ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

فشارخون روپوش سفید چیست؟

فشارخون روپوش سفید به مواردی از ثبت های فشارخون بالا گفته می شود که در مطب، کلینیک و یا بیمارستان اتفاق می افتد در حالی که در محیط خانه یا فضاهای دیگر، فشارخون نرمال یا در محدوده نرمال برای او ثبت می شود.

امروزه فشارخون بالا، بسیار فراگیر شده است و جمعیت کثیری از مردم را درگیر خود کرده است. فشارخون بالا در ابتدا علائم چندان مشخصی از خود بروز نمی‌دهد و مانند قاتلی خفته عمل می‌کند.
به‌طور تقریبی نیمی از افرادی که برای تشخیص اختلالات ضربان قلب به پزشک مراجعه می‌کنند، در گذشته به فشار خون بالا مبتلا بوده‌اند. فشارخون بالا همچنین یکی از عوامل اصلی ضربان نامنظم قلب، سکته و حملات قلبی است.

فشار خون روپوش سفید چیست؟

در برخی موارد، میزان فشارخون افراد بررسی می‌گردد و وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که فشارخون بالایی دارند، پاسخ میدهند که همیشه فشارخون خود را در منزل کنترل کرده اند و هرگز فشارخون بالا را تجربه نکرده اند؛ و این به دلیل فشارخون روپوش سفید است.
فشار خون روپوش سفید

سندرم روپوش سفید

به عبارت دیگر سندرم روپوش سفید به مواردی از ثبت های فشارخون بالا گفته می شود که در مطب، کلینیک و یا بیمارستان اتفاق می افتد در حالی که در محیط خانه یا فضاهای دیگر، فشارخون نرمال یا در محدوده نرمال برای بیمار ثبت می شود.

علت فشارخون روپوش سفید

فشار خون روپوش سفید در هرسنی ممکن است دیده شود (کودک یا بزرگسال). علت آن، افزایش ترشح هورمون هایی در بدن است که در شرایط استرس زا تولیدشان افزایش می یابد و در محیط آرام، میزانشان کاهش می یابد.

یکی از عوامل اصلی آن، انتظار و نگرانی افراد برای شنیدن خبر بد است. هزینه پزشکی و حق ویزیت نیز از عوامل تأثیرگذار دیگر است. به‌ طورکلی استرس و اضطراب، از دلایل اصلی افزایش ناگهانی فشارخون هستند.

برای گرفتن فشارخون توصیه می‌شود ابتدا بنشینید و ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا بدن به حالت آرامش برسد. آنگاه برای گرفتن فشارخون اقدام نمایید. اما امروزه به علت ازدحام مراجعه کننده ها به پزشک، چندان به این موضوع توجه نمی‌شود.

 

بسیاری از بیماران فشار خون بالا را جدی نمیگیرند زیرا با عوارض آن آشنا نیستند. برای آشنایی با عوارض و درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

تشخیص فشارخون روپوش سفید

این بالا و پایین رفتن فشارخون های بیمار زمانی قابل اثبات است که بتوانیم بیمار را در شرایط بدون استرس و به اصطلاح در محیطی آرام پایش کنیم. به همین خاطر از دستگاهی به نام ABPM یا به اصطلاح هولتر فشار خون استفاده می کنیم.
اندازه گیری فشار خون، فشار خون روپوش سفید

روش استفاده از دستگاه هولتر فشارخون یا ABPM

روش استفاده از دستگاه ABPM، بدین صورت است این دستگاه پرتابل به بیمار وصل می شود و بیمار با آن به منزل فرستاده می شود و تاکید می شود که فعالیت های روزمره خود را بدون تغییر انجام دهد و حتی با آن بخوابد و پس از ۲۴ ساعت مراجعه نماید.

 

فشارخون روپوش سفید، استرس و خطر بیماری‌های قلبی

بسیاری از ما هر روزه با موارد استرس‌زا غیرقابل اجتنابی روبرو هستیم، که این موارد ممکن است شامل شغل، روابط خانوادگی، مسائل و مشکلات مالی شود. به همین دلیل روبرو شدن با این موارد استرس‌زا، سبب افزایش فشارخون و درنتیجه آسیب‌های قلبی می‌شود. ازاین‌رو فشارخون روپوش سفید نیز به‌ نوبه خود می‌تواند سبب افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

کدام بیمار فشارخون روپوش سفید دارد؟

اگر با دستگاه هولتر فشار خون، فشارخون های ثبت شده در محدوده نرمال بودند، می توان گفت که بیمار فشارخون روپوش سفید دارد.

درمان فشارخون روپوش سفید

با توجه به اینکه این افراد فشارخون نرمال دارند، نیازی به درمان ندارد. ولی به طور روتین به آنان توصیه می شود که مصرف نمک و  چربی را کاهش دهند و ورزش کنند. از آنجایی که اغلب این بیماران در آینده مستعد ابتلا به بیماری پرفشاری خون هستند، توصیه می شود هر ۶ ماه، فشارخون خود را چک کنند.

کلام آخر

گرفتن فشارخون در مطب دکتر از این لحاظ که این عمل به‌درستی انجام میشود، بسیار حائز اهمیت است. بالا بودن فشارخون بنا به هر دلیلی خطرناک است. ازاین‌رو توصیه می‌شود چنین مسئله را نادیده نگیرید. فشارخون ازجمله مواردی است که به کمک تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، مانند پرهیز از استفاده نمک، کاهش وزن، ترک دخانیات و الکل، تنظیم ساعت خواب و انجام فعالیت‌های ورزشی قابل‌درمان و پیشگیری است.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران