ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

خانم هایی که قبلا تحت شرایط خاصی میزانی از آسپرین برایشان تجویز شده ممکن است در دوران بارداری هم به آن نیاز داشته باشند. بعضی از پزشکان به خانم های باردار توصیه می کنند از آسپرین بچه استفاده کنند تا خطر عوارض حتمی را کاهش دهند. اما بدون مشورت با پزشک از مصرف آسپرین خودداری کنید.

مصرف آسپرین ۸۰ در دوران بارداری

اگر چه خیلی غیر محتمل است که مصرف یک یا دو آسپرین تاثیر مخربی داشته باشد اما اگر از آسپرین بزرگسالان به صورت مرتب استفاده می کنید ممکن است مشکلاتی برای شما یا نوزاد به وجود بیاید مگر اینکه این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد.

آیا مصرف آسپرین در بارداری خطرناک است؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف آسپرین در اوایل دوران بارداری احتمال خطر سقط جنین را افزایش می دهد. تعدادی ازمحققان اعتقاد دارند که مصرف دوز بالای آسپرین ممکن است بر رشد نوزاد تاثیر گذاشته و احتمال خطر جدا شدن جفت از جنین را بالا ببرد. مصرف یک دوز کامل آسپرین در اواخر زمان بارداری ممکن است باعث تاخیر در زایمان و افزایش خطر بروز مشکلات قلبی و ریوی در نوزاد شود و موجب مشکلاتی چون خونریزی برای مادر و فرزند گردد.

اگر باردار هستید و به فشار خون بالا مبتلا شده اید بهتر است هرچه سریعتر به فکر درمان فشار خون بالا باشید زیرا ممکن است برای شما خطرناک باشد. برای آشنایی با روش های درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

دلایل تجویز آسپرین در دوران بارداری

برخی از محققان توصیه می کنند که خانم های بارداری که به سندروم آنتی فسفرید مبتلا هستند مقدار کمی آسپرین مصرف کنند. تحقیقات نشان می دهد که یقینا مصرف دوز کم آسپرین ممکن است برای خانم های بارداری که دچار ریسک بالا هستند مفید باشد، اگرچه همه محققان در این موضوع که چه نوعی از آسپرین برای این نوع درمان مناسب است، چه زمانی باید شروع شود و مقدار دوز مناسب آن چقدر است به نتیجه یکسانی نرسیده اند.

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز نشده باشد باید از مصرف آن به اندازه داروهای غیر استروئیدی و التهابی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم (آب جو) که می توانند تاثیرات مشابهی داشته باشند اجتناب کنید.

پیشنهاد مطالعه: آیا خطر فشار خون با مصرف آسپرین فروکش می کند؟

همه ی برچسب های روی دارو ها را بخوانید تا مطمئن شوید در بردارنده آسپرین نباشد و از آن جایی که تشخیص آن مشکل است بهتر است آن را با پزشک یا دارو ساز خود چک کنید چون بعضی از محصولات فهرست محتویات داروها را با نام های دیگری می نویسند مثلا آسپرین گاهی سالیسیلیک، خوانده می شود. اگر در دوران بارداری مجبورید برای کاهش درد از آسپرین استفاده کنید (استامینیفون تایلنون) همان طور که روی برچسبش هم نوشته شده خطر کمتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

آسپرین در بارداری

مشورت با پزشک متخصص در صورت استفاده از آسپرین

اگر در زمان بارداری در حال استفاده  از هر دارویی  هستید خوب است که  همیشه پزشک خود را در جریان قرار دهید، آن وقت می توانید باهم تصمیم بگیرید که آیا کماکان به مصرف آن دارو نیاز دارید یا خیر و همچنین می توانید مطمئن شوید که پایین ترین میزان سودمندی آسپرین را دریافت می کنید.

استفاده از دوز پایین آسپرین در هر مقطعی از بارداری با تاثیرات مخرب همراه  نیست. اگر شما حد استاندارد آسپرین را بعد از ۳۰ هفته از بارداری به خصوص برای یک مدت طولانی استفاده  کرده اید خیلی مهم است که اجازه دهید پزشک شما مستقیما در جریان باشد. چون ممکن است نوزادان شما در رحم نیاز به ارزیابی (چکاپ _بررسی) داشته باشند.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

ممکن است مصرف آسپرین در زمان بارداری باعث نقص عضو جنین شود ؟

بدن نوزاد و بیشتر اندام های درونی در دوازده هفته ی اول بارداری شکل می گیرند؛ برخی پزشکان عقیده دارند مصرف آسپرین به ویژه در این زمان ممکن است موجب نقایصی در نوزاد شود. تعداد زیای از تحقیقات حاکی از این است که احتمالا بین مصرف آسپرین در اوایل بارداری و ویژگی های خاص و نقص عضو ارتباط وجود داشته باشد و تعدادی نیز نشان می دهد که در برخی موارد نقص عضو در زمان تولد هیچ ارتباطی را نشان نمی دهد.

البته این تحقیقات به صورت جداگانه به بررسی زنانی که دوز پایینی از آسپرین را  مصرف کرده اند نسبت به بقیه زنان که دوز استانداردی از آسپرین را برای تسکین درد مصرف کرده اند نپرداخته است. یکی از تحقیقات نشان داد نوزاد ۱۸ ماهه خانمهایی ک دوز پایینی از آسپرین را در زمان بارداری مصرف کرده است احتمال مشکلات حرکتی یا زبانی بیشتری نسبت به نوزادانی که مادرانشان در زمان بارداری از آسپرین استفاده نکرده اند نداشته است.

دیگر بررسی ها نشان می دهد که بین بچه های تا سن  پنج سال که در دوران جنینی در معرض استفاده ی دوز پایین آسپرین بوده اند هیچ تفاوتی با بچه های دیگر از نظر مشکلات رفتاری یا اختلالات سیستم عصبی وجود ندارند.

مصرف آسپرین توسط پدر

آیا اگر پدر نوزاد آسپرین مصرف کرده باشد خطری نوزاد را تهدید می کند؟

باید بگوییم که چنین انتظاری نمی رود که مصرف آسپرین در پدر نوزاد در مرحله ی تشکیل جنین یا قبل از آن خطری را برای نوزاد ایجاد کند.

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران