ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

یکی از راههای پیشگیری و درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی و  استفاده از خود بعضی از گیاهان است .فشار خون بالا یا هایپرتنشن اختلال رایجی است  که می تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. اما برای کنترل آن می توان از عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون استفاده کرد.

 فشار خون ، شامل یک عدد بالا، یعنی فشار سیستولیک ناشی از ضربان قلب و یک عدد پایین، یعنی فشار دیاستولیک در زمان استراحت قلب می باشد. فشار خون ١۴٠ روی ٩٠ و یا بالاتر هایپرتنشن تلقی می شود و باید علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون را شناسایی کنید. داروها می توانند با حذف مایعات مازاد بدن و شل کردن رگ های خونی و اتساع آن ها به کاهش فشار خون کمک کنند اما ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی نیز داشته باشند.

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

یکی از راه های درمان فشار خون بالا استفاده از قرص و دارو است اما عوارض جانبی دارو پا برجاست و نمی توان آن را نادیده گرفت از این جهت تصمیم گرفتیم مقاله ای برای آشنایی مردم با درمان گیاهی فشار خون تدوین کنیم.

عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون

در این نوشته به درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی می پردازیم.

 زالزالک و نقش آن در درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

زالزالک می تواند در درمان فشار خون بالا موثر است

زالزالک از گیاهان دیورتیک (ادرار آور) است که به کاهش فشار خون کمک می کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی به نام فلاونوئیدهاست که تأثیر مثبتی بر قلب شما خواهند گذاشت. دیوید هافمن، متخصص گیاهپزشکی، در یکی از کتاب های خود توصیه می کند که استفاده از عصاره این گیاه مفید است.

هافمن می گوید که زالزالک، انقباض عضله قلب را افزایش داده و عروق کرونر را گشاد می کند. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۰ بیان می کند : عصاره زالزالک باعث افزایش انقباضات قلب آسیب دیده در نتیجه ی اختلال در خونرسانی آن و بهبود بافت آسیب دیده خواهد شد. زالزالک علاوه بر نقشی که در درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی دارد، در بعضی از افراد می تواند تهوع ایجاد کند و بنابراین قبل از مصرف آن با سایر داروها، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 زیرفون

زیرفون گیاه دارویی است که می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند

زیرفون ، یک درخت برگریز بوده که گل و پوست آن بخشی از طب سنتی اروپا و آسیا است؛ زیرا  می تواند به عنوان یک گیاه کاهنده ی فشار خون و آرام بخش عمل کند. دیوید هافمن بیان می کند که زیرفون در درمان فشار خون بالا ثانویه به آترو اسکلروز و علل عصبی کاربرد دارد.

زیرفون فشار خون را کاهش داده و اغلب تجویز آن همراه با دوز پایین تر داروهای ضد فشار خون، اگر درجه ی فشار خون بالا متوسط باشد، موثر خواهد بود . زیرفون ممکن است در برخی از افراد سبب بروز حساسیت های پوستی به صورت راش شود.

پیشنهاد مطالعه: روش های کنترل فشار خون بالا در طب سنتی

گیاه بومادران

بومادران و نقش آن در کاهش فشار خون

بومادران شامل حدوداً ٨۵ گونه است. دیوید هافمن اظهار دارد که یک گونه از آن (به نام Achillea millefolium) با اتساع عروق خونی محیطی می تواند فشار خون را کاهش دهد. یک مطالعه منتشر شده نشان داد که گونه ای دیگر از این گیاه که Achillea wilhelmsii نام دارد ، در کاهش فشار خون دیاستولیک و سیستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا موثر است.

محققان اثرات تخریبی آن مانند هایپوتنشن(افت فشار خون) را به فلاونوئیدها و لاکتون های موجود در این گیاه اختصاص می دهند. اگر باردار هستید، شیر می دهید و یا به خانواده گیاه گل مینا آلرژی دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

 دانه های زیره ی سیاه

کاهش فشار خون با زیره سیاه

زیره به طور سنتی به عنوان ادویه استفاده می شده اما همواره به علت خواص درمانی مورد توجه بوده است. مطالعات نشان می دهند که استفاده ی روزانه از عصاره ی زیره ی سیاه به مدت دو ماه می تواند در بیمارانی که فشار خون بالا دارند اثر کاهندگی داشته باشد.

همچنین به کاهش کلسترول بد (LDL) نیز کمک می کند، که برای سلامت قلب هم مفید است. وقتی در یک آزمایش بالینی، ۷۰ فرد داوطلب سالم ۳۴ تا ۶۳ ساله از روغن زیره ی سیاه به مدت ۸ هفته استفاده کردند، نتایج مشابهی به دست آمد.

کرفس

درمان فشار خون با کرفس

کرفس معمولاً هم برای مزه دار کردن سوپ ها، خورشت ها و خوراک ها و هم به عنوان درمان بسیار موثر فشار خون بالا در طب سنتی چینی استفاده می شود. مطالعات ثابت کرده اند که کرفس می تواند درمانی ایمن و موثر برای فشار خون بالا باشد، و آب کرفس هم می تواند همین اثرات را بر سطح فشار خون داشته باشد زیرا یک ادرارآور طبیعی است.

وقتی می خواهید به رژیم غذایی خود کرفس را اضافه کنید، انتخاب های مختلفی دارید. به گفته ی کارشناسان می توانید آن را به این شیوه ها مصرف کنید:

– هر روز چهار ساقه کرفس

– هشت قاشق چایخوری آب کرفس ۳ بار در روز

– ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره ی کرفس دوبار در روز

– نصف تا یک قاشق چایخوری روغن کرفس سه بار در روز به صورت تنتور (نوعی محلول الکلی)

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

سیر

کاهش فشار خون با سیر

سیر واقعاً یک ادویه و چاشنی جالب است. غنی از آنتی اکسیدان (مثل آلیسین)، آنتی باکتریال و کاهنده ی چربی خون است. سطح کلسترول خون را پایین می آورد، گلوکز سرم خون را کاهش می دهد و به پایین آوردن فشار خون هم کمک می کند. در مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ مشخص شد که سیر در کاهش فشار خون افرادی که فشار خون بالا دارند، نسبت به اثر دارونما بسیار موثرتر عمل می کند و واقعاً تاثیر دارد.

اگر می خواهید سیر را به رژیم غذایی خودتان وارد کنید (چون چاشنی عالی هم هست)، به جای محصولات فرآوری شده از سیر تازه استفاده کنید که خواص محافظتی در مورد قلب دارند. سیر تازه ی خام یا سیر خشک شده در مقایسه با سیر پخته یا سیر قدیمی، پتانسیل بیش تری برای تشکیل آلیسین (نوعی آنتی اکسیدان) دارد.

اگر خیلی طرفدار بو و مزه ی سیر نیستید، می توانید آن را به صورت مکمل خریداری کنید و هر روز ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم از آن را برای کاهش فشار خون بالا مصرف کنید.

 تخم کتان

کاهش فشار خون با تخم کتان

غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که پیش ماده ی طبیعی اسیدهای چرب بلند n-3 است که از قلب محافظت می کنند. تخم کتان با کاهش کلسترول سرم، تثبیت فشار خون، و بهبود تحمل گلوکز، سلامت قلب را افزایش می دهد. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و خیلی راحت می توانید آن را وارد برنامه ی غذایی خود کنید.

طبق پژوهش ها، تکمیل رژیم غذایی با روغن تخم کتان فشار خون را پایین می آورد. مطالعه ی دیگری هم نشان داد که در پی استفاده از محصولات مختلف تخم کتان به عنوان مکمل، هم فشار خون سیستولی و هم فشار خون دیاستولی کاهش معنی داری پیدا می کند.

از آن جا که تخم کامل کتان ممکن است هضم نشده از بدن انسان دفع شود، بهترین کار این است که آن را آسیاب کنید تا از مزایای آن استفاده کنید. این طوری استفاده از آن هم خیلی راحت است؛ می توانید یک یا دو قاشق پر از پودر آن را به هر غذای پخته شده، نوشیدنی، اسموتی یا حتی سالاد اضافه کنید. ۳۰ گرم از پودر تخم کتان را روزانه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

هل

کاهش فشار خون با هل

این ادویه ی معطر هندی یکی دیگر از راه های طبیعی کاهش فشار خون است چون یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین غنی از پتاسیم و منیزیم است که باعث افزایش سلامت قلب و کاهش فشار خون می شوند.

در آزمایشی بالینی در هند، برای ۲۰ فردی که به تازگی برای آن ها تشخیص فشار خون مرحله ی ۱ داده شده بود، ۳ گرم پودر هل در دو دوز خوراکی به مدت ۱۲ هفته تجویز کردند. با این که این مقدار بسیار کم بود، ولی محققان دریافتند که فشار خون سیستولی، دیاستولی و میانگین فشار خون کاهش یافت و فعالیت فیبرینولیتیک (شکستن لخته ی خون) در پایان دوازدهمین هفته به طور معناداری افزایش پیدا کرد.

هر روز کمی پودر هل به فنجان چای خود اضافه کنید. همچنین، می توان آن را به آسانی به دسرها، پختنی ها، ادویه ی کاری و سوپ ها افزود. می توانید بعد از خوردن غذا برای خوشبو کردن دهانتان یک تکه از آن را بجوید.

پیشنهاد مطالعه: چای یا قهوه کدامیک روی فشار خون تاثیرگذارند؟

دارچین

کاهش فشار خون با دارچین

من یکی از طرفداران پر و پا قرص دارچین به خاطر توانایی طبیعی آن در پایین آوردن قند و فشار خون هستم. می توانید خیلی راحت آن را روی غلات صبحانه، چای، سرخ کردنی ها و سوپ بپاشید و در ادویه ی کاری هم بسیار خوشمزه است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف دارچین، کاهش کوتاه مدت اما قابل توجهی در فشار خون سیستولی و دیاستولی ایجاد می کند و به شدت برای دیابت توصیه می شود. همچنین در طب سنتی هندی برای هزاران سال استفاده می شده است چون خواص درمانی بسیاری دارد. به دنبال دارچین واقعی باشید که از اندونزی یا جنوب هند می آید.

دارچین جدا از خاصیت کاهندگی فشار خون، مزایای باورنکردنی دیگری هم برای سلامتی دارد.

چای ترش

کاهش فشار خون با چای ترش

مطالعات نشان داده است که هیبیسکوس خشک شده می تواند یک راه کاملاً طبیعی و بسیار عالی برای کنترل فشار خون باشد. آزمایش بالینی که روی افراد دچار فشار خون خفیف و افرادی که در آستانه ی ابتلا به فشار خون بودند انجام شد نشان داد که افرادی که ۳ فنجان جوشانده ی هیبیسکوس را روزانه به مدت ۶ هفته مصرف کردند در مقایسه با مصرف پلاسیبو، فشار خون پایین تری داشتند.

هیبیسکوس یک ادرارآور طبیعی است که سدیم اضافی را از خون خارج می کند و همین، منجر به ثبات فشار خون می شود. به علاوه، این گیاه، عملکرد بازدارنده های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) را تقلید می کند که داروی رایج مورد استفاده برای فشار خون است. برای درست کردن چای هیبیسکوس، یک قاشق چایخوری گل خشک هیبیسکوس را با یک فنجان آب دم کنید و روزی سه فنجان بنوشید یا با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط: اگر از دارویی برای پایین آوردن فشار خون استفاده می کنید، مراقب میزان نوشیدن این چای باشید.

خیلی راحت می توانید این گیاهان دارویی و ادویه های دردسترس را به رژیم غذایی خودتان وارد کنید.

 بوکو (آگاتوسما)

بوکو یک گیاه دارویی از جنوب آفریقا است که ثابت شده در پایین آوردن فشار خون بسیار موثر است. همچنین، یک ادرارآور طبیعی و عامل ضد التهاب است، و همین باعث می شود که درمانی موثر برای فشار خون بالا باشد. مهاجران هلندی از بوکو برای ایجاد نوعی مخلوط تنتور استفاده می کردند که هنوز هم برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

می توانید مکمل های بوکو را به صورت آنلاین به شکل کپسول یا برگهای خشک شده پیدا کنید که برای دم کردن استفاده می شوند. هیچ دوز مشخصی برای استفاده از آن ذکر نشده، هرچند که می توانید این ها را امتحان کنید:

– ۲-۱ گرم به شکل کپسول سه بار در روز.

– ۲۵/۰-۱۲۵ اونس، اگر عصاره ی مایع دارید.

– ۲-۱ قاشق چایخوری برگ بوکو برای دم نوش با افزودن یک فنجان آب و دم کردن به مدت پنج دقیقه. می توانید این دم نوش را دوبار در روز بنوشید.

– ۲۰-۱۰ قطره تنتور در یک لیوان آب، سه بار در روز.

احتیاط: اگر می خواهید از بوکو به عنوان دارویی برای درمان فشار خون استفاده کنید، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند سبزیجات و موز را افزایش دهید. توصیه شده است که زنان باردار مقدار زیادی از بوکو مصرف نکنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران