ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا قرص فشار خون می تواند علت ورم پا باشد؟

مچ پاهای متورم در نتیجه تجمع مایع در این ناحیه است. مشکل تجمع مایع در پا و ورم پا ممکن است چندان جدی به نظر نرسد اما اگر درمان نشود می تواند منجر به مشکلات جدی‌تری مانند زخم، عفونت و رگ های واریسی منجر شود. ورم پا می تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه یا بیماری کبد باشد. اما گاهی ناشی از مصرف داروهای مختلفی همچون قرص فشار خون است. در این پست از ویکی فشار ارتباط بین قرص فشار خون و ورم پا را بیشتر بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قرص فشار خون و ورم

ادم اصطلاح پزشکی برای تورم است که به دلیل تجمع مایع در بافت های بدن ایجاد می شود. در این حالت نوعی مایع از رگ های خونی داخل پاها و مچ پا به بافت های اطراف آن نواحی نشت کرده و در آن جمع می شود. ادم معمولاً در ناحیه ساق پا، مانند پا و مچ پا ایجاد می شود، اما می تواند هر بخشی از بدن را درگیر کند. برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ادم شوند. اما علل ادم و ورم پا متغیر است.

علل ورم مچ پا

دلایل مختلفی برای ورم زمانی که مایع در بافت ها جمع می شود وجود دارد.

✔ این می تواند به اندازه نمک اضافی در رژیم غذایی شما یا ایستادن و نشستن طولانی مدت ساده باشد.

✔ همچنین سندرم پیش از قاعدگی و بارداری می تواند باعث تجمع مایعات اضافی در بدن شود و منجر به تورم شود.

✔ ورم همچنین یکی از شایع‌ترین نشانه های واکنش های آلرژیک، از جمله واکنش های آلرژیک آنافیلاکتیک بالقوه تهدید‌کننده زندگی است.

✔ برخی از شرایط سلامتی می تواند باعث شود بدن مایعات اضافی را حفظ کند و باعث ادم شود. نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی و سیروز کبدی چند نمونه از شرایطی هستند که می توانند باعث ورم شوند.

✔ سطح پایین آلبومین، یک پروتئین خون، یکی دیگر از مقصران است. علت این امر این است که آلبومین مسئول نگه داشتن نمک و آب در داخل رگ های خونی است. بنابراین، اگر آلبومین کافی برای حفظ این وظیفه وجود نداشته باشد، مایع به بافت‌های بدن نشت می‌کند.

✔ کمبود برخی ویتامین ها و سوء تغذیه می تواند باعث کاهش سطح آلبومین شود. جدا از سطوح پایین آلبومین، نشت رگ های خونی می تواند با واکنش های آلرژیک، سوختگی، نیش حشرات یا سلولیت (عفونت‌های پوستی) نیز رخ دهد.

✔ واقعیت جالب دیگر این است که سیستم لنفاوی بدن نیز مسئول پاکسازی مایع اضافی از بافت‌ها است. سرطان، همراه با جراحی سرطان و تشعشعات می تواند به غدد لنفاوی و عروق لنفاوی آسیب برساند و باعث تخلیه مناسب آنها نشود و در نتیجه یک ناحیه متورم شود.

✔ در نهایت، داروها نیز می توانند مسئول ادم باشند. شکی در مورد شگفتی هایی که طب مدرن می تواند ارائه دهد وجود ندارد. متأسفانه، ورم یک عارضه جانبی رایج برخی داروها است.

چرا ورم پا بیشتر از صورت است؟

ورم در پاها و مچ پا، اما نه در صورت یا چشم ها، می‌تواند یکی از علائم رایج فشار خون بالا باشد. این وضعیت به عنوان ادم محیطی شناخته می شود. وقتی فردی فشار خون بالا دارد، می‌تواند باعث نشت مایعات از رگ‌های خونی به بافت‌های اطراف شود و منجر به تورم در اندام‌های تحتانی شود.

دلیل اینکه تورم در پاها و مچ پا در مقایسه با صورت یا چشم ها برجسته‌تر است، نیروی جاذبه زمین است. هنگامی که فرد در حالت ایستاده قرار دارد، نیروی جاذبه باعث تجمع مایع در قسمت های پایین بدن مانند پاها و مچ پا می شود. این اثر در صورت و چشم ها که بالاتر از پاها قرار گرفته‌اند کمتر مشخص می شود.

کدام داروهای فشار خون باعث ورم می شوند؟

مسدود کننده های کانال کلسیم (به عنوان مثال، آملودیپین)، یک کلاس دارویی که معمولا برای کنترل فشار خون تجویز می شوند، می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد ورم شود. در نتیجه ورم یکی از عوارض جانبی شایع آملودیپین است و خطر این عارضه جانبی در دوزهای بالاتر افزایش می یابد. سایر داروهای ضد فشار خون مانند کلونیدین، هیدرالازین و مسدود کننده های بتا نیز با تورم همراه هستند.

قرص فشار خون آملودیپین و ورم پا

آملودیپین (Norvasc) یک مسدود‌کننده کانال کلسیم است که برای فشار خون بالا و درد قفسه سینه (آنژین) تجویز می شود. این دارو با تاثیر بر حرکت کلسیم به سلول های قلب و عروق خونی عمل می کند. آملودیپین به عنوان درمانی برای فشار خون بالا، فشار خون را با شل کردن رگ‌های خونی کاهش می‌دهد، بنابراین قلب مجبور به پمپاژ آن‌چنان سخت نیست. به عنوان یک درمان برای آنژین، آملودیپین باعث افزایش خون رسانی به قلب می شود. این دارو پس از شروع مصرف، درد قفسه سینه را متوقف نمی کند اما با مصرف منظم آملودیپین از شروع درد قفسه سینه جلوگیری می کند.

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی آملودیپین، ورم در پاها است. اگر تحت مصرف دوزهای بالاتری (مانند ۱۰ میلی گرم در روز) در مقایسه با دوز پایین‌تر قرار دارید، ممکن است احتمال بیشتری برای تجربه ورم پا داشته باشید.

انواع ورم

  • ورم مرتبط با آملودیپین می تواند دست ها، پاها، مچ پا یا ساق پا را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ادم پدال (ورم در ساق پا و پا) شایع‌ترین نوع تورم ناشی از آملودیپین است. یک مطالعه نشان داد که ۱۵.۶٪ از مصرف‌کنندگان آملودیپین ادم پدال را تجربه می کنند.

چگونه ورم ناشی از مصرف قرص فشار خون را کاهش دهیم؟

ورم ناشی از قرص فشار خون آملودیپین اغلب با راهبردهای خانگی قابل کنترل است. اگر تورم مشکل‌ساز است، ممکن است پزشک شما مصرف دارو را به جای صبح در شب توصیه کند. راه های دیگر برای کاهش ورم پا و مچ پا عبارتند از:

  • از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • پاهای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.
  • بلند شوید و راه بروید تا مایع در گردش باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آب می نوشید. کم آبی بدن می تواند باعث حفظ مایعات اضافی در بدن شود.
  • برای تقویت گردش خون، ساق پاها و پاهای خود را ماساژ دهید.
  • پاها، مچ پا و ساق پا را در نمک اپسوم خیس کنید تا مایعات خارج شود.
  • برای جلوگیری از جمع شدن مایع در پا و مچ پا از جوراب های فشاری استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر در حین مصرف قرص فشار خون آملودیپین دچار ورم شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. درمان را بدون مشورت به صورت خودسرانه قطع نکنید.
  • ادم در پاها، ساق پا و دست ها نیز از علائم نارسایی قلبی و فشار خون ریوی است. اگر در حین مصرف آملودیپین دچار ادم شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است برای رد این شرایط نیاز به آزمایشات بیشتری داشته باشید.
  • برای مدیریت ادم، پزشک ممکن است دوز را کاهش دهد، داروی شما را تغییر دهد یا داروی دیگری اضافه کند.
  • دیورتیک ها (قرص های آب) اغلب در کنار آملودیپین تجویز می شوند. با این حال، دیورتیک ها همیشه برای تسکین ادم به عنوان یک عارضه جانبی آملودیپین موثر نیستند.
  • ممکن است یک مهارکننده ACE یا مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین II به داروهای شما اضافه شود. اگر در حال مصرف این داروها هستید، ممکن است دوز بالاتری برای شما تجویز شود.
  • پزشک شما همچنین ممکن است یک مسدود کننده کانال کلسیم متفاوت مانند دیلتیازم، لاسیدیپین، لرکانیدیپین یا وراپامیل تجویز کند یا شما را به دسته دیگری از داروها سوق دهد.

منبع