ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا بعد هر سرگیجه باید نگران فشار خون بالا باشید؟

فشار خون بالا که با عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می شود، می تواند با عواقب گسترده ای برای سلامتی همراه باشد. برخی از افراد فشار خون بالا و سرگیجه را مرتبط می‌دانند اما نکته حائز اهمیت اینست که در بیشتر موارد، با هیچ علامت هشدار دهنده‌ای همراه نیست. چنان چه شما هم نگران سرگیجه‌های خود هستید پس با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

ارتباط فشار خون بالا و سرگیجه

پزشکان قلب و عروق اظهار می کنند که گاهی اوقات تصور بر این است که سرگیجه نشانه فشار خون بالا است، اما معمولا اینطور نیست. پزشکان توضیح می دهند که چگونه سرگیجه ممکن است با فشار خون در ارتباط بوده و در عوض احتمالا چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

سرگیجه و فشار خون بالا

فشار خون بالا در واقع با احساس سرگیجه همراه نیست. اما برای اینکه بفهمید ریشه مشکل شما چیست، مهم است که ابتدا بفهمید چه نوع سرگیجه‌ای دارید. متخصصین قلب و عروق معمولاً این علامت را به دو دسته مختلف تقسیم بندی می کنند.

انواع سرگیجه

✅ سرگیجه احتمالاً یک مشکل فشار خون نیست. یکی از انواع سرگیجه، نوعی است که در آن اتاق در حال چرخش به نظر می رسد. این احساس معمولاً با سرگیجه همراه است که می‌تواند ناشی از شرایط مختلفی از جمله عفونت گوش، آسیب‌های سر و موارد دیگر باشد، اما نه فشار خون بالا. حتی بسیار بعید است که علائم سرگیجه ناشی از هر مشکل فشار مانند فشار خون پایین باشد. برای اکثر افراد، این شرایط ناشی از یک مشکل گوش داخلی است.

پیشنهاد مطالعه: آیا فشار خون روی شنوایی و صدای گوش تاثیرگذار است؟

✅ نوع دیگر سرگیجه، سبکی سر است. زمانی که روی پاهای خود احساس بی ثباتی می کنید، مثل اینکه ممکن است غش کنید. این سرگیجه اغلب به دلیل فشار خون بالا نیست، بلکه ناشی از تغییرات فشار خون است. تبدیل شدن از فشار خون بالا به فشار خون پایین قطعاً می‌تواند منجر به سبکی سر، احساس بی‌ثباتی و گاهی حتی سنکوپ یا غش شود. این نوع تغییر ناگهانی در فشار خون می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که موقعیت خود را تغییر دهید، مثلاً اگر بعد از مدتی دراز کشیدن یا زانو زدن، سریع بایستید. به طور معمول، بدن ما می تواند به سرعت با این تغییرات در موقعیت سازگار شده و جریان خون کافی را به مغز ما ارسال کند.

با این حال، گاهی اوقات بدن شما نیاز به مدت زمان کوتاهی برای سازگار شدن دارد، که به طور موقت باعث جریان خون کمتر به مغز می شود. در چنین شرایطی احساس سبکی سر را تجربه خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه: استخر آب گرم یا سرد کدامیک برای بیماران فشار خون مضر است؟

سرگیجه و فشار خون پایین

سرگیجه و سبکی سر در واقع می توانند نشانه های فشار خون پایین باشند نه فشار خون بالا. فشار خون پایین در افراد مسن و بیماران یا افرادی که تحت مصرف داروهای خاص قرار دارند، شایع‌تر است.

درمان سرگیجه و فشار بالا

طبیعی است که در هنگام ایستادن گاهی دچار سرگیجه شوید. اما وجود چنین احساسی به معنای وجود یک مشکل اساسی نیست و بزرگترین درمان خانگی فشار خون بالا و سرگیجه این است که مطمئن شوید که بدن‌تان دارای آب کافی است.

برای جلوگیری از سرگیجه هنگام تغییر وضعیت:

  • آب کافی بنوشید. فشار خون شما زمانی که مایعات کافی در بدن‌تان وجود نداشته باشد کاهش می یابد. بنابراین هیدراته ماندن بسیار مهم است.
  • به آرامی موقعیت تان را تغییر دهید. برای جلوگیری از سرگیجه ناشی از تغییر موقعیت، زمانی که از حالت نشسته، زانو زده یا خواب بلند می شوید، اندکی قدم بزنید.
  • برای مدت طولانی در یک موقعیت نمانید. هنگامی که برای مدت طولانی در یک وضعیت هستید، چه نشسته یا ایستاده، خون در پاهای شما شروع به انباشته شدن می کند، که می تواند در نهایت منجر به سرگیجه شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی، استراحت کنید و موقعیت را تغییر دهید.
  • داروهای خود را بررسی کنید. داروهای شما ممکن است بر فشار خون تان تأثیر بگذارند. از پزشک خود بپرسید که آیا این ممکن است برای شما نیز صادق باشد.

اما اگر مکرراً دچار سرگیجه می‌شوید، یا هنگام تغییر موقعیت یا در هر زمان دیگری هوشیای خود را از دست می دهید، وقت آن رسیده که با یک متخصص قلب و عروق برای پی بردن به علت این موضوع مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+راهکارهایی جهت درمان)

سوالات رایج فشار خون و سرگیجه

سرگیجه چیست؟

سرگیجه اصطلاحی است که برای توصیف احساس سبکی سر یا غش استفاده می شود. این حالت می تواند توسط شرایط بسیار مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • سرگیجه یا مشکلات گوش داخلی
  • فشار خون پایین
  • کم خونی
  • بارداری
  • سکته
  • عوارض دارویی

کدام داروهای قلبی باعث ایجاد سرگیجه می شوند؟

هر داروی فشار خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود، چرا که فشار خون را کاهش می دهند. این داروها شامل دیورتیک‌ها، مهارکننده‌های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین)، آلفا و بتا بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم می شوند. سایر داروها مانند داروهایی که برای درمان اختلالات خلقی، بزرگی پروستات، پارکینسون، تشنج و بی خوابی تجویز می شوند را نیز شامل می شود.

پیشنهاد مطالعه: فشار خون در شب و راهکارهای مهار آن!

آیا سرگیجه عارضه جانبی ناشی از فشار خون بالاست؟

برخی از عوارض فشار خون بالا ممکن است منجر به گیجی شوند. این شامل:

۱. سکته مغزی: این وضعیت می تواند به دلیل خونریزی در مغز یا مسدود شدن رگ خونی ناشی از تجمع پلاک کلسترول یا لخته شدن در اثر غلظت خون باشد. نتیجه این است که بافت مغز گرسنه از خون و اکسیژن است. بسته به اینکه در کجای مغز سکته مغزی رخ دهد، سرگیجه ممکن است یک علامت باشد.

۲. حمله قلبی: حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مختل شود. حملات قلبی ممکن است از طریق افت فشار خون یا ریتم غیر طبیعی قلب باعث ایجاد سرگیجه شود.

۳. آریتمی: هنگامی که فشار خون بالا است، قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر کار کند. بدین ترتیب به مرور زمان عضله قلب ضخیم شده و در پاسخ به فشار تغییر می کند. این تغییرات می تواند خطر آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد که معمولاً باعث سرگیجه، همچنین تنگی نفس، خستگی و عدم تحمل ورزش می شود.

اگر سرگیجه مکرر را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا علت آن را شناسایی و درمان کند.

منبع