ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

در زمان سکته ی قلبی، فشار خون می‌تواند بالا و پایین رود و یا در همان سطح باقی بماند. بنابر نتایج به دست آمده از تحقیقات، تغییرات فشار خون نمی‌تواند از علائم اصلی سکته قلبی باشد. در این نوشتار مروری بر تغییرات فشار خون در زمان حملات قلبی خواهیم داشت.


فشار خون در هنگام سکته قلبی

فشار خون نیروی ناشی از پمپاژ خون، بر دستگاه‌ گردش‌ خون‌ است. حملات قلبی در صورت انسداد عروق و نرسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه قلب، اتفاق می افتند. در زمان حمله قلبی، فشار خون نیز ممکن است بالا یا پایین بیاید و حتی در حالت پایدار باقی بماند، که این بستگی به واکنش بدن دارد.

# افزایش فشار خون

فشار خون در زمان سکته قلبی ، به دلیل ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین، ممکن است افزایش یابد. هورمون آدرنالین در واکنش به استرس و خطر، ترشح می‌شود. این واکنش خود به‌ خودی می‌تواند سبب افزایش ضربان قلب شود.

# آیا فشار خون پایین باعث سکته می شود؟

 در صورت ضعیف بودن ماهیچه ی قلب و آسیب دیدگی آن، فشار خون فرد در زمان سکته قلبی ممکن است کاهش یابد. درد شدیدی که فرد ممکن است در زمان سکته قلبی احساس کند، می‌تواند سبب واکنش خود به‌ خودی شود، که موجب کاهش فشار خون، ضعف و بی هوشی می‌گردد.

آیا با بهترین روش درمان فشار خون بالا آشنا هستید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا و سکته قلبی

فشار خون بالا در صورت عدم درمان، منجر به سکته قلبی می‌شود. تجمع چربی، کلسترول و دیگر مواد در داخل عروق، پلاک نامیده می شود. به مرور زمان این پلاک ها منجر به گرفتگی و انسداد عروق می‌شوند. جریان خون برای آنکه بتواند در داخل عروق گرفته شده، حرکت کند، فشار بیشتری می آورد.

حملات قلبی در نتیجه انسداد جریان خون به قلب، به دلیل رسوب و لخته خون، اتفاق می افتد. فشارخون بالا همیشه ناهنجاری شدید نیست و گاهی برخی افراد ممکن است به دلیل فعالیت و استرس دچار آن شوند.

سکته قلبی

اندازه گیری فشار خون

 فشار خون با دو عدد سیستول و دیاستول، نشان داده می شود:

✅ فشار خون سیستول

فشار خون درون سرخرگ، در زمان پمپاژ خون از قلب به بدن است.

✅ فشار خون دیاستول

فشار خون درون سرخرگ بین هر ضربان است.

⚠نکته: در جدول فشار خون عدد بزرگ‌تر مربوط به فشار خون سیستول و عدد کوچک‌تر مربوط به فشار خون دیاستول است.

فشار خون نرمال و فشار خون بالا

فشار خون سیستول نرمال، نباید بالاتر از ۱۲۰ و فشار خون دیاستول نرمال، نباید بالاتر از ۸۰ باشد. فشارخون ۱۴۰ روی ۹۰ به عنوان فشار خون بالا تلقی می‌شود. اگر فشار خون سیستول بالاتر از ۱۸۰ و فشار خون دیاستول بالاتر از ۱۱۰ باشد، فرد در حالت اورژانسی قرار دارد.

علائم فشار خون بالا

 در بسیاری مواقع فشار خون بالا علامت خاصی از خود بروز نمی دهد. به همین دلیل به فشار خون بالا، قاتل خاموش نیز گفته می‌شود. کنترل فشار خون تنها راه بررسی آن است.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.