ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

استخر آب گرم یا سرد کدامیک برای بیماران فشار خون مضر است؟

دوش آب سرد و آب گرم هر دو فواید و مضراتی را برای سلامتی به همراه دارند. دوش آب سرد ممکن است به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند این در حالی است که دوش آب گرم می تواند به احساس آرامش عضلات شما کمک کند. اما آیا استفاده از جکوزی یا دوش آب گرم برای بیماران فشار خون مضر است؟ اگر به عنوان فردی با فشار خون بالا یا پایین مزمن هستید، مطالعه این پست از ویکی فشار را به شما توصیه می کنیم. با ما همراه باشید.

دوش آب گرم و فشار خون

دمای بالا در یک وان گرم یا سونا باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و باعث کاهش فشار خون می شود. در نتیجه حجم خونی که توسط قلب در وان آب گرم یا جکوزی پمپاژ می شود نیز افزایش می یابد. این شرایط در نتیجه فشار آب بر بدن است که بار فعالیت قلبی را افزایش می دهد.

بر اساس مطالعات متعدد، غوطه ور شدن در وان حمام یا استراحت در سونا می تواند راهی دلپذیر برای آرامش باشد. همچنین در صورتی که هر دو این عادات به طور منظم انجام شوند، ممکن است به پیشگیری از حملات قلبی و سکته نیز کمک کنند.

افرادی که به طور مکرر از سونا یا حمام آب گرم استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آنان کاهش یابد. اما در صورتی که مبتلا به فشار خون پایین هستید بهتر است در این رابطه احتیاط بیشتری به خرج دهید.

دوش آب سرد و افزایش گردش خون

افزایش گردش خون یکی از دلایل اصلی توصیه کارشناسان به گرفتن دوش آب سرد است. همانطور که آب سرد به بدن و اندام های خارجی شما برخورد می کند، گردش خون را در سطح بدن شما محدود می کند. این باعث می شود که خون در بافت های عمیق تر شما با سرعت بیشتری در گردش بوده و دمای ایده آل بدن را حفظ کند.

از این نظر، دوش آب سرد برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی اثر معکوس با دوش آب گرم دارد. زیرا قرار گرفتن در معرض دمای سرد سیستم گردش خون را تحریک می کند تا التهاب را کاهش دهد و می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

عوارض سونا برای بیماران فشار خون

بسته به وضعیت قلب، شریان‌ها و رگ‌های خونی و نحوه واکنش آن‌ها به قرار گرفتن در معرض گرما، ممکن است فشار خون خیلی پایین یا خیلی بالا را تجربه کنید. گرما می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و فشار خون شما را کاهش دهد. در نتیجه، برای جبران این وضعیت قلب‌ مجبور به کار سخت‌تر بوده که این شرایط می تواند به قلب ناسالم فشار بیشتری وارد آورد.

همچنین علائم دیگری که ممکن است به دنبال این شرایط تجربه شود عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب نامنظم

ممکن است خون کافی به قلب یا در بدن شما جریان نداشته باشد. حتی ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

از طرفی وان آب گرم و سونا نیز ممکن است با داروهای فشار خون بالا تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، داروهای دیورتیکی که معمولاً تجویز می شوند، باعث از دست دادن مایعات و نمک می شوند. اما اگر در وان آب گرم یا سونا بیش از حد گرم شده و دچار تعریق شوید، ممکن است مایعات بیشتری از دست داده و دچار کم آبی شوید. اگر تحت درمان دارویی فشار خون بالا قرار دارید، با پزشک خود درباره تاثیرگذاری گرمای آب مشورت کنید.

آیا استفاده از جکوزی برای بیماران فشار خون بالا مضر است؟

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید وان آب گرم لزوماً برای شما مضر نیست. اما باید از سلامتی خود و احساس خود در حین لذت بردن از این تجربه آگاه باشید. غوطه ور شدن در وان آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون تحت درمان کاهش می دهد، اما نه بیشتر از افراد دارای فشار خون طبیعی. برای اکثر بیماران مبتلا به فشار خون بالا صرف ۱۰ دقیقه در جکوزی بی خطر است. اگرچه فشار خون ممکن است بلافاصله پس از ورود به آب گرم افزایش یابد، اما مدت کوتاهی پس از آن به سرعت کاهش می یابد.

صحبت با پزشک و انجام چند اقدام پیشگیرانه ساده می تواند تضمین کند که تجربه شما مثبت است.

اگر در هر زمانی فرد مورد نظر شروع به احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع کرد، باید فوراً از وان خارج شود. فرد باید برای چند دقیقه در جایی برای نشستن و استراحت قرار بگیرد و در حالی که بدنش به حالت خارج از وان است با شرایط بیرون تطبیق پیدا کند.

برخی از متخصصین قلب و عروق همچنین توصیه می کنند از حرکت از داخل وان آب گرم به آب سردتر خودداری گردد. زیرا عوارض جانبی این تغییر ناگهانی و شدید دما در بدن ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود.

آیا جکوزی فشار خون را افزایش می دهد؟

یک نگرانی که در بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد این است که آیا غوطه‌ور شدن در وان آب گرم فشار خون را بیش از این افزایش می دهد؟ علم پاسخی دارد و خبر خوبی است.

تحقیقات نشان داده که به جای افزایش فشار خون، غوطه‌وری در آب گرم باعث تعادل و در برخی موارد حتی کاهش فشار خون می شود. این مطالعه در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که غوطه‌وری در آب گرم راهی موثر برای کاهش فشار خون بالا در بیماران مبتلا به آرتروز است. همچنین در یک استخر آبگرم، اثرات آب گرم ممکن است تشدید شود، زیرا جت هایی که به صورت استراتژیک در آن قرار گرفته اند، جریان های درمانی آب را به مناطق کلیدی بدن هدایت می کنند و جریان خون را سرعت می دهند.

یکی از عوامل کلیدی فشار خون بالا اغلب آترواسکلروز است. وضعیتی که در آن شریان ها سفت و انعطاف ناپذیر می شود. بررسی اثرات حرارتی غوطه‌وری در آب نشان داد شرکت کنندگانی که پاها و ساق پاهای خود را به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم غوطه‌ور کردند، سفتی شریانی در آنها تا حدی کاهش یافت که این اتفاق به نوبه خود می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

در مجموع، مشخص شده که آب درمانی در یک استخر آبگرم برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند می تواند مفید واقع شود.

  • اقدامات احتیاطی استفاده از آب گرم برای بیماران فشار خون
  • اگر از بیماری قلبی رنج می برید، باید قبل از استفاده منظم از وان آب گرم با پزشک خود مشورت کنید.
  • افت سریع فشار خون می تواند کار بیشتری را بر قلب وارد کند و در افراد مبتلا به بیماری قلبی حتی باعث بروز غش شود.
  • همچنین باید زمان ماندن خود را به ۱۵ دقیقه یا کمتر محدود کنید. معمولاً بیش از ۱۰ دقیقه برای افرادی که مبتلا به مشکلات قلبی هستند توصیه نمی شود.
  • از دمای آب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد خودداری کنید و هنگام استفاده از جکوزی الکل مصرف نکنید.
  • همچنین توصیه می شود در صورتی که از بیماری قلبی رنج می برید از جابجایی محیط های گرم و سرد خودداری کنید. اگرچه اغلب توسط کاربران مکرر سونا و جکوزی این حالت انجام می شود، اما شوک سرمایی می تواند باعث افزایش چشمگیر فشار خون و ایجاد مشکلات سلامتی بیشتری شود.

منبع