ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا مشکلات کلیوی زنگ خطر فشار خون بالا است؟

کلیه ها نقش کلیدی در حفظ فشار خون در محدوده سالم ایفا می کنند. کلیه های دچار مشکل به سختی قادر به تنظیم فشار خون خواهند بود. بنابراین فشار خون بالا و کلیه با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند. اگر داشتن فشار خون بالا برایتان نگران کننده شده، با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

رابطه فشار خون بالا و کلیه

فشار خون نیرویی است که خون به دیواره رگ های خونی فشار وارد می آورد. از طرفی کلیه های سالم هر دقیقه نیم فنجان خون را فیلتر می کنند و مواد زائد و آب اضافی را برای تولید ادرار خارج می کنند. فشار خون بالا می تواند رگ های خونی را منقبض و باریک کرده و در نهایت باعث آسیب و تضعیف آن ها در سراسر بدن از جمله در کلیه ها می شود. این باریک شدن رگ ها جریان خون ورودی را کاهش می دهد.

اگر رگ های خونی کلیه ها آسیب دیده باشند، ممکن است به درستی عمل نکنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، کلیه ها قادر به حذف تمام مواد زائد و مایعات اضافی از بدن نخواهند بود. مایعات اضافی در رگ‌های خونی حتی بصورت دوچندان می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند. این حالت چرخه خطرناکی ایجاد کرده و آسیب بیشتر آن می تواند به نارسایی کلیه منجر شود.

چه کسانی بیشتر در معرض فشار خون بالا و بیماری کلیه هستند؟

✅ فشار خون بالا

  • سنین بالا
  • سابقه خانوادگی
  • سبک خانوادگی ناسالم
  • مصرف مشروبات الکلی
  • در مردان

✅ بیماری کلیوی

  • دیابت
  • سابقه خانوادگی نارسایی کلیه
  • نژاد یا قومیت

علائم فشار خون بالا و بیماری کلیوی

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا علائمی ندارند. در موارد نادر، فشار خون بالا می تواند باعث سردرد شود.

نارسایی کلیه اولیه نیز ممکن است در ابتدا از خود علائمی را نشان دهد. با بدتر شدن بیماری کلیوی، برخی از افراد ممکن است تورم را تجربه کنند که ادم نامیده می شود. ادم زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها نتوانند از شر مایعات و نمک اضافی بدن خلاص شوند. ادم می تواند در پاها، ساق پاها، مچ پاها یا در موارد کمتری در دست ها یا صورت رخ دهد.

علائم بیماری کلیوی پیشرفته می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها، حالت تهوع یا استفراغ
  • خواب آلودگی، احساس خستگی یا مشکلات خواب
  • سردرد یا مشکلات تمرکز
  • افزایش یا کاهش ادرار
  • خارش یا بی حسی عمومی، خشکی پوست یا پوست تیره
  • کاهش وزن
  • گرفتگی عضلات
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس

فشار خون بالا و بیماری کلیه ناشی از آن چگونه تشخیص داده می شود؟

پیگیری مداوم فشار خون با دستگاه فشار سنج مهم ترین راه برای پی بردن به فشار خون بالای ثانویه یا فشار خون هورمونی است. در صورتی که فشار خون شما به طور مداوم بالاتر از ۱۳/۸ باشد، متخصص قلب فشار خون شما را بالا تشخیص داده و به صورت مستمر آن را زیر نظر قرار خواهد داد.
اما به منظور بررسی وضعیت کلیه ها معمولا یک آزمایش خون توسط پزشک درخواست خواهد شد تا میزان فیلتراسیون گلومرولی کلیه ها تشخیص داده شود. از طرفی آزمایش ادرار برای بررسی وجود پروتئین آلبومین در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

داروها

داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند نیز می توانند به طور قابل توجهی پیشرفت بیماری کلیوی را کاهش دهند. دو نوع داروی کاهنده فشار خون، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs)، ممکن است در کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی مؤثر باشند.
بسیاری از افراد برای کنترل فشار خون خود به دو یا چند دارو نیاز دارند. علاوه بر مهارکننده‌های ACE یا ARB، پزشک ممکن است یک داروی دیورتیک که به کلیه‌ها در خارج سازی مایعات از خون کمک می‌کند به سایر داروهای فشار خون تجویز کند.

