ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

هولتر نوار قلب و ضروری‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید

هولتر نوار قلب که با عناوین مختلفی همچون هولتر مانیتورینگ، هولتر ریتم یا هولتر ضربان قلب شناخته می شود، نوعی دستگاه الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب قابل حمل (ECG) است. دستگاه هولتر ضربان می تواند فعالیت الکتریکی قلب را به طور مداوم در مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت در زمانی که شما دور از مطب هستید ثبت کند. چنان چه پزشک قلب و عروق شما به منظور بررسی ضربان قلبتان، استفاده از این وسیله را درخواست نموده، پس بهتر است با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

هولتر نوار قلب چیست؟

نوار قلب استاندارد یا بصورت مداوم در طی استراحت یکی از ساده ترین و سریع ترین تست هایی است که برای ارزیابی قلب مورد استفاده قرار می گیرد. همچون دستگاه نوار قلب معمولی الکترودهای متصل شونده به سطح پوست در نقاط خاصی روی قفسه سینه و شکم قرار می گیرند. الکترودها توسط سیم به دستگاه قابل حمل کوچکی متصل می شوند. در نهایت، فعالیت الکتریکی قلب را می توان اندازه گیری، ثبت و چاپ کرد، بدون اینکه هیچ برقی به بدن ارسال شود.

پالس های الکتریکی طبیعی نشان دهنده انقباضات هماهنگ قسمت های مختلف قلب بوده و باعث می شود خون به همان شکلی که باید جریان داشته باشد. هولتر ضربان قلب این پالس‌ها را ثبت کرده و سرعت تپش قلب، ریتم ضربان قلب (ثابت یا نامنظم)، قدرت و زمان‌بندی تکانه‌های الکتریکی را نشان می دهد. بنابراین تغییرات در ECG می تواند نشانه بسیاری از بیماری های مرتبط با قلب باشد.

✅چه زمانی ممکن است به یک هولتر مانیتورینگ نیاز داشته باشید؟

اگر علائمی مانند سرگیجه، غش، فشار خون پایین، خستگی مداوم و تپش قلب دارید و نوار قلب معمولی دلیل واضحی را برای این وضعیت نشان نمی دهد، ممکن است پزشک هولتر نوار قلب را درخواست کند.

برخی از آریتمی‌ها یا ریتم‌های غیرطبیعی قلب ممکن است گاهی اوقات یا تنها تحت شرایط خاصی مانند استرس یا فعالیت رخ دهند. ثبت این نوع از آریتمی ها در نوار قلب انجام شده در مطب دشوار خواهد بود. بنابراین متخصص قلب و عروق ممکن است از نتیجه یک مانیتور هولتر نوار قلب قادر به تشخیص هرگونه ضربان قلب یا ریتم غیرطبیعی ثبت شده ایجاد کننده علائم شود. برخی از مانیتورهای هولتر دارای ویژگی مانیتور رویداد هستند که با احساس علائم می توانید آن را فعال کنید.

به طور خلاصه برخی از دلایلی که ممکن است شما را نیازمند استفاده از هولتر ضربان قلب کند عبارتند از:

  • ارزیابی درد قفسه سینه که با تست ورزش قابل تکرار نباشد.
  • به منظور ارزیابی سایر علائم و نشانه‌هایی که ممکن است مرتبط با قلب باشند، مانند خستگی، تنگی نفس، سرگیجه یا غش.
  • به منظور شناسایی ریتم غیرطبیعی قلب یا تپش قلب.
  • برای ارزیابی خطر رویدادهای قلبی در آینده در شرایط خاص، مانند کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (ضخیم شدن دیواره های قلب)، پس از یک حمله قلبی که باعث ضعف سمت چپ قلب شود، یا سندرم ولف پارکینسون وایت (که در آن یک جریان الکتریکی غیر طبیعی در مسیر هدایت قلب وجود داشته باشد)
  • برای مشاهده میزان عملکرد ضربان ساز یا باتری قلب
  • برای تعیین میزان موفقیت در درمان آریتمی های پیچیده

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجاره هولتر نوار قلب کلینیک دکتر محمد حسین نجفی می توانید از طریق شماره تماس های کلینیک با ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

البته ممکن است دلایل دیگری زمینه را برای درخواست هولتر ضربان قلب توسط متخصص قلب و عروق ایجاد کند.

✅ آیا استفاده از هولتر نوار قلب نیاز به دستورالعمل خاصی دارد؟

شما معمولا دستورالعمل‌هایی در مورد مدت زمان مورد نیاز به مانیتورینگ ریتم قلب اعم از ۲۴ تا ۴۸ ساعته، نحوه ثبت فعالیت‌ها و علائم خود در طول آزمایش و دستورالعمل‌های مراقبت شخصی و فعالیت، که شامل خشک نگه داشتن دستگاه در حین انجام آزمایش است، دریافت خواهید کرد.

دستگاه را بدون صحبت با پزشک قلب خود تنظیم نکنید. در طول نصب، آنها به شما نحوه جدا کردن و اتصال مجدد دستگاه را هنگام دوش گرفتن یا حمام آموزش خواهند داد. مهم است که دستگاه را خیس نکنید. پس از اتمام دوش یا حمام، باید بلافاصله دستگاه را دوباره وصل کنید. اگر قرار است هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته استفاده کنید، احتمالا الکترودهای بیشتری به همراه مانیتور دریافت خواهید کرد.

