ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا سرفه کردن می تواند آریتمی یا سکته قلبی را متوقف کند؟

برخی از شایعات اینترنتی حاکی از این مدعا هستند که سرفه می تواند حمله قلبی را متوقف کند یا آریتمی را برطرف کند. اما آیا گفته حقیقت دارد؟ آیا با سرفه کردن می توان ریتم نامنظم قلبی را به حالت منظم برگرداند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات و دریافت حقایقی در این باره با ویکی فشار همراه باشید.

ارتباط سرفه و آریتمی

یکی از سوالاتی که احتمالا در ذهن شما نقش بسته این است که سرفه چگونه می تواند حمله قلبی را مهار کند یا آریتمی را متوقف کند؟ اگر چه پاسخ کمی پیچیده بوده و نمی توان به آن بصورت دقیق پاسخ داد اما فرآیند سرفه کردن بدین ترتیب است. زمانی که فردی سرفه می کند، فشار داخل قفسه سینه که فشار اطراف ریه‌ها است تغییر می کند. این تغییر فشار بر جریان خون به قلب تأثیر گذاشته همچنین با سیستم عصبی، به ویژه سیستم عصبی واگ، که قلب، ریه ها و شکم را به مغز متصل می کند در ارتباط است. هنگامی که این سیستم تحریک می شود، بر سیستم الکتریکی قلب تأثیر می گذارد.

زمانی که این دو اتفاق همزمان رخ دهد، تغییر ظریف در جریان خون و سیستم الکتریکی می تواند آریتمی را خاتمه داده یا آن را بشکند.

آیا توقف آریتمی با سرفه امکانپذیر است؟

این فرضیه ابتدا توسط برخی از گزارش های موردی پیشنهاد شد. احتمالا گهگاه دیده باشید که در بخش مراقبت‌های ویژه یا در کت لب آنژیوگرافی قلب، فردی دچار آریتمی بطنی (یک ضربان غیرطبیعی قلب منشأ گرفته از حفره‌های پایین قلب) یا آریتمی فوق‌بطنی (ضربان سریع قلب آغاز شده از بالای دو حفره پایینی قلب) می‌شود. هنگامی که متخصص قلب از بیمار درخواست یک سرفه خیلی شدید می کند، می تواند ریتم نامنظم قلب را خاتمه دهد.

در این مثال، به نظر می رسد که این روش با موفقیت عمل می کند. اما باید خاطر نشان کنیم که اکثر ریتم های قلب پیچیده‌تر از آن هستند که یک سرفه بتواند آنها را تحمل کرده و یا از بین ببرد.

آیا مهار سکته با سرفه امکانپذیر است؟

مسلما پاسخ این سوال خیر خواهد بود. از آنجایی که برخی ریتم‌ها می‌توانند منجر به ایست قلبی شوند به همین دلیل است که افراد گمان می کنند که اگر سرفه قادر به جلوگیری از ریتم قلبی است، شاید به مهار ایست قلبی نیز کمک کند. اما اکثر بیمارانی که دچار ایست قلبی می‌شوند، ریتم آشفته‌تری خواهند داشت.

ریتم های آشفته آن چیزی است که نادرستی روش را ثابت می کند. سرفه ساده همیشه ریتم آشفته نامنظم را اصلاح نمی کند و نمی تواند از ایست قلبی بیمار جلوگیری کند.

بنابراین اگر دچار یک حمله قلبی هستید یا همراه شخص دیگری هستید که این اتفاق برای او افتاده است بهترین کار تماس با اورژانس ۱۱۵ است. اگر شما یا شخص دیگری به درستی آموزش دیده اید، CPR را شروع کنید.

منبع