ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

نکاتی درباره مصرف قرص فشار خون و یبوست ناشی از آن!

بسیاری از عوامل در زندگی می توانند به یبوست گهگاه یا مزمن دامن بزنند. رژیم غذایی، سبک زندگی و شرایط سلامتی شما همگی می توانند عادات روده شما را تحت تاثیر قرار دهند. چندین دارو و مکمل نیز می توانند باعث یبوست شوند. مسکن‌های اپیوئیدی، مکمل‌های آهن و داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای سه گزینه رایج هستند. اما آیا قرص فشار خون نیز باعث بروز یبوست می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه ما باشید.

ارتباط قرص فشار خون و یبوست

اگر تحت مصرف یک یا چند داروی فشار خون قرار دارید، از اهمیت آنها در کاهش فشار خون خود اطلاع دارید. سطوح کنترل شده فشار خون خطر عوارضی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی را کاهش می دهد. در این میان اگرچه مصرف داروهای کاهش فشار خون حائز اهمیت است، اما همچنان می توانند عوارض جانبی از جمله یبوست ایجاد کنند.

همه داروهای فشار خون برای کاهش فشار خون شما یکسان عمل نمی کنند، بنابراین می توانند بدن شما را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار دهند. برخی از قرص های فشار خون بیشتر از سایرین باعث ایجاد یبوست می شوند.

علت یبوست ناشی از مصرف قرص فشار خون

  1. تأثیر بر عملکرد روده: بسیاری از داروهای فشار خون، به ویژه برخی از انواع مسدودکننده‌های بتا، می‌توانند بر عملکرد عضلات صاف روده تأثیر بگذارند و باعث کاهش حرکات روده‌ای شوند. این کاهش حرکات روده‌ای، یکی از دلایل اصلی بروز یبوست است.
  2. تغییرات در جذب آب: برخی از داروهای فشار خون می‌توانند بر جذب آب در روده تأثیر بگذارند و باعث خشک شدن مدفوع و در نتیجه یبوست شوند.

انواع قرص فشار خون ایجاد کننده یبوست

داروهای فشار خون از قبیل مسدود کننده های کانال کلسیم (کلسیم بلوکرها) مانند دیلتیازم (کاردیزم)، ماهیچه های صاف رگ های خونی را شل می کنند. اما این داروها همچنین قادرند ماهیچه های روده را شل کنند و ممکن است باعث یبوست شوند. این قرص های فشار خون اغلب با یبوست مرتبط هستند:

اگر داروی فشار خون مصرف می کنید و یبوست شما در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است، با متخصص قلب و عروق خود در این باره مشورت کنید. آنها می توانند وضعیت شما را بررسی کرده و ببینند آیا داروی فشار خون یا عامل دیگری باعث بروز این وضعیت در شما شده یا خیر.

درمان یبوست ناشی از قرص فشار خون

اگر داروی شما باعث ایجاد یبوست می شود، مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که غذاهای غنی از فیبر مانند میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین باید با افزایش مایعات مصرفی خود به خوبی هیدراته بمانید. علاوه بر این، ورزش منظم می تواند گزینه موثری باشد. اگر این اقدامات موثر نبود، سعی کنید از مکمل های فیبر یا نرم کننده مدفوع استفاده کنید. این مکمل های بدون نسخه در هر داروخانه در دسترس هستند.

اما علیرغم مطلوبیت روش های فوق، اکثر بیماران قلبی عروقی برای تقویت اجابت مزاج نیاز به مصرف دارو دارند. نرم کننده های مدفوع و ملین های محرک اغلب انتخاب می شوند. مواد حجیم کننده مانند متیل سلولز، پلی کربوفیل و پسیلیوم آب را در روده جذب کرده و مدفوع را نرم می کنند.

به خاطر داشته باشید که یبوست درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مانند نهفتگی مدفوع، شقاق مقعد و افتادگی مقعد در موارد شدید شود. اگر درمان‌های طبیعی و داروهای بدون نسخه برای یبوست مؤثر نبودند، با پزشک خود در مورد تعویض دارویی که باعث یبوست می‌شود یا مصرف داروهای تجویزی برای درمان یبوست خود صحبت کنید.

چرا برخی داروهای ملین با فشار خون تداخل دارند؟

تغییر در سطح الکترولیت‌ها: برخی از ملین‌ها می‌توانند باعث کاهش سطح پتاسیم یا سدیم در بدن شوند. این تغییرات در سطح الکترولیت‌ها می‌تواند بر عملکرد داروهای ضد فشار خون تأثیر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش فشار خون شود.

✔ تأثیر بر جذب داروها: برخی از ملین‌ها ممکن است بر جذب داروهای ضد فشار خون در روده تأثیر بگذارند و باعث کاهش اثربخشی آن‌ها شوند.

✔ عوارض جانبی مستقیم: بعضی از ملین‌ها به طور مستقیم می‌توانند باعث افزایش یا کاهش فشار خون شوند.

چه داروهای ملینی ممکن است با فشار خون تداخل داشته باشند؟

  • ملین‌های حاوی منیزیم: این نوع ملین‌ها می‌توانند باعث کاهش سطح پتاسیم شوند که بر عملکرد برخی از داروهای ضد فشار خون تأثیر می‌گذارد.
  • ملین‌های اسموتیک: این ملین‌ها با جذب آب به روده باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند. مصرف بیش از حد این نوع ملین‌ها می‌تواند باعث کاهش سطح پتاسیم و سدیم شود.
  • ملین‌های محرک: این ملین‌ها با تحریک روده باعث افزایش حرکات روده‌ای می‌شوند. مصرف طولانی مدت این نوع ملین‌ها ممکن است به اختلالات الکترولیتی منجر شود.

آیا می توان بیزاکودیل را با قرص های فشار خون مصرف کرد؟

هیچ تداخلی بین دولکولاکس یا همان بیزاکودیل و قرص فشار خون بیزاکودیل یافت نشده است. با این حال، این لزوماً به معنای عدم وجود تداخل نیست. در مورد مصرف داروهای ملین همزمان با قرص فشار خون با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید.

هیچ تداخل دارویی بین بیزاکودیل (Dulcolax) و سیمواستاتین یا آملودیپین وجود ندارد.

چه داروهایی را نمی توان با بیزاکودیل مصرف کرد؟

داروهایی که ممکن است با بیزاکودیل تداخل داشته باشند عبارتند از: دیورتیک ها (مانند هیدروکلروتیازید)، آدرنوکورتیکواستروئیدها (مانند هیدروکورتیزون، پردنیزون)، گلیکوزیدهای قلبی (مانند دیگوکسین)، آنتی اسیدها یا مهارکننده های پمپ پروتون خاص.

آیا مصرف ملین برای فشار خون بالا بی خطر است؟

برخی از ملین‌ها (به ویژه ملین های حجم دهنده) حاوی مقدار زیادی سدیم یا قند هستند که ممکن است اثرات ناخواسته‌ای مانند افزایش فشار خون یا نگه داشتن آب در بدن را به همراه داشته باشند.

آیا ملین لاکتولوز فشار خون را افزایش می دهد؟

لاکتولوز فشار خون سیستولیک قلب، ریه و گردش خون را کاهش می دهد.

آیا می توان لاکتولوز را با آملودیپین مصرف کرد؟

اثر درمانی لاکتولوز می تواند در صورت استفاده همراه با آملودیپین کاهش یابد.

آیا یبوست باعث بالا بردن فشار خون می شود؟

خیر، یبوست به طور مستقیم باعث افزایش فشار خون نمی‌شود.

یبوست و فشار خون بالا هر دو مشکل رایجی هستند که می‌توانند در افراد مشاهده شوند، اما ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد. یبوست عمدتاً به دلیل مشکلات گوارشی مانند کمبود فیبر در رژیم غذایی، کمبود آب، کم تحرکی یا برخی داروها رخ می‌دهد. در حالی که فشار خون بالا به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی بیماری‌های دیگر ایجاد می‌شود.

با این حال، ممکن است این دو مشکل به طور غیر مستقیم به هم مرتبط باشند:

  • استرس: هم یبوست و هم فشار خون بالا می‌توانند باعث ایجاد استرس شوند. استرس مزمن می‌تواند بر سیستم قلبی عروقی تأثیر گذاشته و فشار خون را افزایش دهد.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌توانند هم با یبوست و هم با افزایش فشار خون همراه باشند.
  • داروها: برخی داروها که برای درمان یبوست یا فشار خون استفاده می‌شوند، ممکن است عوارض جانبی دیگری داشته باشند که بر دیگری تأثیر بگذارند.

منبع