ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آشنایی با آمپول رپاتا داروی تزریقی کنترل کننده کلسترول

اولوکوماب با نام تجاری رپاتا Repatha نیز شناخته می شود یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی است. آمپول رپاتا با کمک به کبد در کاهش سطح کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL) که در خون در حال گردش است، عمل می کند. اما چه زمانی این دارو تجویز می شود؟ با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

آمپول رپاتا چیست؟

داروی تزریقی رپاتا Repatha همراه با رژیم غذایی کم چرب و سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول در افراد مبتلا به هایپرکلسترولمی خانوادگی هموزیگوت یا هتروزیگوت (انواع ارثی کلسترول بالا) مورد استفاده قرار می گیرد. این شرایط پزشکی می تواند باعث افزایش سطح کلسترول LDL در خون شده همچنین به ایجاد پلاک در داخل شریان ها دامن بزند.

رپاتا همچنین برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، یا سایر عوارض قلبی در افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا عروق خونی ناشی از تشکیل پلاک یا سخت شدن در شریان ها که با عنوان تصلب شرایین نیز نامیده می شود، استفاده می شود.

هشدارهای دارویی

اگر تا به حال تزریق این دارو را نداشته اید به پزشک خود اطلاع دهید تا برای اطمینان از بی خطر بودن Repatha برای شما موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد:

  • بیماری کبد یا کلیه
  • آلرژی به لاتکس
  • Evolocumab برای استفاده در افراد کمتر از ۱۰ سال تایید نشده است.

آمپول رپاتا می تواند تا حدودی باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین باید این موضوع مد نظر قرار داده شود.

نحوه مصرف آمپول رپاتا

آمپول رپاتا را دقیقاً همانطور که برای شما تجویز شده است استفاده کنید. این دارو به صورت زیر پوستی تزریق می شود. ممکن است نحوه تزریق در خانه به شما آموزش داده شود. اگر با نحوه استفاده از آن آشنایی ندارید، بهتر است تزریق آن را به یک متخصص بسپارید. داروی رپاتا معمولاً یک بار در ماه یا هر ۲ هفته یک بار تجویز می شود. بسته به مقدار دوز شما، ممکن است نیاز به استفاده همزمان از ۳ تزریق جداگانه داشته باشید. دستورالعمل های دوز پزشک خود را با دقت دنبال کنید. داروی رپاتا معمولا به صورت سرنگ های از پیش پر شده در بازار موجود است.

تزریق این دارو با استفاده از سرنگ از پیش پر شده یا تزریق خودکار ممکن است تا ۱۵ ثانیه به طول بینجامد. اگر همزمان از بیش از یک تزریق استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام تزریقات را ظرف ۳۰ دقیقه به اتمام برسانید.
هر سرنگ یا دستگاه تزریق از پیش پر شده فقط برای یک بار استفاده ساخته شده است. بعد از یک بار مصرف باید آن را دور بیندازید، حتی اگر هنوز مقداری از دارو داخل آن باقی مانده باشد.

نگهداری دارو

  • داروی تزریقی رپاتا را باید در یخچال به دور از نور و گرما نگهداری کنید.
  • گر دارو در دمای اتاق نگهداری شود، ظرف ۳۰ روز باید از آن استفاده کنید.
  • از دستگاه تزریقی که روی سطح سخت افتاده است استفاده نکنید، حتی اگر شکستگی در آن مشاهده نکنید.
  • اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن مشاهده می شود، از آن استفاده نکنید.
  • بدون نظر پزشک مصرف Repatha را متوقف کنید، زیرا ممکن است سطح کلسترول LDL شما افزایش یابد.
  • رپاتا تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که شامل رژیم غذایی، داروهای استاتین و آزمایش خون منظم نیز می شود پس دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه: درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!

دوز دارویی

✅دوز معمول بزرگسالان برای هایپرلیپیدمی:

۱۴۰ میلی گرم زیر جلدی هر ۲ هفته یا ۴۲۰ میلی گرم زیر جلدی یک بار در ماه

موارد مصرف:
-در بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی عروقی ثابت شده برای کاهش خطر انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی و عروق کرونر.
-به عنوان مکمل رژیم غذایی، به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان های کاهش دهنده LDL-C برای درمان هایپرلیپیدمی اولیه، از جمله هایپرکلسترولمی هتروزیگوت خانوادگی (HeFH)، برای کاهش LDL-C.

✅دوز معمول بزرگسالان برای هایپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت:

۱۴۰ میلی گرم زیر جلدی هر ۲ هفته یا ۴۲۰ میلی گرم زیر جلدی یک بار در ماه

موارد مصرف:
-در بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی عروقی ثابت شده برای کاهش خطر انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی و عروق کرونر.
-به عنوان مکمل رژیم غذایی، به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان های کاهش دهنده LDL-C برای درمان هایپرلیپیدمی اولیه، از جمله هایپرکلسترولمی هتروزیگوت خانوادگی (HeFH)، برای کاهش LDL-C.

نوسانات فشار خون را با مصرف کوچکترین داروها تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

عوارض جانبی آمپول رپاتا

در صورتی که علائم واکنش آلرژیک به Repatha مانند کهیر، خارش شدید، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را تجربه می کنید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر گونه علائم زیر بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • قند خون بالا – افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان، بوی میوه.
  • عوارض جانبی رایج رپاتا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • قرمزی، درد یا کبودی در محل تزریق
  • کمر درد
  • علائم آنفولانزا
  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد.

منبع