ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تاثیر دویدن بر روی فشار خون

خطر ابتلا به فشار خون بالا (هایپرتنشن) با گذشت سن افزایش می یابد، اما ورزش می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. اگر از قبل، فشار خون بالا داشته باشید، ورزش ممکن است به کنترل فشار خون شما کمک کند. منظور از ورزش دو ماراتن یا باشگاه نیست. به آرامی شروع به فعالیت کنید و فعالیت فیزیکی بیشتری را روزانه انجام دهید.

آیا ورزش فشار خون را بالا می برد؟

فعالیت بدنی منظمی مانند دویدن باعث تقویت قلب می شود. قلب قوی‌تر خون بیشتری را با تلاش کمتر پمپاژ می کند. اگر قلب با کار کمتری پمپاژ انجام دهد، فشار بر روی شریان ها کاهش می یابد و فشار خون کاهش می یابد.

فعالیت بیشتر می تواند فشار خون سیستولیک را (عدد بالا در فشار خون) به طور متوسط ​​۴ تا ۹ میلی متر جیوه (mmHg) کاهش دهد. این همان چیزی است که بعضی از داروهای ضد فشار خون انجام می دهند. ورزش کردن در بعضی از افراد می تواند نیاز فرد را به دارو های فشار خون کاهش دهد.

کاهش فشار خون با ورزش

اگر فشار خون شما در یک سطح مطلوب است – کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه – ورزش می تواند از افزایش آن با گذشت سن جلوگیری کند. ورزش منظم همچنین به حفظ وزن سالم کمک می کند که یکی دیگر از راه های مهم کنترل فشار خون است.

آیا می دانید چه ورزش هایی برای کاهش فشار خون مفید است؟ آیا با ورزش های مضر برای فشار خون آشنا هستید؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کاهش فشار خون با ورزش

اما برای حفظ فشار خون پایین باید به طور منظم ورزش کنید که یک تا سه ماه طول می کشد تا فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد. این را در نظر داشته باشید که منافع ورزش تنها تا زمانی ادامه می یابد که به ورزش ادامه دهید.

دویدن باعث کنترل فشار خون می شود

مراحل دویدن افراد با فشار خون بالا

در واقع ورزش می تواند به درمان فشار خون بالا بدون استفاده از داروهای دیگر کمک کند. دویدن همراه با تمرینات دیگر در ورزشکاران، ممکن است فشارخون سیستولی و دیاستولی را به میزان ۷ عدد کاهش دهد. با این حال، به دلیل شرایط فشار خون بالا، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

فشار خون هنگام ورزش

قبل از شروع یک برنامه ورزشی با یک پزشک مشورت کنید. فشار خون بالا شما را در معرض شرایطی قرار می دهد که ممکن است بر انتظار شما از ورزش تاثیر بگذارد. علاوه بر این، بعضی از داروها عوارض جانبی دارند که با دویدن اختلال دارند، مانند افزایش ضربان قلب. پزشک می تواند راه هایی برای مقابله با هرگونه مشکل احتمالی ارائه دهد.

قدم زدن و فشار خون

بر طبق توصیه انجمن قلب آمریکا حداقل ۱۰ دقیقه قبل از شروع ورزش، گرم کنید که به بدن فرصت می دهد تا خود را با نیاز های دویدن وفق دهد. شما می توانید با قدم زدن در محل کار خود را گرم کنید.

کاهش فشار خون با دویدن متوسط

برای بهترین نتیجه حداقل ۳۰ دقیقه با شدت متوسط بدوید. این مقدار فعالیت با شدت متوسط برای کاهش فشار خون کافی است و همانند تمرین شدید عمل می کند. اگر با سرعت متوسط ​می دوید، تنفس شما سرعت خواهد یافت اما تنگی نفس نخواهید داشت.

پیاده روی و فشار خون

بین دویدن وقفه های پیاده روی داشته باشید. اگر نفس شما می گیرد، یک دقیقه بدوید و سپس چهار دقیقه راه بروید. با پیشرفت تناسب، وقفه های پیاده روی را یک دقیقه کاهش دهید. برای اینکه بتوانید به راحتی تمام ۳۰ دقیقه را بدوید، ممکن است کمی طول بکشد. صبور باشید.

راه رفتن و خنک کردن

با راه رفتن خود را خنک کنید. توقف ناگهانی می تواند موجب کاهش فشار خون شده و باعث سرگیجه و گرفتگی شود.

برای کاهش فشار خون در هفته چند روز باید بدویم؟

حداقل سه بار در هفته بدوید. اگر به اندازه کافی تناسب دارید شش روز در هفته تمرین کنید تا بهبود بیشتری حاصل کنید. بر طبق طب ورزشی در برخی از افراد فشار خون در طی سه هفته کاهش می یابد.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران