ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا عصاره جلبک ها می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند؟

طبق یک مطالعه اخیر، جلبک اسپیرولینا ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. محققان همچنین ترکیب فعالی را که این مزیت را ایجاد می کند، شناسایی کردند. اما آیا تاثیرگذاری عصاره جلبک روی فشار خون حقیقت دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه ما باشید.

جلبک و فشار خون

افراد از جلبک سبز آبی برای درمان فشار خون بالا و به عنوان مکمل پروتئینی استفاده می‌کنند. همچنین پودر جلبک ها به منظور کنترل سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی‌ها (لیپیدها) در خون، دیابت، چاقی و بسیاری از شرایط دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از کاربردهای دیگر وجود ندارد.

پودر جلبک اسپیرولینا که به صورت قرص در دسترس است، به طور گسترده‌ای به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که پیشرفت مکمل ها در حال گسترش است، محققان در حال بررسی طیف وسیعی از مواد مغذی برای مزایای بالقوه سلامتی آنها هستند. در میان این قبیله همیشه در حال رشد به اصطلاح سوپرفودها، اسپیرولینا قرار دارد.

جلبک اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا زیست توده خشک شده (Spirulina platensis)، گونه‌ای از سیانوباکترها یا جلبک‌های سبز آبی است. امروزه، این ماده به طور گسترده‌ای به عنوان مکمل استفاده شده و به برخی غذاها افزوده می شود، اما سابقه طولانی مصرف آن به آفریقای باستان بازمی گردد. از نظر تاریخی، مردم این باکتری را از برکه ها و دریاچه ها برداشت کرده و آنها را به کیک تبدیل می‌کردند.

فواید جلبک اسپیرولینا برای سلامتی

از آنجایی که جلبک اسپیرولینا حاوی سطوح بالایی از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی است، برای محققانی که امنیت غذایی، سوء تغذیه و حتی سفرهای فضایی طولانی مدت را پیش‌رو دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

این محصول سرشار از مواد مغذی با طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط است. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده دارای خواص ضد التهابی است که به کنترل سطح گلوکز و لیپیدها در خون کمک کرده، علائم رینیت آلرژیک را کاهش داده و حتی در برابر برخی از انواع سرطان خاصیت محافظت‌کنندگی ایجاد می‌کند.

تاثیر اسپیرولینا روی فشار خون

اگرچه بسیاری از این ادعاها فاقد شواهد کافی هستند، اما تحقیقات در مورد مزایای بالقوه اسپیرولینا برای سلامتی ادامه دارد. جدیدترین تحقیق فواید جلبک روی فشار خون در مجله Hypertension منتشر شده است. نویسندگان از تعدادی موسسات در سراسر ایتالیا پتانسیل آن را برای مقابله با فشار خون شریانی مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان قبلاً تأثیر مثبت جلبک اسپیرولینا بر فشار خون را منتشر کرده بودند. در مطالعه کنونی، دانشمندان می‌خواستند جزئیات را بررسی کنند و بفهمند دقیقاً پودر جلبک چگونه با رگ‌های خونی تعامل می‌کند تا این مزیت را ایجاد کند.

همانطور که محققان انتظار داشتند، اسپیرولینا با داشتن اثری با واسطه اکسید نیتریک (NO) باعث شل شدن عروق شد. NO نقش مهمی در حفظ فشار خون سالم دارد و در بسیاری از مبتلایان به فشار خون بالا، مکانیسم NO مقصر است.

آنچه مسلم است بیماران مبتلا به فشار خون اغلب در فرآیندهای طبیعی نقص دارند که با عمل اکسید نیتریک، اندوتلیوم (دیواره داخلی رگ های خونی) را تنظیم می کند. پپتیدی که ما در عصاره اسپیرولینا جدا کردیم روی این مکانیسم اثر مثبتی دارد.

از طرفی محققان یک پپتید خاص به نام SP6 را شناسایی کردند که به نظر می‌رسید قدرت ضد فشار خون اسپیرولینا را ایجاد می کند. آنجا که این اولین مطالعه‌ای است که SP6 را به عنوان یک ماده ضد فشار خون بالقوه شناسایی می کند، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

پروفسور Vecchione معتقد است که “SP6 می تواند به عنوان یک کمک طبیعی برای درمان‌های دارویی رایج به منظور بهبود عملکرد اندوتلیال و در نتیجه مبارزه با فشار خون بالا باشد.”

تاثیر روغن جلبک روی فشار خون

روغن جلبک می تواند به قلب شما کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن جلبک ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند. EPA و DHA می توانند به کاهش فشار خون و تری گلیسیرید و همچنین بهبود عملکرد عروق خونی کمک کنند.

عوارض مصرف جلبک

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند چنانچه روغن جلبک مصرف می‌کنید، همانند مصرف روغن ماهی میزان مصرف خود را به بیش از ۳ گرم در روز محدود کنید. اگر مقادیر بیشتری مصرف کنید، ممکن است بر نحوه لخته شدن خون شما تأثیر بگذارد، که می‌تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد روغن جلبک همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند.

اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید، توجه داشته باشید که DHA موجود در روغن جلبک می تواند فشار خون شما را کاهش دهد، به طوری که همراه با دارو، فشار خون شما را بسیار پایین می آورد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این دارو با متخصص قلب خود در این باره مشورت کنید.

داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت که زمان لخته شدن خون را کاهش می دهند با جلبک سبز-آبی تداخل دارند. جلبک سبز آبی ممکن است فرآیند لخته شدن خون را کند کنند. مصرف جلبک سبز آبی همزمان با این داروها، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهند.

آیا عصاره جلبک دریایی فشار خون را کاهش می دهد؟

مطالعات اولیه بین مصرف جلبک دریایی و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباطی پیدا کرده است. برخی از یافته‌ها نشان داده که پلی فنول‌ها، ترکیبات موجود در جلبک دریایی، می‌توانند به کاهش فشار خون، LDL یا کلسترول بد و سطح کلسترول کل کمک کنند.

چه مدت طول میکشد تا اسپیرولینا فشار خون را کاهش دهد؟

یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف منظم اسپیرولینا به مدت ۳ ماه باعث کاهش فشار خون افراد مبتلا به اضافه وزن و فشار خون می شود.

آیا جلبک اسپیرولینا بر ضربان قلب تأثیر می‌ گذارد؟

مکمل اسپیرولینا ضربان قلب و لاکتات خون را در طول حدود یک ساعت دوچرخه سواری زیر حداکثر کاهش می دهد.

منبع