چگونه تغذیه بر فشار خون بالا و بیماری کلیوی تأثیر می گذارد؟

پیروی از یک برنامه غذایی سالم می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. کاهش میزان نمک در رژیم غذایی بخش مهمی از هر برنامه غذایی سالم است. پزشک شما ممکن است رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH) را توصیه کند. رژیم غذایی دش DASH بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و سایر غذاهایی که نمک کمتری دارند و برای قلب شما مفید هستند تمرکز دارد. برنامه غذایی دش شامل موارد زیر می شود:

  • چربی و کلسترول کم
  • شیر و لبنیات بدون چربی یا کم چرب، ماهی، مرغ و آجیل
  • گوشت قرمز، شیرینی ها، قندهای افزودنی و نوشیدنی های حاوی قند کمتر
  • سرشار از مواد مغذی، پروتئین و فیبر
  • انواع غذاهای سالم و مغذی از جمله سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پنیر، تخم مرغ، شیر و مرغ

یک برنامه غذایی سالم شامل انواع غذاهای سالم و مغذی است.

یک متخصص تغذیه می تواند به تنظیم رژیم غذایی شما مرتبط با بیماری کلیوی‌تان کمک کند. اگر مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا ادم هستید، رژیم غذایی با مصرف کم سدیم می تواند به کاهش ادم و کاهش فشار خون کمک کند. کاهش چربی اشباع شده و کلسترول می تواند به کنترل سطوح بالای لیپیدها یا چربی ها در خون کمک کند.

دچار مشکلات کلیوی همزمان با فشار خون بالا هستید و نمی توانید برنامه غذایی مناسبی برای خود تنظیم کنید. کارشناسان تغذیه ایده آل شو در کنارتان هستند تا رژیم غذایی براساس نیاز شما آماده کنند. از همین امروز با یک برنامه غذایی جدید زندگی کنید. 

رژیم غذایی آنلاین

افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته باید با پزشک‌شان در مورد رژیم غذایی خود صحبت کنند.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری کلیوی از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی سدیم اجتناب کنید.

اقدامات دیگری که می‌توانید برای رسیدن به اهداف فشار خون خود انجام دهید شامل خوردن وعده‌های غذایی سالم و کم سدیم، ترک سیگار، فعال بودن، خواب کافی و مصرف داروهای خود طبق تجویز است. همچنین باید مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. برای مردان بیش از دو بار در روز و برای زنان یک بار در روز، زیرا مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی باعث افزایش فشار خون می شود.

علاوه بر این، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مقادیر متوسط یا کمتری پروتئین مصرف کنید.

پروتئین ها به مواد زائد تجزیه شده و کلیه ها آنها را از خون تصفیه می کنند. مصرف پروتئین بیشتر از نیاز بدن ممکن است کلیه های شما را تحت فشار قرار داده و باعث شود عملکرد کلیه سریعتر کاهش یابد. با این حال، مصرف مقادیر بسیار کم پروتئین ممکن است منجر به سوءتغذیه شود، وضعیتی که در آن بدن مواد مغذی کافی دریافت نمی کند.

اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید و از رژیم غذایی پروتئینی محدود استفاده می کنید، پزشک از آزمایش خون برای نظارت بر سطح مواد مغذی شما استفاده خواهد کرد.

کدام مرحله از بیماری های کلیه باعث افزایش فشار خون می شوند؟

مرحله سوم از CKD باعث می شود تا مواد زائد در بدن جمع شده و شروع به ایجاد سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و بیماری های استخوانی کنند. ممکن است علائمی مانند احساس ضعف و خستگی یا ورم در دست ها و پاها شروع شود.

آیا فشار خون بالا باعث تکرر ادرار می شود؟

یکی از علائم مرتبط با فشار خون بالا، تکرر ادرار است. تکرر ادرار که یکی از شاخصه های بی اختیاری ادرار است ممکن است با افزایش فشار خون در طی شب اتفاق بیفتد.

آیا حجم ادرار با فشار خون بالا افزایش می یابد؟

فشار خون بازتابی از حجم خون است و توسط گیرنده های موجود در قوس آئورت و کاروتید کنترل می شود. هنگامی که فشار خون افزایش می یابد، عوامل بالقوه زیادی به سیستم عصبی مرکزی ارسال شده و با تنگی بیشتر عروق باعث خروج بیشتر آب از طریق ادرار می شود.

منبع