خون شدید است. اما آیا برخلاف قهوه، چای باعث کاهش فشار خون می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ویکی فشار همراه باشید.

تاثیر قهوه روی فشار خون

قهوه به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان به شمار می رود. در واقع، مردم در سراسر جهان سالانه نزدیک به ۶/۸ میلیارد کیلوگرم از آن را مصرف می کنند. علم نیز نشان دهنده این موضوع است که اثرات فیزیولوژیکی نوشیدن قهوه می تواند فراتر از یک دوز کوچک بیداری باشد. تحقیقات نیز افزایش فشار خون برای مدت کوتاهی پس از مصرف آن را نشان داده است.

آیا قهوه فشار خون را بالا می برد؟

بررسی ۳۴ مطالعه نشان داد که مقدار کافئین موجود در ۱/۵ تا ۲ فنجان قهوه منجر به افزایش میانگین ۸ میلی‌متری جیوه در فشار خون سیستولیک و ۶ میلی‌متری جیوه در فشار خون دیاستولیک می شود.

تاثیر قهوه روی فشار خون تا سه ساعت پس از مصرف مشاهده شده و نتیجه آن در افراد با فشار خون طبیعی و افرادی که از قبل فشار خون بالا داشتند مشابه بود. بنابراین بر اساس این داده ها، یک افزایش جزئی تا متوسط در فشار خون ممکن است پس از نوشیدن یک فنجان قهوه رخ دهد. این تغییرات ممکن است در هنگام استفاده به ندرت یا گهگاه بیشتر تجربه شود. با این حال، اگر آن را به طور منظم بنوشید، این اثر کاهش می یابد.

تاثیر کافئین روی فشار خون

کافئین در طول سال ها به دلیل اثرات مفید و مضر بر روی سلامت قلب مورد تحقیق قرار گرفته است. کافئین به عنوان یک منقبض کننده عروق شناخته می شود، به این معنی که با کاهش اندازه رگ های خونی قادر به افزایش فشار خون است.

اما تمامی این تحقیقات، مصرف متوسط کافئین را توصیه کرده‌اند. مصرف بیش از حد کافئین ضربان قلب، فشار خون و سطح اضطراب را افزایش می دهد و قطعا برای گروه های پرخطر توصیه نمی‌شود.

این در حالی است که چای سبز دارای مقدار بسیار کمی کافئین بوده و تاثیرات مضری بر روی ضربان قلب یا متابولیسم بر جای نمی گذارد.

توصیه برای نوشیدن قهوه در مبتلایان به فشار خون بالا

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما هم ایجاد شود این است که آیا مصرف قهوه در مبتلایان فشار خون بالا ممنوع است؟ اما در پاسخ باید گفت در مبتلایان قلبی و عروقی با مصرف روزانه قهوه، احتمال تاثیرگذاری روی فشار خون بعید به نظر می رسد.

✅ اگر در گذشته به صورت مداوم از این نوشیدنی استفاده نکرده باشید، باید قبل از اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود فشار خون‌تان را کنترل کنید. چرا که ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش فشار خون شما شود.

✅ اما چنان‌چه به فشار خون شدیدی مبتلا هستید، احتمالا بیشتر مستعد تاثیرات ناشی از کافئین قهوه بر روی فشار خون‌تان خواهید بود. این اثرات مضر ممکن است حتی در مواردی بیشتر از اثرات محافظتی کافئین بوده و شما را در معرض مشکلات جدی‌تری قرار دهد.

آیا قهوه بدون کافئین فشار خون را بالا می برد؟

از آنجایی که قهوه علاوه بر کافئین، حاوی ترکیبات مختلف دیگری است، هر یک از این مواد می‌توانند مسئول اثرگذاری بر روی فشار خون باشند.
با این حال، شما می توانید نوع نوشیدنی خود را به قهوه بدون کافئین تغییر دهید تا میزان اثرگذاری آن بر روی فشار خون‌تان را مورد بررسی قرار دهید.

آیا قهوه برای فشار خون پایین خوب است؟

اگر به فشار خون پایین مبتلا هستید، نوشیدن قهوه کافئین‌دار ممکن است به طور موقت فشار خون شما را افزایش دهد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که پس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه یا چای، فشار خون به میزان کم و کوتاه مدتی افزایش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: فشار خون در شب و راهکارهای مهار آن!

چه زمانی باید نوشیدن قهوه را ترک کنید؟

  • برخی از افراد ممکن است بعد از مدتی متوجه بروز علائمی مانند بی خوابی، اضطراب یا لرزش در خود شوند. برخی هم ممکن است سوزش سردل و رفلاکس را تجربه کنند. در نتیجه چنان‌چه هر یک از این علائم را بعد از مصرف قهوه مشاهده کردید، بهتر است نسبت به ترک آن اقدام کنید.
  • به گفته محققان، افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، در صورت قطع ناگهانی مصرف قهوه ممکن است علائم ترک، مانند سردرد و خلق و خوی ضعیف را تجربه کنند. بنابراین در صورت نیاز به قطع مصرف آن، باید این کار را به تدریج با کاهش تعداد فنجان‌های مصرفی انجام دهند.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر بیماری‌های با علائم ضربان قلب نامنظم، از مصرف قهوه اجتناب کنند.

فواید قهوه روی قلب

از طرفی قهوه ممکن است برای سلامتی بدن فوایدی به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان داده در افراد سالم نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز با کاهش ۱۵ درصدی خطر بیماری قلبی و کاهش خطر مرگ زودرس در ارتباط است. قهوه حاوی ترکیبات زیست فعال متعددی است که با داشتن اثرات آنتی اکسیدانی قوی می توانند استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهند.

تاثیر چای بر روی فشار خون

  • چای سرشار از مواد کاتچین و اپی کاتچین است که این گروه از فلاونوئیدها قادر به مبارزه با التهاب هستند. چای سبز نسبت به چای سیاه دارای سطوح فلاونوئیدی بالاتری بوده و به طور بالقوه با فواید سلامتی بیشتری همراه است. تحقیقات نشان داده که مصرف چای سبز حاوی کافئین می تواند باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری و فشار خون بالا درجه ۱ می شود.
  • علاوه بر این چای با دارا بودن آنتی اکسیدان‌هایی متفاوت از انواع موجود در قهوه و میوه به طور بالقوه‌ای توانایی بدن برای مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را تقویت می‌کند.
  • بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که انواع چای حاوی کافئین هم خطرات مشابهی با قهوه دارند، از جمله کم آبی بدن، اضطراب و افزایش فشار خون.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند اثرات منفی بر سلامتی با خود به همراه داشته باشد که قهوه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین حفظ تعادل در سبک زندگی و عادات غذایی باید همیشه در اولویت قرار بگیرد.

منبع