در طول این مدت زمان نباید دستگاه هولتر ریتم قلب را از بدن جدا کنید و آن را باید حتی در طول مدت خواب به همراه داشته باشید.

✅ آیا استفاده از هولتر ریتم عوارضی دارد؟

هولتر نوار قلب یک راه آسان برای ارزیابی عملکرد قلب بوده و خطرات مرتبط با مانیتور هولتر نادر است.

چسباندن الکترودها به پوست ممکن است دشوار بوده و یا نیاز به چسب اضافی داشته باشد. هنگامی که الکترودها و نوار چسبنده جدا می شوند، ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد. اگر الکترودها برای مدت طولانی روشن بمانند، ممکن است باعث تحریک پوستی در محل استفاده خود شوند.

بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل استفاده از هولتر مانیتورینگ ریتم قلب بهتر است تمامی شرایط خود را با پزشک تان در میان بگذارید.

دستگاه هولتر نوار قلب

برخی عوامل یا شرایط نیز ممکن است در خواندن نتایج مانیتور هولتر تداخل داشته باشند یا بر آن تأثیر بگذارند. اگرچه این موارد محدود به شرایط زیر نیست اما شامل:

  • نزدیکی به آهن ربا، فلزیاب، سیم های برق فشار قوی، و لوازم الکتریکی مانند ماشین اصلاح، مسواک، پتوی برقی روشن و اجاق های مایکروویو در حال استفاده.
  • تلفن های همراه و پخش کننده های MP3 نیز می توانند با سیگنال ها تداخل داشته باشند و باید حداقل ۶ اینچ از جعبه هولتر مانیتور ریتم قلب فاصله داشته باشند.
  • سیگار کشیدن یا استفاده از اشکال دیگر تنباکو
  • داروهای خاص
  • تعریق بیش از حد که ممکن است باعث شل شدن یا جدا شدن لیدها شود.

✅ آیا استفاده از هولتر نوار قلب به آمادگی خاصی نیاز دارد؟

شما می توانید تمامی سوالات خود را راجع به استفاده از دستگاه هولتر ریتم از پزشک یا تکنسین مربوطه جویا شوید.
نیازی به دوره ناشتایی نیست.
بر اساس وضعیت پزشکی شما، پزشک یا تکنسین ممکن است آماده سازی خاص دیگری را درخواست کند.

✅ در طول مانیتورینگ ریتم چه اتفاقی می افتد؟

به طور کلی در طی مانیتورینگ ریتم این فرآیند دنبال می شود:

  • از شما خواسته می شود تا هر گونه جواهرات یا اشیایی که ممکن است در خواندن اختلال ایجاد کند را از بدن خارج کنید.
  • از شما خواسته خواهد شد تا لباس خود را از کمر به بالا درآورید تا الکترودها به سینه شما متصل شوند. البته بهتر است نگران حفظ حریم خصوصی خود نباشید چرا که تکنسین با پوشاندن نقاط دیگر بدن تنها پوست مناطق ضروری را در دسترس قرار خواهد داد.
  • مناطقی که پدهای الکترود بر روی آن قرار می گیرند تمیز شده و در برخی موارد ممکن است موها تراشیده یا قیچی شوند. بدین ترتیب الکترودها در تماس نزدیکتری با پوست خواهند بود.
  • الکترودها به قفسه سینه و شکم متصل شده و مانیتور هولتر با سیم به الکترودها متصل خواهد شد. جعبه مانیتور کوچک ممکن است روی شانه شما مانند یک کیف شانه، یا ممکن است به کمربند یا درون جیب دور کمر شما گیره شود.
  • باتری های مانیتور توسط مرکز اجاره دهنده هولتر ضربان قلب تعویض می شوند اما بهتر است در صورت نیاز دستورات مربوطه به باتری های مانیتور را جویا شوید.
  • بعد از اتصال به مانیتور دستورالعمل‌های لازم به شما داده شده و می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود مانند کار، کارهای خانه و ورزش بازگردید، مگر اینکه پزشک خلاف این موارد را به شما متذکر شود. این حالت به پزشک شما اجازه می‌دهد تا مشکلاتی را که ممکن است فقط با فعالیت‌های خاصی رخ دهد را شناسایی کند.
  • احتمالا از شما درخواست خواهد شد تا در حین همراه داشتن مانیتور ریتم، تاریخ و زمان فعالیت های خود را یادداشت کنید به خصوص اگر علائمی مانند سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه یا سایر علائمی که قبلا تجربه کرده اید رخ دهد.

✅بعد از هولتر مانیتورینگ چه اتفاقی می افتد؟

  • در صورت بروز هرگونه علائم یا مواردی که قبل از دریافت هولتر نوار قلب داشتید (مثلاً درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا غش) آنها را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • شما باید بتوانید رژیم غذایی و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، مگر اینکه پزشک دستورات متفاوتی را به شما ارائه کند.
  • به طور کلی، پس از ضبط مانیتور هولتر، مراقبت خاصی وجود نخواهد داشت.
  • پزشک بسته به شرایط خاص شما ممکن است دستورالعمل های دیگری به شما ارائه دهد.

منبع