ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

بهترین زمان مصرف قرص فشار خون چه موقعی است؟

توصیه معمول برای زمان مصرف داروهای ضد فشار خون یا همان داروهای فشار خون بالا مصرف آن در صبح بوده است. با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اکثر داروهای فشار خون زمانی که افراد آنها را در شب مصرف می‌کنند، موثرتر هستند. اگر برای شما هم از این داروها تجویز شده برای تنظیم زمان مصرف قرص فشار خون با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

زمان مصرف قرص فشار خون

زمان مصرف داروها تا حد زیادی به مفهومی به نام کرونوتراپی اشاره دارد. این رویکرد برای زمان‌بندی درمان پزشکی است که بر اساس ریتم‌های شبانه‌روزی، چرخه طبیعی تغییرات فیزیکی بدن که هر ۲۴ ساعت یکبار اتفاق می‌افتد. این رویکرد برای یافتن بهترین زمان های روز برای درمان سایر بیماری ها، از جمله آپنه خواب، بیماری مزمن کلیوی و دیابت مورد استفاده قرار گرفته بود. اما آیا زمان مصرف قرص های فشار خون روی اثربخشی آنها تاثیرگذار است؟

نحوه عملکرد داروهای فشار خون

۱۱ دسته از داروهای فشار خون وجود دارد. هر کدام به طرق مختلف عمل می کنند، با هدف کلی کاهش فشار در رگ های خونی و گاهی اوقات نیز کاهش کاری که قلب باید انجام دهد.
دیورتیک ها مایع و سدیم اضافی را از بدن خارج می کنند تا حجم خون و فشار در رگ های خونی را کاهش دهند.

✔ بتا بلوکرها باعث می شوند که ضربان قلب کندتر شود. آنها سختی کار را کاهش می دهند.

✔ مهارکننده های ACE به کاهش میزان هورمونی به نام آنژیوتانسین کمک می کنند. این هورمون باعث باریک شدن رگ ها می شود.

✔ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II گیرنده های آنژیوتانسین را مسدود می کنند تا از تنگ شدن شریان ها جلوگیری کنند.

✔ مسدود کننده های کانال کلسیم رگ های خونی را شل و گشاد می کنند و فشار را در رگ ها کاهش می دهند. آنها همچنین ضربان قلب را کاهش می دهند.

✔ آلفا بلوکرها به شل شدن دیواره رگ های خونی کمک می کنند.

✔ آگونیست های گیرنده آلفا-۲ فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می دهند. این بخشی از سیستم عصبی است که ضربان قلب و سایر عملکردهای غیر ارادی بدن را کنترل می کند.

✔ آلفا و بتا بلوکرهای ترکیبی برای درمان نارسایی قلبی استفاده می شود. آنها گاهی اوقات برای درمان بحران فشار خون تجویز می شوند.

✔ آگونیست های مرکزی انقباض یا تنگ شدن رگ های خونی را سخت‌تر می کنند.

✔ مهارکننده های آدرنرژیک محیطی، مواد شیمیایی موجود در مغز را که در تنگ شدن رگ های خونی نقش دارند، مسدود می کنند.

✔ وازودیلاتورها دیواره رگ های خونی را شل می کنند. این به گشاد شدن آنها و کاهش فشار خون کمک می کند.

چه زمانی فشار خون بالاترین میزان است؟

فشار خون در یک الگوی نسبتاً قابل پیش بینی افزایش و کاهش می یابد. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، افزایش می یابد. سپس در طول روز افزایش می یابد. در شب، در هنگام خواب، تمایل به کاهش مجدد دارد. با این حال، این همیشه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا صدق نمی کند. در واقع، چهار الگوی متمایز از تغییرات فشار خون در شب وجود دارد که آنها عبارتند از:

  • کاهش طبیعی فشار خون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد
  • فروافتادن شدید، که افت بیش از ۲۰ درصد است.
  • بدون فرورفتن، که افت کمتر از ۱۰ درصد است.
  • فرورفتن معکوس، که در آن فشار خون در هنگام خواب بیشتر از ساعات بیداری است.

هر سه نوع کاهش غیرطبیعی فشار خون با خطرات سلامتی مختلفی همراه است. آنها می توانند بر شریان ها و قلب، کلیه ها، سطح قند خون و غیره تأثیر بگذارند.

تنها راه برای دانستن اینکه چگونه فشار خون شما تغییر می کند اندازه گیری منظم آن در زمان های مختلف در طول روز و شب است. یکی از راه‌های انجام این کار، پایش فشار خون سرپایی است.

این تکنیک شامل بستن یک کاف فشار خون مانند همان چیزی است که متخصص قلب و عروق شما در مطب خود استفاده می کند. کاف به یک مانیتور کوچک متصل می شود که می تواند به یک کمربند یا یک لباس وصل شود. این دستگاه به طور خودکار فشار خون شما را هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه اندازه گیری می کند. شما از آن برای مدت زمان مشخصی استفاده می کنید، معمولاً ۲۴ یا ۴۸ ساعت.

هولتر، فشار خون را در هنگام خواب و همچنین در ساعات بیداری اندازه گیری می کند. به همین دلیل استفاده از هولتر می تواند یک راه مفید برای فهمیدن این باشد که بیمار تمایل به داشتن چه نوع شیب در شب دارد.

نوسانات فشار خون را با مصرف کوچکترین داروها تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

مزایای مصرف شبانه قرص فشار خون

تعداد کمی از مطالعات حاکی از این مسئله هستند مصرف شبانه داروهای فشار خون می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

بزرگترین و مهم‌ترین آنها آزمایش کرونوتراپی Hygia بود. این یک مطالعه شش ساله بر روی بیش از ۱۹۰۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا بود. محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه داروی فشار خون خود را صبح مصرف کردند و گروه دیگر بصورت شبانه. حداقل یک بار در سال، همه شرکت کنندگان از هولتر برای ثبت فشار خون خود استفاده می کردند.

محققان دریافتند که در مقایسه با گروه صبح، کسانی که درمان فشار خون خود را در شب انجام دادند، کمتر در معرض خطر ابتلا یا مرگ ناشی از تعدادی از بیماری ها بودند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ در مجله مربوط به دیابت نشان داد که مصرف این داروها در شب خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را برای افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد. مطالعات دیگر مزایای احتمالی مصرف داروهای فشار خون در شب را گزارش می دهند. مورد دیگر این است که بسیاری از مردم بیشتر احتمال دارد داروهای خود را قبل از خواب مصرف کنند تا صبح. یکی دیگر از این موارد این است که اثرات این درمان‌ها ممکن است زمانی که در شب مصرف می‌شوند کندتر از زمانی که افراد صبح آن‌ها را مصرف می‌کنند از بین برود.

قرص فشار خون را شب بخوریم یا روز؟

تمامی موارد گفته شده به این معنی نیست که هرگز نباید داروهای فشار خون خود را در صبح مصرف کنید. در واقع، اگر از دیورتیک ها استفاده می کنید، مصرف روزانه آنها بهتر است. آنها با کمک به کلیه ها برای خلاص شدن از شر مایعات اضافی در بدن عمل می کنند. آنها می توانند باعث تولید بیشتر ادرار شوند، که ممکن است به معنای رفتن بیشتر به دستشویی در شب باشد.

برای کارمندان شیفت شب، ممکن است بهترین زمان مصرف قرص فشار خون قبل از خواب باشد. همیشه هر دارویی را طبق دستورالعمل متخصص قلب و عروق خود مصرف کنید. اگر داروی فشار خون خود را صبح مصرف می کنید، آن را در شب بدون صحبت با پزشک خود شروع نکنید.

بهترین قرص برای فشار خون بالا کدام است؟

لزوما بهترین دارو برای فشار خون بالا وجود ندارد. دسته‌های مختلفی از داروها، مانند بتا بلوکرها و گشادکننده‌های عروق، وجود دارد که ممکن است برای کاهش موثر فشار خون لازم باشد با هم مصرف شوند. از آنجایی که هرکسی می‌تواند واکنش متفاوتی نسبت به دارو نشان دهد متخصص قلب و عروق می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک برای شما بهتر است.

قرص فشار خون چند ساعت بعد اثر می کند؟

در بسیاری از موارد، اثرات داروهای فشار خون تدریجی است. مدت زمانی که طول می کشد تا عمل کند نیز می تواند به نوع دارو بستگی داشته باشد. به همین دلیل است که ترکیب یک سبک زندگی سالم (پرهیز از سیگار، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن مناسب) همراه با دارو می تواند سریع‌ترین نتایج را برای کاهش فشار خون داشته باشد.

چگونه داروی فشار خون را از صبح به شب تغییر دهیم؟

قبل از اینکه مصرف داروی فشار خون را از صبح به شب تغییر دهید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها به شما کمک خواهند کرد تا تصمیم بگیرید کدام زمان از روز برای شما بهترین است. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف داروی فشار خون در شب موثرتر است، اما این تغییر ممکن است نتایج مفید یکسانی برای همه نداشته باشد.

قرص فشار خون را چه موقع باید خورد؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف داروهای فشار خون در شب به جای صبح می‌تواند کنترل بهتر فشار خون را در شب بدون به خطر انداختن کنترل فشار خون در روز فراهم کند و خطر کلی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۵ درصد کاهش دهد.

قرص فشار خون را باید قبل از غذا یا بعد از غذا خورد؟

کاپتوپریل دارویی است که برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی همچنین برای درمان مشکلات کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ تجویز می شود. مصرف کاپتوپریل همراه با غذا می تواند جذب آن را کاهش داده و باعث شود که اثربخشی آن کمتر از مصرف آن با معده خالی باشد. در حالت ایده آل، باید کاپتوپریل را ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از داروی خود می برید. همچنین می توانید آن را ۱ ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

کلام آخر تنظیم زمان مصرف قرص فشار خون

مدتی است که به مبتلایان فشار خون گفته می شود که داروهای فشار خون را در صبح مصرف کنند، زمانی که فشار خون تمایل به افزایش دارد. ساعات صبح همچنین زمانی است که حمله قلبی، سکته مغزی و سایر موارد اضطراری مرتبط با فشار خون بالا رخ می دهد.

با این حال، شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است انتقال زمان مصرف قرص فشار خون به شب ها قبل از خواب بهتر باشد. مطالعات نشان داده‌اند که این زمان ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند نارسایی قلبی را کاهش دهد. اما در نهایت بهتر است این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید تا براساس وضعیت بدنی شما تصمیم‌گیری انجام شود.

منبع