ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

فشار خون پایین از طریق رعایت موارد فردی، به آسانی قابل درمان است. در این مقاله به بررسی علت فشار خون پایین می پردازیم. همچنین داروی افزایش دهنده فشار خون را مورد بررسی قرار می دهیم.

فشار خون پایین در افراد سالم چنانچه علائم و آسیب خاصی را در پی نداشته باشد، نیازی به درمان ندارد. افرادی که کاهش چشم گیری در فشار خون ایشان دیده می ‌شود، چنانچه دارای علائم خاصی هم نباشند، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

بالا بردن فشار خون

کم آب شدن بدن، اختلالات قلبی، دیابت و کم کاری تیروئید از جمله عواملی هستند که موجب فشار خون پایین می ‌شوند. لذا بهترین روش درمان فشار خون پایین، درمان و کنترل عوامل دخیل در آن است. همچنین زمانی که فشار خون پایین به دلیل مصرف داروی خاصی باشد، باید دوز مصرفی دارو را طبق نظر پزشک تغییر داد.

چه داروهایی فشار خون را بالا می برد؟

برای درمان فشار خون پایین، داروهای مختلفی بر اساس علت آن وجود دارد، که برخی از آن ‌ها عبارتند از:

✔ فلودروکورتیزون

برای فشار خون پایین در حالت ایستاده است. این داروی کورتیکواستروییدی برای کنترل میزان مایعات و سدیم بدن بسیار مؤثر است. همچنین این دارو اغلب برای فشار خون پایین ناشی از کم آب شدن، مصرف می ‌شود. این دارو از طریق افزایش حجم خون نیز، می‌ تواند باعث افزایش فشار خون شود.

✔ میدودرین

این دارو اغلب برای افراد مبتلا به فشار خون پایین شدید در حالت ایستاده، تجویز می ‌شود.

✔ پیریدوستیگمین

این دارو باعث افزایش قدرت عضلانی، در بیمارانی که به دلیل ضعف عضلانی، مبتلا به فشار خون پایین هستند، می ‌شود. پیریدوستیگمین مانع از دست دادن نوعی ماده طبیعی به نام استیل‌ کولین‌ که برای عملکرد طبیعی عضلات لازم است، می ‌شود. از این رو این دارو سبب تخفیف بی حالی که یکی از اصلی ترین علائم فشار خون پایین است، می ‌شود.

✔ کافئین

به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و به صورت موقت مانع از خواب آلودگی و باعث افزایش هوشیاری می ‌شود. کافئین همچنین برای تسکین عضلات، تحریک عضلات قلبی و درمان برخی سردرد های میگرنی بسیار مفید است. علاوه بر این کافئین به صورت موقت و کوتاه مدت می‌ تواند باعث افزایش فشار خون شود.

✔ اریتروپویتین

برای درمان فشارخون پایین ناشی از کم خونی استفاده می ‌شود. اریتروپویتین بهترین گزینه برای افزایش فشار خون و تعداد سلول های خون است.

✔ داروهای ضدعفونی غیر استروئیدی

این داروها عمدتاً برای درمان التهاب، دردهای خفیف تا متوسط، تب و چنانچه فشار خون پایین ناشی از وجود عفونت باشد، استفاده می ‌شوند.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

داروهای فشار خون

عوامل موثر در فشار خون پایین

آیا می دانید چه عواملی باعث فشار خون پایین می شود؟ در ادامه به مواردی که ممکن است باعث فشار خون پایین شوند اشاره می کنیم.

✅ کم آب شدن بدن، علت فشار خون پایین

درمان فشار خون پایین در صورتی که به دلیل کم آب شدن بدن باشد، از طریق مصرف مایعات و مواد معدنی جایگزین، انجام می ‌شود. فلودروکورتیزون نیز از جمله قرص هایی است که از طریق کاهش ترشح سدیم، افزایش فشار و افزایش ضربان قلب، باعث افزایش فشار خون می ‌شود.

کم آب شدن بدن

✅ آنمی، علت فشار خون پایین

تزریق خون و مصرف دارو به منظور افزایش هموگلوبین، در صورتی که فشار خون پایین ناشی از آنمی یا کم خونی باشد انجام می ‌شود. همچنین خونریزی های شدید و مکرر نیز باید به صورت جدی درمان شود. مصرف قرص های اریتروپویتین در صورتی که فشار خون پایین به دلیل آنمی باشد، مؤثر است.

✅ فشار خون وضعیتی،علت فشار خون پایین

درمان فشار خون پایین در حالت ایستاده از طریق تغییر سبک زندگی مانند افزایش مصرف مایعات و نمک صورت می ‌گیرد. همچنین استفاده از جوراب های طبی مخصوص که موجب فشردن رگ‌ های پا و جلوگیری از کشیده شدن خون به سمت پایین می ‌شود، تأثیر به سزایی در درمان فشار خون وضعیتی دارد.

علاوه بر این فشار خون پایین در بعضی افراد به دلیل داشتن علائم غیر قابل تحمل، مستلزم مصرف دارو است. قرص های کافئین و پیریدوستیگمین گزینه های مناسبی برای درمان فشار خون پایین در حالت ایستاده هستند.

✅ بیماری ضعف عضلانی، علت فشار خون پایین

این بیماری می‌ تواند باعث کاهش فشار خون شود. مصرف داروی پیریدوستیگمین می‌ تواند سبب افزایش قدرت عضلانی، کاهش خستگی و علائم ناشی از هیپوتنشن یا فشار خون پایین شود.

فشار خون پایین پس از صرف غذا

✅ کاهش فشار خون پس از صرف غذا، علت فشار خون پایین

این نوع کاهش فشار خون مربوط به زمان بعد از صرف غذا است. مصرف داروهای ادرار آور یکی از دلایل کاهش فشار خون پس از غذا است. چنانچه مصرف این داروها متوقف شود، باعث تغییر چشمگیری در افزایش فشار خون و علائم ناشی از آن می ‌شود. مصرف قرص های کافئین همراه با غذا، سبب انقباض رگ ‌ها و افزایش فشار خون می ‌شود.

✅ فشار خون پایین عصبی، علت فشار خون پایین

میدودراین (Midodrine) از طریق تحریک عصبی، سبب انقباض عروقی می ‌شود. میدودراین به خصوص برای افراد مبتلا به فشار خون پایین به دلیل دیالیز کلیه و کودکان دچار عفونت، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو همچنین برای درمان سندرم خستگی شدید و سندرم کبدی-ریوی مؤثر است.

✅ عفونت شدید، علت فشار خون پایین

عفونت شدید می‌ تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. این وضعیت مستلزم درمان فوری از طریق مصرف آنتی بیوتیک است.

✅ ضربان قلب کند،علت فشار خون پایین

اختلال ضربان کند قلب می‌ تواند در اثر عوارض ناشی از مصرف برخی دارو ها باشد که در این صورت پزشک برای درمان فشار خون پایین ناگزیر به کاهش و تغییر دوز دارو و یا منع دارو برای بیمار است. ایزوپروترنول، دوپامین و آتروپین از جمله داروهایی هستند که برای درمان این اختلال و افزایش پمپاژ خون استفاده می ‌شوند.

✅ ضربان‌ شدید قلب‌، علت فشار خون پایین

ضربان شدید قلب نیز نوعی اختلال قلبی است، که می‌ تواند سبب کاهش فشار خون شود. درمان این اختلال از طریق مصرف قرص، شوک الکتریکی و کاتتر زدن انجام می ‌شود.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران