ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

عوارض پایین بودن تری گلیسیرید خون چیست؟

برای فردی که تری گلیسیرید پایینی دارد، علت های مختلفی میتواند وجود داشته باشد، که بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت. به منظور تعیین میزان تری گلیسیرید، پزشک شما باید آزمایش کامل لیپید ها را برای شما درخواست کند. اگر نتایج آزمایش نشان دهنده ی میزان پایین تری گلیسرید شما باشد اما شما علائم خاصی نداشته باشید، معمولا آزمایش های بیشتری لازم نیست زیرا مقدر پایین آن روی سلامتی شما تاثیری نداشته است. اما اگر شما علائم آن را داشته باشید، پزشک شما آزمایش های بیشتری را انجام میدهد تا دلیل اصلی مشکال را بفهمد.

triglycerides چیست؟

برای این که با روش های کاهش تری گلیسیرید آشنا شویم، مهم است که اول خود تری گلیسیرید را بشناسیم. تری گلیسیرید نوعی چربی است که از تبدیل کالری های اضافی که ما مصرف نمی کنیم به وجود آمده است. در اصل از چربی و کربوهیدراتی که ما می خوریم نشات گرفته است، ذخایر تری گلیسیرید برای بدست آوردن انرژِی در بین وعده های غذایی استفاده می شود، اما وقتی بیشتر از مقداری که سوخته میشود میخوریم، مشکل شروع می شود.

گرچه کلسترول و چربی برای بدن ما ضروری هستند، نگه داشتن مقدار آن ها در محدوده ی طبیعی ضروری است، زیرا مقدار بالای آن ها باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی، به خصوص بیماری های قلبی عروقی میشود.

آیا تری گلیسیرید من پایین است؟

سطح تری گلیسیرید چیزی است که پزشک شما آن را با آزمایش خون ناشتا تعیین میکند. همچنین آزمایش شما اطلاعات مقادیر دیگر خونی و همچنین مسائل مرتبط با سلامتی را نیز به پزشک نشان میدهد. در زیر به مقادر مختلف تری گلیسیرید میپردازیم:

·        مقدار طبیعی: کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر، یا کمتر از ۱.۷ میلی مول بر لیتر

·        بالاترین مقدار مجاز: ۱۵۰-۲۰۰ (۱.۸-۲.۲)

·        بالاتر از مقدار طبیعی: ۲۰۰-۴۹۹ (۲.۳-۵.۶)

·        خیلی بالا: ۵۰۰ یا بالاتر (۵.۷ به بالا)

آزمایش تری گلیسیرید

علل تری گلیسیرید پایین خون

در ادامه به بررسی علل تری گلیسیرید پایین خون اشاره می کنیم:

  • پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید به معنای افزایش فعالیت غده ی تیروئید میباشد. غده تیروئید بیش از اندازه هورمون تولید میکند که منجربه کاهش وزن ناگهانی، افزایش اشتها، افزایش تعریق، تغییر عادات ماهیانه خانم ها، خستگی، مشکلات خواب و بعضی علائم دیگر میشود. آزمایش خون میتواند میزان هورمون ها را در خون نشان دهد که مشخص کننده ی مشکلات تیروئید است.

  • سوء تغذیه

بیماری های که باعث جذب ناکامل مواد غذایی میشوند، میتوانند منجر به سو تغذیه شوند. سوتغذیه ی مزمن میتواند باعث کاهش چربی بدن شما شود، بنابراین میتواند باعث کاهش تری گلیسیرید ها نیز شود. بعضی از مسائلی که میتوانند سبب سوتغذیه شوند شامل سرطان، از دست دادن حافظه، افسردگی، ناتوانی در غذا خوردن و جراحات هستند.

  • بعضی از داروها

بعضی از داروها و درمان ها میتوانند سبب کاهش چربی،در نتیجه کاهش تری گلیسیرید شوند. این دارو ها شامل نیکوتینیک اسید، استاتین ها، آسپارژیناز، فنوفیبرات، جمفیبروزیل و کلوفیبرات میباشند.

  • رژیم کم چربی

همانطور که رژیم پرچربی میتواند سبب افزایش میزان تری گلیسیرید شود، رژیم کم چربی نیز باعث کاهش مقدار آن میشود. همانطور که گفته شد چربی برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است، اما راه درست آن خوردن مقدار مناسبی چربی است، نه خیلی کم، نه خیلی زیاد.

  • سندرم های سوء جذب

در سندرم های سوجذب، بدن در جذب مواد غذایی حاصل از غذای هضم شده مشکل دارد. اگر چربی نتواند جذب شود مقدار تری گلیسیرید کاهش خواهد یافت.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

عوارض تری گلیسیرید پایین خون

پایین بودن تری گلیسیرید ممکن است باعث طیف وسیعی از عوارض جانبی و مشکلات مختلف سلامتی شود. مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته نشان میدهد که تری گلیسیرید پایین به همران کهولت سن و بیماری های نارسایی قلبی پیشرفته میتواندد سبب افزایش خطر مشکلات قلبی و حتی سکته ی مغزی شود. این موضوع به اهمیت بالای وجود تعادل کلی در بدن تاکید میکند، برای مثال بالا بودن مقدار تری گلیسیرید به عنوان علتی برای رشد مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی و سکته ی مغزی شناخته شده است.

سکته مغزی

مقدار پایین تری گلیسیرید همچنین در دیگر فرآیند های بدن تاثیر می گذارد، برای مثال کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی مانند آ، دی، ای و کا. این ویتامین ها در همه ی فرآیند ها از چرخه ی جذب دوباره ی کلسیم تا تولید لخته ی خون مفید شرکت دارند.

مقاومت به انسولین، مارکر اصلی در دیابت نوع دو، میتواند در اثر مقدار کم تری گلیسیرید باشد. زمانی این حالت به وجود می آید که افزایش سوخت و ساز بدن باعث پاک سازی انسولین در سیستم های بدن شود، همراه با تری گلیسیرید این کار با سرعت بیشتری رخ میدهد. این کار میتواند باعث ماندن گلوگز در سیستم و استفاده ی کمتر از آن در طولانی مدت شود و تماس طولانی مدت سلول ها با گلوکر باعث افزایش مقاومت آن ها به انسولین میشود.

علائم پایین بودن مقدار تری گلیسیرید

هر دو مقدار کم و زیاد تری گلیسیرید مستقیما باعث ایجاد علائم نمیشوند، پس شما لزوما به دلیل تری گلیسیرید بالا یا پایین علائم خاصی را تجربه نخواهید کرد. علائم تری گلیسیرید پایین اغلب با علت اصلی آن مرتبط می باشند. برای مثال شما ممکن است علائم کم کاری تیروئید، سوتغدیه یا سندرم های سوجذب را تجربه کنید.

علائم مستقیمی در اثر تری گلیسیرید خیلی بالا یا خیلی پایین وجود ندارد، هرچند بر پایه ی مقدار مختلف آن، ممکن است علائم مختلفی نیز تجربه کنید. تری گلیسیرید پایین میتواند سبب سوتغذیه و در نتیجه ایجاد علائمی مانند بی حالی، احساس سرما، خشکی پوست، شکننده شدن موها و ریزش مو، ضعف عضلات، اسهال و کاهش وزن شود. تری گلیسیرید پایین ناشی از کم کاری تیروئید میتوانند همراه با ضربان قلب سریع، از دست دادن وزن، اضطراب، تعریق زیاد، افزایش اشتها، خستگی، لرزش دست ها و مشکلات خواب باشد. در آخر تری گلیسیرید پایین ناشی از سوجذب ممکن است همراه با علائمی مانند رشد ضعیف، از دست دادن وزن و ضعف عضلات باشد.

اگر شما علائم مربوط با این مشکلات را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون شما را بررسی کند، علائم شما را در نظر داشته باشد، مشکل شما را تشخیص دهد و شما را درمان کند. 

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران