ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

برای کاهش چربی خون بالا چه بخوریم؟

چربی که در خون وجود دارد، لیپید نامیده میشود. چربی خون با پروتئین پیوند میدهد، تا لیپوپروتئین ساخته شود. لیپوپروتئین انرژی بدن را تامین میکند، به همین دلیل برای سلول های بدن مهم هستند.

چربی خون چیست؟

چربی خون متشکل از تری گلیسیرید خون و کلسترول خون می باشد. با بالا رفتن تری گلیسیرید و کلسترول خون چربی خون افزایش میابد. معمولا چربی خون زمانی بالا می رود که فعالیت های بدن کم شود و زیاده روی در خورددن ایجاد شود. افراد چاق معمولا داری تری گلیسیرید و کلسترول بالایی هستند.

انواع چربی خون

سه نوع لیپوپروتئین (که کلسترول نیز نامیده میشوند) در بدن وجود دارند، که عبارتند از:

  • کلسترولLDL

این نوع کلسترول به راحتی به دیواره ی داخلی رگ ها می چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ ها میشود، از این رو به کلسترول بد معروف است.

  •  کلسترولVLDL

این نوع کلسترول مولکول های چربی را از کبد به دیگر قسمت های بدن حمل می کند و بعد از انتقال چربی به بافت ها تبدیل به کلسترول LDL میشود.

  •  کلسترولHDL

این نوع کلسترول، کلسترول های LDL چسبیده به دیواره ی داخلی رگ ها را پیدا کرده و به آنها می چسبد و باعث کنده شدن آنها از سطح داخلی رگ ها میشود و در نهایت از انسداد و باریک شدن رگ ها جلوگیری میکند، به همین دلیل به کلسترول خوب معروف است.

پیشنهاد مطالعه: آیا وعده های غذایی پرچرب می توانند باعث افزایش فشار خون شوند؟

کلسترول

مقدار طبیعی کلسترول خون

مقدار طبیعی تمام کلسترول در بدن ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

مقدار طبیعی LDL

مقدار طبیعی ال دی ال، ۱۳۰ میلیگرم در دسی لیتر یا کمتر است. زمانی که مقدار آن از ۱۳۰ بیشتر شود، چربی میتواند در دیواره ی عروق رسوب کند. این چربی میتواند باعث تنگی شریان شود و جریان خون را در طی شریان کم کند. برای درمان کلسترول بالا مقاله ای تدوین کرده ایم که میتوانید آن را مطالعه کنید.

اگر شریانی که به قلب شما میرود مسدود شود، ممکن است دچار حمله ی قلبی شوید. اگر شریانی که به مغز شما میرود مسدود شود، ممکن است دچار سکته ی مغزی شوید. میزان بالای LDL سبب ایجاد بیماری های قلبی، سکته ی مغزی، گردش خون ضعیف و بیماری های کلیوی میشود.

اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید بهتر است هر چه سریع تر به دنبال روش های درمان فشار خون بالا باشید تا از عواقب جبران ناپذیر آن در امان باشید. برای آشنایی با روش های درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

علل افزایش چربی خون

بسیاری از مردم چربی خون بالایی دارند زیرا غذاهایی مصرف میکنند که میزان چربی بالایی دارند. بعضی از افراد به دلیل بیماری های وراثتی چربی خون بالایی دارند. میزان بالای لیپید همچنین ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، اعتیاد به الکل، بیمای های کلیوی، بیماری های کبدی و استرس باشد. در بعضی از افراد، داروهای خاصی مانند قرص های ضدبارداری، استروئید ها و داروهای فشار خون میتوانند سبب بالا رفتن چربی خون شوند.

پیشنهاد مطالعه: زنان با کلسترول بالا و نکات چربی خون در بارداری

کلسترول

درمان چربی خون بالا

اولین راه برای کاهش مقدار چربی خون خوردن غذاهای کم چرب، ورزش منظم و کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن است. اگر سیگار میکشید، آن را ترک کنید. اگر این کارها چربی خون شما را به اندازه ی کافی کم نکرد، پزشک برای شما داروهایی تجویز میکند تا چربی خون شما را پایین بیاورد.

کلسترول

برای کاهش چربی خون چی بخوریم؟

✅ خرید گوشت کم چرب و قبل از پخت گوشت، آن چربی هایی که قابل مشاهده هستند را بریدن.

✅ قبل از طبخ مرغ، پوست آن را کندن

✅ از خوردن غذاهای سرخ شده و فرآورده های گوشتی پرچرب پرهیز کنید.

✅ به جای سرخ کردن گوشت، آن را با حرارت بپزید یا کباب کنید.

✅ زرده ی تخم مرغ استفاده نکنید. شما میتوانید از سفیده ی تخم مرغ استفاده کنید.

✅ از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

✅ از شیر پرچرب، نان خامه ای، پنیر و شیرکاکائو استفاده نکنید.

✅ از فیبر بیشتری در وعده های غذایی خود استفاده کنید. میوه و سبزیجات منبع خوبی برای فیبر ها هستند. سه تا پنج واحد سبزیجات و دو تا چهار واحد میوه روزانه استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه همزمان با فشار خون رژیم لاغری بگیریم؟

ورزش می تواند باعث کنترل فشار خون شود

ورزش مناسب برای کاهش کلسترول بالا

ورزش های هوازی، مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن، راه خوبی برای کاهش کلسترول خون هستند. ورزش همچنین فشار خون، قند خون و استرس شما را نیز کاهش میدهد.

اگر اضافه وزن دارید، ورزش های هوازی به سوختن کالری شما کمک میکنند. این ورزش ها به شما کمک میکنند که وزن خود را کمتر کنید. ورزش های هوازی باید منظم انجام شوند.

کاهش چربی خون با دارو

داروهای کاهنده ی کلسترول در صورتی برای شما استفاده میشوند که خطر بیماری های قلبی در شما زیاد باشد، یا بعد از رژیم کم چرب طولانی مدت مقدار کلسترول شما پایین نیاید. انواع مخلتفی دارو برای کاهش کلسترول خون وجود دارند. ممکن است شما نیاز به استفاده از یک دارو داشته باشید یا ممکن است نیاز باشد بیش از یک دارو استفاده کنید، این موضوع بستگی به این دارد که کلسترول شما چه مقداری بالا باشد. پزشک شما بعد از مدتی دوباره از شما آزمایش خون میگیرد تا متوجه شود که تاثیر دارو ها چه میزانی بوده اند.

چه زمانی باید چربی خون خود را کنترل کنم؟

اگر سن شما بیشتر از ۲۰ سال است، باید آزمایش خون بدهید تا کلسترول خود را اندازه گیری کنید. اگر کلسترول شما بالا بود، پزشک شما درمان هایی برایتان تجویز میکند و دوباره کلسترول خون شما را بعد از مدتی چک میکند.

علائم بالا بودن چربی خون یا کلسترول خون

اغلب علائمی وجود ندارد. بدون آزمایش خون، ممکن است تا زمانی که دچار حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی نشده اید، متوجه نشوید، که کلسترول خونتان بالا است. بیشتر افرادی که میزان چربی خون آنها بالا است، زردی پوست و تجمعات چربی پوستی دارند.  در واقع شما هنگامی متوجه علائم می شوید که کار از کار گذشته باشد. اگر به بیماری های قلبی ، درد قفسه سینه ، حالت تهوع ، خستگی ، حمله قلبی یا سکته مغزی دچار شدید شاید در نتیجه کلسترل بالا و کنترل نشده باشد.

در ادامه می خواهیم به جمع بندی مقاله بپردازیم و سوالات شایع شما را مرور کنیم!

سوالات شایع و متداول

چربی خون چیست و چه انواعی دارد؟

چربی خون متشکل از تری گلیسیرید خون و کلسترول خون می باشد. با بالا رفتن تری گلیسیرید و کلسترول خون چربی خون افزایش میابد. سه نوع لیپوپروتئین (که کلسترول نیز نامیده میشوند) در بدن وجود دارند، که عبارتند از: کلسترول LDL ، کلسترول VLDL و کلسترول HDL.

مقدار طبیعی کلسترول خون چقدر است؟

مقدار طبیعی تمام کلسترول در بدن ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است

علل افزایش چربی خون چیست؟

بسیاری از مردم چربی خون بالایی دارند زیرا غذاهایی مصرف میکنند که میزان چربی بالایی دارند. بعضی از افراد به دلیل بیماری های وراثتی ، بیماری هایی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، اعتیاد به الکل، بیمای های کلیوی، بیماری های کبدی و استرس چربی خون بالایی داشته باشند.

درمان چربی خون بالا چیست؟

شما می توانید با یک رژیم غذایی سالم ، ورزش روزانه و مستمر و داروهای کنترل کننده ی کلسترول ، چربی خون خود را کنترل کنید!

 

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران