ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

بایدها و نبایدهای درمان طبیعی فشارخون بالا با طب ایرانی!

بسیاری از مردم دنیا مبتلا به فشارخون بالا یا هایپرتنشن هستند. برای درمان این بیماری، راه های مختلفی از جمله تغییرات شیوه ی زندگی یا داروها وجود دارند. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف به دنبال روش های طبیعی هستند.

هر چند این روش ها جایگزین مراجعه به پزشک و درمان دارویی نمی شوند اما شاید در صورتی که با مشورت با پزشک انجام شوند بتوان آنها را به عنوان طب مکمل در نظر گرفت.

اگر می خواهید برای درمان بیماری فشارخون خود از مواد طبیعی و گیاهی استفاده کنید،بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از گیاهان،خصوصاً اگر زیاد مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی نامطلوب داشته و یا تداخل دارویی ایجاد کنند. در ادامه به معرفی این مواد طبیعی می پردازیم.

۱- ریحان

 درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

این سبزی خوش طعم که در انواع مختلفی از غذاها استفاده می شود، می تواند به کاهش فشارخون شما نیز کمک کند. دیده شده که عصاره ریحان فشارخون را مختصراً پایین می آورد. اضافه کردن ریحان تازه به رژیم غذایی مفید بوده و مشکلی به وجود نخواهد آورد. برگ های تازه ی ریحان را به پاستا، سوپ ها و سالاد ها اضافه کنید و از خواص مفید و عطر و طعم آن بهره مند شوید.

۲- رزماری و فشار خون

طبق تحقیقات اخیر مصرف روغن رزمارى براى سه بار در روز باعث افزایش فشار خون در افرادی که فشار خونى پایین دارند، مى شود. به نظر مى رسد که به محض قطع کردن مصرف روغن رزمارى، فشار خون افراد به حالت قبل باز مى گردد.

۳- خواص دارچین برای فشار خون

 درمان فشارخون بالا با عرقیات گیاهی

یکی از بهترین روش های درمان فشار خون بالا ، درمان فشار خون بالا با طب سنتی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

فشارخون با ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی – از جمله کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی و تغذیه سالم کنترل می شود. با اینکه تحقیقات زیادی در زمینه فواید و مضرات مصرف دارچین در کنترل فشار خون انجام نشده است، ولی این ماده از درمان های خانگی فشار خون محسوب می شود.

دارچین یکی دیگر از طعم دهنده های خوشمزه است که با کمی ذوق می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. بر اساس یک مقاله در مجله تغذیه بالینی، مصرف روزانه دارچین می تواند فشارخون افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. سعی کنید که در رژیم غذایی روزانه ی خود از دارچین بیشتری استفاده کنید .شما می توانید در صبحانه، تخم مرغ و حتی قهوه نیز دارچین بریزید.

دارچین قدمت طولانی در مصارف دارویی و خانگی دارد و برای بهبود سلامتی، مبارزه با عفونت ها، جلوگیری از سرطان و کاهش سطح قند خون، کلسترول و فشار خون پیشنهاد می شود. تجزیه و تحلیل ۳ مقاله علمی نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت دارچین فشار خون را به طور قابل توجهی در مبتلایان به دیابت کاهش می دهد.

به طور متوسط ​​مصرف تقریباً نصف قاشق چای خوری دارچین به طور روزانه توصیه می شود. اما همان طور که گفته شد مطالعات در زمینه اثربخشی دارچین به قدر کافی انجام نشده است و شواهد محکمی مبنی بر اثر بخشی آن موجود نیست.

تاثیر دارچین بر فشار خون

دلیل اثر بخشی دارچین بر فشار خون به طور کامل مشخص نیست. اما به طور کلی:

  • دارچین عروق خونی را منبسط و شل می کند و به این ترتیب باعث کاهش فشار خون می شود.
  • دارچین منبع غنی از آنتی اکسیدانت ها است و با خاصیت ضد التهابی خود می تواند در کنترل فشار خون نقش داشته باشد. تا
  • ثیر احتمالی دارچین در کنترل وزن و قند خون نیز ممکن است مکانیسمی برای بهبود فشار خون باشد، زیرا چاقی و دیابت با فشار خون مرتبط هستند.
  • دارچین در کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نیز موثر است و سطح قند خون ناشتا و کلسترول را تنظیم می کند.
  • دارچین با کاهش کوتاه مدت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک فشار خون بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ را کنترل می کند.
  • دارچین به دلیل داشتن اسانس های سینامالدئید، سینامیل الکل و سینامیل استات و کلسیم، آهن، منگنز، ویتامین K و فیبر خواص زیادی دارد. کلسیم یک ترکیب واسطه است که رگ های خونی را منقبض و منبسط می کند. در صورت کم بودن سطح کلسیم خون، فشار خون افزایش می یابد. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری دارچین تقریباً ۸٪ کلسیم تولید می کند. بنابراین کلسیم تولید شده فشار خون را کاهش می دهد.

چگونه دارچین سطح کلسترول را کاهش می دهد؟

سینامالدیدید موجود در دارچین با کنترل کلسترول و تری گلیسیرید خون می تواند به کنترل سطح کلسترول خون کمک کند. انواع مختلف دارچین نقش مختلفی دارند .گونه های مختلفی از دارچین وجود دارند.

برای مثال دارچین کاسیا معمولاً به عنوان ادویه استفاده و در قرص های دارچین یافت می شود که محبوبیت بالایی دارد.  دارچین سیلان گران تر است، اثر بخشی کمتری دارد و در ادویه فروشی ها فروخته می شود. هر دو گونه دارچین باعث تقویت سلامتی می شوند. ولی دارچین کاسیا که حاوی دوز بالایی از ترکیب کومارین است، ممکن است در دوزهای بالا به کبد آسیب بزند.

دارچین به عنوان مکمل رژیم غذایی نیز موجود است، اما بهتر است بدانید که مکمل های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو تایید نمی شوند. اگر داروهای دیگر یا مکمل های گیاهی مصرف می کنید برای پیشگیری از تداخل دارویی، حتما با پزشک مشورت کنید.

دارچین و فشار خون

هشدارها

اضافه کردن دارچین به غذا و نوشیدنی راه حل موثری برای خوش طعم کردن آنها است و ممکن است به بهبود بیماری شما کمک کند. اما اگر قصد دارید قرص دارچین مصرف کنید یا روزانه بیش از ۱ قاشق چای خوری دارچین مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دارچین کاسیا حاوی مقادیر زیادی کومارین است که یک ترکیب ضد انعقاد خون محسوب می شود. پس اگر دارو های ضد انعقاد خون مصرف می کنید و یا به بیماری کبدی مبتلا هستید، دارچین را خودسرانه مصرف نکنید.

دارچین معمولا برای استفاده کوتاه مدت بی خطر تلقی می شود، اما ممکن است برخی از افراد به ادویه جات حساسیت نشان بدهند.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

اثرات جانبی دارچین

مصرف دارچین باید با احتیاط باشد. دارچین هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند. با این وجود اگر در مصرف آن زیاده روی شود و یا بدون مشورت با پزشک مصرف شود ممکن است اثرات جانبی جدی ایجاد کند.

  • حساسیت: در صورت مصرف بیش از حد این گیاه خصوصاً به فرم اسانس، ممکن است دچار واکنش های حساسیت زا بشوید. واکنش ها به صورت تحریک دهان، زبان و لب و در مواردی به صورت زخم ظاهر می شوند. در صورت استفاده از آن به صورت موضعی، ممکن است پوست دچار قرمزی و راش شود.
  • سمیت کبدی: خوردن مقدار زیاد دارچین ممکن است سمی باشد، به خصوص اگر بیمار بیماری و اختلال کبدی داشته باشد.
  • کاهش قند خون: دارچین ممکن است سطح قند خون را تغییر دهد. بنابراین اگر بیمار به دیابت مبتلا است و مکمل دارچین مصرف می کند، بهتر است دوز دارو های خود را تنظیم کند.
  • مشکلات تنفسی: خوردن مقدار زیاد دارچین ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود. دارچین بافت ریزی دارد و ممکن است به مجاری تنفسی وارد شود. همچنین سینمالدهید دارچین منجر به تحریک گلو می شود.

معمولاً زنان مبتلا به سرطان پستان، مادران باردار و شیرده باید در مصرف دارچین احتیاط کنند. در در صورت لزوم، بهتر است با مشورت پزشک و متخصص دوز پایینی از آن را مصرف کنند.

آیا دارچین در کنترل فشار خون واقعا موثر است؟!

نتایج تحقیقات و مطالعات علمی شواهد محکمی مبنی بر اثر بخشی دارچین نشان نمی دهند. با اینکه مصرف دارچین به حفظ سلامتی کمک می کند ولی بهتر است برای کنترل فشار خون به دارچین اتکا نکنید.

دوز و روش مصرف دارچین

مصرف روزانه ۲-۴ گرم دارچین در تنظیم فشار خون موثر است. البته این دوز در کودکان و سالمندان کمی متفاوت است.

صرف نظر از اثربخشی دارچین در درمان فشار خون بالا بهتر است چند قاشق دارچین به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در اینجا سه روش برای لذت بردن از این ادویه را مطرح کرده ایم:

  • بدون اضافه کردن شکر یک قاشق دارچین را به اسموتی (ماست یونانی کم چرب و جو دوسر) اضافه کنید.
  • مقداری پودر دارچین بر روی اسنک یا عصرانه بپاشید.
  • مقداری دارچین به فنجان چای داغ یا قهوه خود اضافه کنید.

۴- هل برای فشار خون

 درمان فشارخون بالا با طب سنتی

هل یک ادویه هندی است و اغلب در غذاهای آسیایی جنوبی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که با مصرف روزانه ی هل به مدت چند ماه، فشار خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. شما می توانید از دانه یا پودر هل در ادویه جات، سوپ و خورش ها، و حتی غذا های آماده برای عطر و طعمی خاص و فواید آن برای سلامتی استفاده کنید.

۵- تخم کتان

 تنظیم فشار خون

تخم کتان یک منبع غنی از اسید های چرب امگا ۳ است که به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می دهد. مصرف تخم کتان می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروز با ٣ مکانیسم زیر محافظت کند: ١-کاهش کلسترول سرم، ٢- افزایش تحمل گلوکز و ٣- خاصیت آنتی اکسیدانی. شما می توانید محصولاتی که حاوی تخم کتان هستند را از فروشگاه ها تهیه کنید، اما بهتر است که خود این دانه ها را خریداری کرده و در مصارف غذایی از آن استفاده کنید. برای حفظ کیفیت مطلوب تخم کتان می توان آن را در فریزر نگه داری کرد.

۶- زنجبیل

 درمان طبیعی فشار خون

یکی از سوالاتی که ممکن است در مورد این ماده غذایی پرسیده شود این است که آیا زنجبیل فشار خون را بالا می برد یا پایین؟ چندین مطالعه بر روی انسان و حیوان نشان داده است که مصرف زنجبیل می تواند سطح فشار خون را به روش های خاصی کاهش دهد. زنجبیل به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و مهار کننده ACE عمل می کند. بنابراین گردش خون را بهبود بخشیده و عضلات دیواره عروق خونی را شل می کند از طرفی کلسیم بلوکرها و مهار کننده های ACE هر دو گزینه های دارویی هستند که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از زنجبیل معمولاً در غذاهای آسیایی استفاده می شود، این ماده می تواند به انواع شیرینی ها یا نوشیدنی ها نیز اضافه شود.

۷- تخم کرفس

 عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون

تخم کرفس گیاهی است که برای طعم دار کردن سوپ ها، خورش ها و دیگر غذاها استفاده می شود. تاریخچه ی مصرف کرفس برای درمان فشارخون بالا در چین به سالها قبل بر میگردد. بعلاوه مطالعات نیز امروزه این امر را تا حدودی تایید کرده اند. شما می توانید از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده کنید، اما می توانید خود گیاه کرفس را آب گرفته و از آن استفاده کنید. کرفس به نوبه ی خود ادرار آور(دیورتیک) است که این امر می تواند توجیه کننده ی نقش آن در کاهش فشار خون باشد.

۸- سیر

 درمان فشار خون بالا در منزل

این چاشنی به جز مزه دار کردن غذا فواید و کاربرد های زیاد دیگری نیز دارد. سیر عروق خونی را گشاد مى کند و با این عمل فشارخون را کاهش می دهد. این امر باعث می شود که جریان خون راحت تر شده و در نتیجه فشارخون کاهش یابد.
شما می توانید سیر تازه را به هر دستوری اضافه کنید.اگر عطر و طعم سیر برای شما شدید است، ابتدا سیر را تفت دهید. و اگر نمی توانید سیر بخورید، از قرص های مکمل حاوی سیر استفاده کنید.

۹- اسطوخودوس و فشار خون

 کاهش فشار خون با گیاهان دارویی

زیبایی و عطر وبوی اسطوخودوس تنها جنبه مفید این گیاه نیست. روغن اسطوخودوس می تواند باعث آرامش و کاهش فشارخون شما شود. اگر چه بسیاری از مردم فکر می کنند که نمی توان از اسطوخودوس به عنوان یک گیاه دارویی استفاده کرد،اما باید گفته شود که استفاده از آن به صورت پخته و از برگ های آن همانند گیاه رزماری بسیار سودمند خواهد بود.

۱۰- زالزالک

 درمان خانگی فشار خون بالا

زالزالک یک داروی گیاهی برای فشارخون بالاست که هزاران سال است در طب سنتی چینی استفاده می شود. به نظر می رسد که عصاره زالزالک برای سلامتی قلب و عروق مفید است. کمک به کاهش فشارخون، جلوگیری از تشکیل لخته، و افزایش گردش خون می توانند از جمله اثرات این گیاه باشند. شما نیز می توانید زالزالک را به صورت قرص، محلول عصاره و یا دمنوش مصرف کنید.

۱۱- بادرنجبویه و فشار خون

تحقیقات نشان داده افرادی که تحت مصرف چای بادرنجبویه قرار گرفته بودند، کاهش متوسطی در فشار خون سیستولیک و افزایش خفیف فشار خون دیاستولیک را تجربه کردند. آنها همچنین به طور قابل توجهی ضربان قلب کمتری داشتند. مصرف این ماده غذایی باید در حد اعتدال باشد. مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی مانند خشکی دهان، خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، افزایش اشتها و واکنش های آلرژیک مانند بثورات و خارش ایجاد کند.

سوالات شایع

آیا دارچین در کنترل فشار خون واقعا موثر است؟

دارچین یکی دیگر از طعم دهنده های خوشمزه است که با کمی ذوق می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. بر اساس یک مقاله در مجله تغذیه بالینی، مصرف روزانه دارچین می تواند فشارخون افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. سعی کنید که در رژیم غذایی روزانه ی خود از دارچین بیشتری استفاده کنید .شما می توانید در صبحانه، تخم مرغ و حتی قهوه نیز دارچین بریزید.

آبا می توان فشار خون را با دارو های گیاهی درمان کرد؟

اگر می خواهید برای درمان بیماری فشارخون خود از مواد طبیعی و گیاهی استفاده کنید،بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از گیاهان،خصوصاً اگر زیاد مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی نامطلوب داشته و یا تداخل دارویی ایجاد کنند. در ادامه به معرفی این مواد طبیعی می پردازیم.

آیا مصرف هل تاثیری بر کاهش فشار خون دارد؟

هل یک ادویه هندی است و اغلب در غذاهای آسیایی جنوبی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که با مصرف روزانه ی هل به مدت چند ماه، فشار خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. شما می توانید از دانه یا پودر هل در ادویه جات، سوپ و خورش ها، و حتی غذا های آماده برای عطر و طعمی خاص و فواید آن برای سلامتی استفاده کنید.

 

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران