ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا کمردرد باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

به ندرت بتوانید کسی را پیدا کنید که برای یک بار هم کمردرد را تجربه نکرده باشد. برای برخی، این وضعیت نتیجه فعالیت بدنی بیش از حد است و معمولاً با استراحت برطرف می شود. برای برخی دیگر هم، این یک مسئله مزمن است که باید به طور روزانه آن را تجربه کنند. با این حال، ممکن است بخواهید این احتمال را در نظر بگیرید که کمردرد شما ناشی از فشار خون بالا بیش از حد ساده نیست. اما آیا کمردرد و فشار خون بالا با هم در ارتباط هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه ما باشید.

کمردرد و فشار خون

سوالی که مطرح می شود این است که چگونه متوجه می شوید که کمردرد شما نتیجه فشار خون است؟ البته بهترین اقدام این است که به پزشک خود مراجعه کرده و فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید. اگر با چالش فشار خون بالا مواجه هستید، متخصص قلب و عروق حتی می تواند به شما آموزش دهد که چگونه فشار خون خود را در خانه با دستگاه فشار خون کنترل کنید. به همین ترتیب، شما باید هر گونه کمردرد غیرقابل توضیح را توسط پزشک خود بررسی کنید تا بتوانید به علت اصلی مشکل برسید.

به شرطی که نتوانید فوراً توسط پزشک ویزیت شوید، ممکن است بخواهید بدانید چگونه می توانید به طور بالقوه تشخیص دهید که کمردرد شما مربوط به فشار خون بالا بوده یا عامل دیگری در آن دخیل است. اگر در ناحیه کمر خود احساس درد می کنید، احتمال اینکه درد ناشی از فشار خون بالا باشد کمتر است. با این حال، ممکن است دلیل آن یک نقطه ضعیف در آئورت باشد. آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن هدایت می‌کند که به این نقاط ضعیف آنوریسم می گویند. زمانی که این مشکل آئورت را درگیر می کند، اغلب به صورت کمردرد ظاهر می شود. شایان ذکر است که این یک اورژانس پزشکی واقعی است، بنابراین اگر حتی کوچکترین شک دارید که ممکن است دچار چنین مشکلی باشید، هرگز در تماس با اورژانس تردید نکنید.

آیا کمردرد مزمن باعث افزایش فشار خون می شود؟

همچنین باید بدانید که داشتن کمردرد مزمن به طور بالقوه می تواند باعث فشار خون بالا شود، زیرا فشار خون در هنگام درد متمایل به بالا رفتن است. متأسفانه، درد داشتن به طور منظم می تواند در نهایت باعث شود فشار خون شما بالا برود و همینطور باقی بماند.

آیا درد پشت نشانه فشار خون بالا است؟

کمردرد گاهی اوقات می تواند بیشتر نگران کننده باشد، زیرا به طور بالقوه با فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی مرتبط است. این شرایط به ویژه در صورتی صادق است که مستقیماً بین تیغه های شانه خود درد تجربه کنید یا دردی داشته باشید که به هر یک از بازوها منتقل شود. حتی ممکن است دردی را احساس کنید که بین قسمت بالایی پشت و فک شما به جلو و عقب حرکت کند. این علائم می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد. مراقبت فوری پزشکی کاملا ضروری است. علاوه بر این، مهم است که بدانید کمردرد مداوم یا شدید می‌تواند نشانه‌ای از بالا بودن فشار خون شما باشد. اگر نمی توانید به راحتی آسیب اخیر در ناحیه را شناسایی کنید، ایده خوبی است که قبل از بروز سایر عوارض احتمالی آن را بررسی کنید.

چگونه می توان تشخیص داد که فشار خون تحت تاثیر کمردرد قرار گرفته است؟

این حالت از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اگر کمردرد را تجربه می‌کنید و در حال حاضر علائم فشار خون بالا را داشته‌اید، ارزش این را دارد که به چگونگی ارتباط افزایش درد با سلامت قلب و عروق خود توجه کنید. ممکن است متوجه شوید که شدت کمردرد بر افزایش فشار خون شما تأثیر می گذارد. به سایر علائم افزایش فشار خون توجه کنید.

با این حال، حتی اگر مشکلی با فشار خون بالا ندارید، ایده خوبی است که اقداماتی را برای رفع کمردرد مزمن انجام دهید تا از سلامت قلبی عروقی خود برای آینده محافظت کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که فشار خون بالا اغلب هیچ علامتی ندارد، بنابراین ارزش آن را دارد که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی شود.

خبر خوب اینکه وقتی کمر درد و فشار خون به هم مرتبط هستند، به این معنی است که با بهبود یکی، دیگری را بهبود می‌بخشید.

علائم فشار خون بالا

همچنین ممکن است علائم دیگری مرتبط با فشار خون بالا را تجربه کنید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد، اما محدود به موارد زیر نیست:

یکی از مواردی که تشخیص فشار خون بالا را بسیار سخت می کند این است که بسیاری از افراد اصلاً علائمی ندارند. در واقع، ممکن است در حین داشتن فشار خون بالا احساس خوبی داشته باشید. بسیاری از افرادی که معاینات منظم انجام نمی‌دهند ممکن است سال‌ها بدون اطلاع آن را داشته باشند. متأسفانه، اولین علامت فشار خون بالا اغلب شامل یک اورژانس پزشکی بالقوه کشنده مانند حمله قلبی یا سکته است. به همین دلیل بسیار مهم است که فشار خون خود را بشناسید و هر کاری که ممکن است برای حفظ آن در محدوده سالم انجام دهید.

درمان کمردرد ناشی از فشار خون بالا

اما اگر اخیراً دچار کمردرد شده اید چه کاری باید انجام دهید؟ مجدداً سعی کنید لحظه دقیق شروع درد را شناسایی کنید تا مشخص شود که آیا می تواند به آسیب مربوط باشد یا خیر. اگر نمی توانید چنین آسیبی را مشخص کنید یا درد بیش از چند روز ادامه دارد، وقت آن است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. به این ترتیب، می توانید تعیین کنید که چه چیزی ممکن است باعث کمردرد شما شده باشد. فشار خون خود را نیز بررسی خواهید کرد. پس از انجام این کار، می‌دانید که در کجا ایستاده‌اید و آیا باید اقدامات بیشتری برای کاهش فشار خود انجام دهید یا خیر.

همچنین راه های مختلفی برای کنترل فشار خون روزانه وجود دارد. حتی اگر سالم هستید، باز هم ایده خوبی است که آن را به طور منظم چک کنید. به لطف دستگاه‌های فشار خون خانگی با خوانش دیجیتال و ساعت‌های هوشمند، واقعاً هیچ بهانه‌ای برای ندانستن فشار خون در هر زمان وجود ندارد. اگر کمردرد دارید و فشار خون شما اخیراً بالاتر از حد طبیعی بوده است، ممکن است این دو با هم مرتبط باشند.

آیا کمردرد می تواند باعث بالا بردن فشار خون شود؟

کمردرد مزمن از طرق مختلف بر سلامت ما تأثیر می گذارد، اما دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا درد بدن را می توان با فشار خون بالا مرتبط کرد. درد باعث افزایش فشار خون فرد می شود زیرا درد دو پاسخ بیولوژیکی را از بدن ما برمی انگیزد.

اولین پاسخ این است که سیگنال‌های درد الکتریکی که از مغز ما ارسال می‌شود، تخلیه مداوم سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می‌کند و این ترشح به افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به فشار خون کمک می‌کند.

دلیل دوم اینکه کمردرد باعث افزایش فشار خون می شود این است که درد از غدد فوق کلیوی ما پاسخ می گیرد و این ترشح آدرنالین باعث افزایش نبض و فشار خون شما می شود.

منبع