ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

چرا بعد از افطار کردن یا غذا خوردن دچار تپش قلب می شویم؟

اغلب اوقات، احتمالاً به ضربان قلب خود توجهی ندارید یا آن را احساس نمی کنید. مطمئناً می دانید که قلب شما دائماً خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند. حتی ممکن است ضربان قلب خود را به همراه سایر موارد حیاتی از طریق ساعت هوشمند یا اپلیکیشن ردیابی کنید. اما وجود تپش قلب بعد از غذا خوردن مسئله دیگری است که می تواند آزاردهنده باشد. در این پست از ویکی فشار قصد داریم تا شما را با علت این مشکل بیشتر آشنا کنیم.

علت تپش قلب بعد از غذا خوردن

تپش قلب به آگاهی از ضربان قلب فرد اشاره داشته و ممکن است ضربان قلب در گلو، گردن یا قفسه سینه احساس شود. اگرچه علل تپش قلب بعد از خوردن غذا متفاوت است، برخی از علل شایع آن عبارتند از:

  • پرخوری: هنگامی که پرخوری می کنید، بدن شما به جریان خون بیشتری به معده نیاز دارد تا به هضم غذا کمک کند. این شرایط باعث ضربان قلب سریعتر و نامنظم در شما می شود.
  • حساسیت های غذایی یا آلرژی: برخی غذاها می توانند باعث تپش قلب در افرادی شوند که به آنها حساس یا آلرژیک هستند. رایج‌ترین آنها عبارتند از کافئین، الکل، شکلات، و غذاهای تند.
  • قند خون پایین: اگر قند خون پایینی دارید، بدن شما هورمون هایی مانند آدرنالین ترشح می کند که می تواند باعث تپش قلب شود.
  • رفلاکس اسید: رفلاکس اسید می تواند باعث تحریک و التهاب در مری شده و به ایجاد تپش قلب دامن بزند.

بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که احساس ضربان از دست رفته یا جا افتادن ضربان در مواردی نسبتاً رایج بوده و معمولاً خطرناک نیست.

زمانی که در حال غذا خوردن و فرآیند هضم هستید، پاسخ های دو جزء از سیستم عصبی خودمختار بدن می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد:

  1. جنگ و گریز. جنگ و گریز اصطلاحی است که به این نوع از پاسخ سیستم عصبی اطلاق می شود. این پاسخ از سیستم عصبی سمپاتیک ناشی می‌شود که به انواع محرک‌ها از جمله موادی مانند کافئین واکنش نشان می‌دهد. این مواد می توانند ترشح آدرنالین را تحریک کرده و با تند شدن ضربان به تپش قلب منجر شوند و باعث ضربان قلب یا ریتم غیر طبیعی قلب شوند.
  2. استراحت یا هضم غذا. این پاسخ از سیستم عصبی پاراسمپاتیک ناشی می شود که در طول هضم افزایش می یابد و می تواند ریتم های غیر طبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی را تحریک کند. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین ریتم غیر طبیعی قلب به شمار می رود.

در اکثر موارد تپش قلب بعد از غذا خوردن اگر به خوبی مدیریت شود، می‌تواند نسبتاً خوش خیم باشد. اما خطر سکته مغزی را با خود به همراه دارد و در صورت تشخیص چنین احتمالی، باید توسط پزشک بررسی صورت گیرد.

آیا احساس ناخوشایند بعد از صرف غذا واقعا تپش قلب است؟

چندین اتفاق مرتبط با غذا خوردن را می توان با تپش قلب اشتباه گرفت. به عنوان مثال، پس از صرف غذا، ممکن است دچار سوزش سر دل یا سوء هاضمه شوید. همه این موارد را می توان با تپش قلب اشتباه گرفت. اما تپش قلب احساسی است مانند کوبیده شدن قلب در قفسه سینه یا پریدن یک ضربان در مقابل، سوزش سر دل بیشتر یک احساس سوزش در پشت استخوان سینه است.

چه زمانی باید نگران تپش قلب بعد غذا خوردن شد؟

در برخی موارد، تپش قلب می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. به عنوان مثال، اگر تپش قلب ادامه یابد یا تعداد دفعات آن افزایش یابد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی‌تر مانند آریتمی باشد و نیازمند مراقبت پزشکی باشد.

علائمی که می‌توانند نشانه‌ای از موارد نگران‌کننده‌تر باشند عبارتند از: تپش ناگهانی و طولانی‌مدت قلب در حالت استراحت، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب همراه با سرگیجه، درد قفسه سینه یا تنگی نفس، از دست دادن ناگهانی هوشیاری که سنکوپ نیز نامیده می شود، در موارد خاصی می تواند به دلیل ریتم غیر طبیعی قلب باشد، بنابراین نیاز به ارزیابی دارند.
برای تشخیص مناسب، اولین قدم شناسایی ریتم الکتریکی قلب در هنگام بروز علائم است. برای تشخیص ضربانات نامنظم قلب استفاده از دستگاه هایی مانند نوار قلب و هولتر ریتم می توانند کمک کننده باشند.

چه غذاهایی می توانند باعث تپش قلب شوند؟

در حالی که تقریباً هر غذایی می‌تواند با علائم تپش قلب درگیر باشد، شایع‌ترین دلایل تپش قلب بعد از غذا خوردن غذاهای تند، غذاهای پرچرب و قند بالا هستند.

محرک های عمومی نیز عبارتند از:

کافئین بیش از حد

در حالی که هیچ آستانه جهانی در مورد اینکه چقدر قهوه باعث تپش قلب می شود وجود ندارد، بعضی از افراد نسبت به سایرین نسبت به کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است باعث احساس عصبانیت یا احساس تپیدن قلبشان شود. در این صورت، شاید بهتر باشد که از مصرف آن اجتناب کنند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا، که می‌توانند حاوی مقادیر بسیار بالاتری کافئین نسبت به قهوه یا نوشابه و همچنین محرک‌های دیگر مانند گوارانا باشند، در موارد نادری می‌توانند باعث آریتمی‌های خطرناک شوند. این خطر زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود یا همراه با سایر محرک ها یا ورزش باشد، بیشتر است. افراد مبتلا به آریتمی تشخیص داده شده احتمالاً باید از مصرف آنها اجتناب کنند.

قند و غذاهای غنی از کربوهیدرات

مصرف زیاد قند می تواند باعث ترشح هورمون اپی نفرین یا آدرنالین در بدن شود که ضربان قلب را افزایش می دهد. اگر فردی دارای قند خون پایینی باشد، نوسان یا افزایش سطح قند خون با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات قابل توجه‌تر خواهد بود. در دسترس بودن آسان غذاهای پر کربوهیدرات برای صبحانه، ناهار و شام از شیرینی‌ها گرفته تا ساندویچ‌های نان سفید و پاستا کمکی نمی‌کند. به همین دلیل، کارشناسان می گویند مهم است که به آنچه می خورید توجه داشته باشید و کربوهیدرات ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

الکل

برای افراد مبتلا به آریتمی و افرادی که تپش قلب را تجربه می کنند، الکل یکی از رایج ترین محرک ها است. ارتباط قوی بین الکل و فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. این یک محرک بسیار قوی برای تپش قلب و تپش‌هایی است که در اثر ریتم غیرطبیعی قلب ایجاد می‌شود.

وعده‌های غذایی بزرگ و پر چرب می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند.

تیرامین

این ترکیب در غذاهای مختلف از پنیر کهنه و شراب قرمز گرفته تا گوشت های پخته شده، کلم ترش و سس سویا یافت می شود. تیرامین از مشتقات ترکیب فنل است. هنگامی که مقدار بیشتری از این ترکیب وارد بدن شود، فشار خون را بالا برده و باعث تپش قلب می شود.

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

غذاهای فرآوری شده و برخی از وعده های غذایی رستوران ممکن است حاوی این تقویت کننده طعمی باشند. افرادی که به MSG حساس هستند ممکن است تپش قلب بعد از غذا خوردن را تجربه کنند.

چه داروهایی می تواند باعث تپش قلب بعد از خوردن غذا شود؟

برخی از داروهایی که ممکن است همراه با غذا مصرف شوند نیز می توانند منجر به تپش قلب شوند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای آلرژی، آسم و سرماخوردگی
  • آنتی بیوتیک ها
  • قرص های رژیمی
  • داروهای بیماری قلبی
  • داروهای فشار خون بالا
  • انسولین
  • داروهای تیروئید

چگونه تپش قلب بعد از غذا خوردن کنترل کنیم؟

یادداشت برداری از علائم بعد از غذا خوردن به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه چیزی ممکن است باعث تپش قلب شما شود. حتما توجه داشته باشید:

  • هنگام تپش قلب چه غذاها و نوشیدنی هایی مصرف کرده‌اید.
  • چه کاری هنگام شروع تپش قلب انجام داده‌اید.
  • تپش قلب چقدر به طول انجامیده.

چگونه تپش قلب بعد از خوردن غذا را فورا متوقف کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که تپش قلب شروع شده، ممکن است بتوانید با انجام چند روش ریتم قلب را به حالت عادی برگردانید مانند:

✔ به جای وعده های غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورید.

✔ بلافاصله پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید.

✔ پاشیدن آب سرد کافی به صورت برای تحریک عصب واگ (عصبی که از مغز به روده می‌رود و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را به حرکت در می‌آورد) و آرام کردن تپش ضربان قلب.

✔ سرفه‌های شدید یا حبس نفس مثل اینکه در حال شروع اجابت مزاج هستید به اصطلاح مانورهای واگ، می‌تواند به طور مشابه عصب واگ را تحریک کرده و تپش قلب را برای برخی افراد فروکش کند.

✔ کم آبی بدن می تواند باعث تپش قلب شود، بنابراین حتما آب فراوان بنوشید.

البته بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که این روش برای همه آریتمی ها عمل نمی کند، اما ممکن است برای تعداد کمی از آنها موثر باشد.

منبع