ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تمام نکات درباره قرص فشار خون والوسپ از طریقه مصرف تا عوارض

قرص فشار خون والوسپ که به منظور درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک کند. این قرص حاوی ۲ داروی آملودیپین و والسارتان است. هر دو دارو با شل کردن رگ های خونی عمل می کنند تا خون راحت‌تر جریان یابد. اما بهترین زمان مصرف والوسپ چه زمانی است؟ اگر برای شما هم این دارو تجویز شده و سوالاتی را در ذهن شما ایجاد کرده با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

قرص فشار خون والوسپ

محتویات این قرص شامل دو داروی آملودیپین و والسارتان بوده که آملودیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم و والزارتان یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB) است.

طریقه مصرف والوسپ

قرص والوسپ به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن طبق دستور پزشک و معمولاً یک بار در روز باید مصرف شود. میزان دوز مصرفی بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان خواهد بود.
این دارو باید به طور منظم مصرف شود تا بیشترین تاثیر درمانی را داشته باشد. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. ممکن است تا رسیدن به بیشترین دوز درمانی چندین هفته به طول بینجامد. حتی اگر احساس خوبی دارید نباید مصرف این دارو را به صورت خودسرانه قطع کنید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

عوارض مصرف قرص والوسپ

سرگیجه، سبکی سر یا خستگی ممکن است در هنگام تطبیق بدن شما با داروی والوسپ اتفاق بیفتد. احتمال بروز سرفه خشک یا درد شکم و معده نیز وجود دارد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا تشدید شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که قرص والوسپ به این دلیل تجویز شده که پزشک شما تشخیص داده و مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افراد تحت مصرف این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نخواهند کرد.

اگر عوارض جانبی جدی مانند هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

  • تورم دست ها، مچ پا و پا
  • غش
  • ضربان قلب سریع
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)
  • علائم سطح بالای پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب نامنظم یا آهسته)
  • علائم عفونت (مانند گلودرد که از بین نمی‌رود، تب، لرز)

برخی از افرادی که سابقه بیماری قلبی شدید داشته باشند ممکن است به ندرت پس از شروع این دارو یا افزایش دوز به تشدید درد قفسه سینه یا حمله قلبی مبتلا شوند. در صورت مشاهده تشدید درد قفسه سینه، علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه/فک/بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرعادی) فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به قرص والوسپ نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، مانند موارد زیر به اورژانس راجعه کنید:

  • بثورات پوستی
  • خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی قرص والوسپ

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولات مصرفی خود از جمله داروهای نسخه‌ای، غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید. در برخی موارد ممکن است مجبور شوید مصرف یکی از داروها را قطع کنید. این امر به ویژه در مورد داروهای ذکر شده در زیر صدق می کند:

✔ داروهایی که برای درمان فشار خون بالا و برخی بیماری‌های قلبی دیگر از جمله قرص‌های مدر یا داروهای ادرارآور، مهارکننده‌های ACE، آلیسکیرن و مسدودکننده‌های بتا استفاده می‌شوند.

✔ سیمواستاتین (دارویی که برای کمک به کاهش سطح کلسترول استفاده می شود)، زیرا ممکن است هنگام مصرف با قرص والوسپ دوز آن کاهش یابد.

✔ برخی از آنتی بیوتیک ها (ریفامپیسین)، داروهای ضد رد پیوند (سیکلوسپورین)، ضد رتروویروس ها (ریتوناویر) که ممکن است اثر والسارتان را افزایش دهند.

✔ قرص ها یا مکمل هایی که باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شما می شوند (مانند انواع خاصی از دیورتیک ها، مکمل های پتاسیم، جایگزین های نمک و غیره)، لیتیوم (دارویی که برای درمان برخی از انواع افسردگی استفاده می شود) اسپارسنتان، مهارکننده‌های ACE از جمله بنازپریل/لیسینوپریل، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون.

✔ داروهای ضد تشنج (مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، فسفنی توئین، پریمیدون)، ریفامپیسین

✔ نیتروگلیسیرین و سایر نیترات ها یا مواد دیگری به نام گشاد کننده عروق

✔ داروهای مورد استفاده برای HIV/AIDS (مانند ریتوناویر) یا برای درمان عفونت های قارچی (مانند کتوکونازول)

✔ انواع خاصی از مسکن ها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا مهارکننده های انتخابی سیکلواکسیژناز-۲ (مهارکننده های Cox-2)

✔ دانترولن داخل وریدی برای درمان هایپرترمی بدخیم

هشدار دارویی

قبل از مصرف قرص والوسپ، در صورتی که به آملودیپین یا والسارتان یا هر گونه حساسیت دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را با پزشک‌تان در میان بگذارید، به ویژه در موارد:

  • بیماری کبد
  • بیماری خاص دریچه قلب (تنگی آئورت)
  • کم آبی
  • سطح بالای پتاسیم در خون
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر دچار سرگیجه کند. در هنگام مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری کامل دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • تعریق شدید، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن و احساس سبکی سر شود. اگر اسهال یا استفراغ شدید دارید به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را نکنید.
  • این محصول ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل از مصرف مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک خود مشورت کنید.
  • قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) پزشک یا دندانپزشک خود را مطلع سازید.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به خصوص سرگیجه و تغییر مقدار ادرار (مشکلات کلیوی) حساسیت بیشتری داشته باشند.
  • بارداری در هنگام مصرف این دارو می تواند به جنین آسیب برساند. والزارتان موجود در دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. در صورت بارداری حتما این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.
  • امکان عبور والسارتان از شیر مادر مشخص نیست اما آملودیپین قادر به انتقال از شیر مادر است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع