ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

قرص والسارتان برای چه خوب است؟

قرص والسارتان یک آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II است. این دارو موجب گشادی رگ‌ ها و افزایش جریان خون می‌ شود. در این مقاله ضمن معرفی قرص والسارتان به بررسی طریقه مصرف و عوارض جانبی این دارو می پردازیم.

قرص والسارتان ۸۰ برای چیست؟

والسارتان در درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان حداقل ۶ سال، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دارو همچنین در درمان نارسایی های قلبی و کاهش خطر مرگ در اثر حملات قلبی در افراد بزرگسال می‌ شود.

این دارو گاهی همراه با دیگر دارو های فشار خون در درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همچنین ممکن است این دارو در برخی موارد پزشکی دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در اینجا ذکر نشده باشد.


عوارض جانبی قرص والسارتان

در صورت بروز علائم حساسیت از قبیل کهیر، مشکلات تنفسی، ورم صورت، لب ‌ها، زبان و گلو حتماً به اورژانس مراجعه نمایید. در موارد نادر این دارو باعث اختلالات بافت های عضلانی استخوانی و نارسایی های کلیوی می‌ شود.

در صورت بروز دردهای عضلانی، ضعف و همچنین در صورت تب، تهوع، استفراغ و تیره بودن رنگ ادرار با پزشک تماس حاصل فرمایید. در صورت مشاهده عوارض جانبی شدید زیر حتماً با پزشک تماس بگیرید:

✅ احساس نفس تنگی همراه با فشار خفیف

✅ کم شدن تعداد دفعات ادرار نسبت به قبل

✅ ضعف، سرگیجه، تشنگی، کاهش اشتها و افزایش ضربان قلب

✅ ورم و اضافه وزن سریع

✅ احساس ضعف و بیهوشی

✅ افزایش پتاسیم که باعث کاهش ضربان قلب، ضعف عضلات و احساس سوزش می‌ شود.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

کم آب شدن بدن

برخی عوارض جانبی دیگر نیز شامل موارد زیر می‌ گردد:

✅ سردرد، سرگیجه و احساس خستگی

✅ علائم آنفولانزا

✅ علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، سرفه و گلودرد

✅ تهوع، دل درد و اسهال

✅ کمر درد و درد مفاصل

✅ تار شدن دید

✅ خارش های پوستی خفیف

علاوه بر موارد گفته شده، احتمال بروز موارد احتمالی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در اینجا ذکر نشده باشد. لذا در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سرعت به پزشک گزارش دهید.

پیشنهاد مطالعه: سردرد ناشی از فشار خون بالا را چگونه تشخیص دهیم؟


مصرف قرص والسارتان در بارداری

در زمان بارداری از مصرف والسارتان خودداری نمایید. در صورت اطلاع از بارداری، مصرف والسارتان را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید. مصرف این دارو در زمان سه ماه دوم یا سوم موجب آسیب و مرگ جنین می‌ شود. هنگام مصرف این دارو باید از زاد و ولد خودداری کرد.


حساسیت به قرص والزارتان

قبل از مصرف والسارتان، هرگونه حساسیت شدید به داروهای فشار خون را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت حساسیت به والسارتان، از مصرف این دارو پرهیز نمایید. مصرف نوشیدنی های الکلی باعث نوسان فشار خون و افزایش عوارض این دارو می‌ شود.


آیا مصرف مکمل های پتاسیمی به همراه قرص والزارتان بلامانع است؟

استفاده از مکمل های پتاسیمی و جانشین های نمک در زمان مصرف والسارتان فقط در صورت اجازه پزشک بلامانع است. فشار خون باید به صورت مرتب کنترل شود.

مصرف دارو حتی پس از احساس بهبودی نباید متوقف گردد، زیرا فشار خون بالا معمولاً هیچ گونه علائمی ندارد. علاوه بر این فرد بیمار پس از بهبودی نیز باید داروهای فشار خون را مصرف نماید.


قبل از مصرف قرص والزارتان موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید.

در صورت حساسیت به والسارتان، از مصرف این دارو باید خودداری کرد. همچنین قبل از مصرف والسارتان در صورت ابتلا به هرکدام از موارد زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

❇ اختلالات کلیوی

❇ اختلال کبد

❇ اختلالات قلبی

❇ دی هیدراته شدن

❇ حساسیت شدید به انواع داروهای فشار خون

همان طور که پیش تر گفته شد مصرف این دارو در زمان بارداری باعث آسیب و سقط جنین می‌ شود و لذا در زمان بارداری باید از مصرف آن خودداری کرد.

پیشنهاد مطالعه: قرص والزومیکس اچ سی تی و تمام نکات ضروری درباره آن 

علاوه بر این از آنجا که تا کنون هیچ آزمایشی در مورد مضرات این دارو بر نوزاد در زمان شیردهی انجام نشده است، لذا توصیه می‌ شود در دوران شیردهی نیز از مصرف والسارتان پرهیز گردد.

⚠ توجه: کودکان زیر ۶ سال نباید از والسارتان مصرف نمایند.

داروهای فشار خون


طریقه مصرف قرص والسارتان

مصرف داروی والسارتان باید بر اساس میزانی باشد که پزشک تجویز کرده است. در طول زمان مصرف دارو نیز برای اطلاع از اثربخشی دارو ممکن است میزان دوز مصرفی توسط پزشک تغییر داده شود.

این دارو ممکن است همراه با غذا و بدون غذا مصرف شود. مصرف دارو نیز باید هر روز در زمان مشخصی انجام شود. کودکان از مصرف کپسول کامل والسارتان باید خودداری نمایند. فشار خون و عملکرد کلیه ها نیز باید به صورت مرتب مورد بررسی و کنترل قرار بگیرند.

۲ الی ۴ زمان هفته پس از مصرف دارو ممکن است فشار تحت کنترل قرار بگیرد. همچنین مصرف دارو حتی پس از احساس بهبودی نباید متوقف گردد، زیرا فشار خون بالا معمولاً هیچ گونه علائمی ندارد. علاوه بر این فرد بیمار پس از بهبودی نیز باید داروهای فشار خون را مصرف نماید. چنانچه پس از ۴ هفته درمان، علائم بیماری بهبود نیافت به پزشک اطلاع دهید.

مواردی که ممکن است موجب کاهش فشار خون شود شامل اسهال، استفراغ، تعرق شدید، بیماری های قلبی، دیالیز، رژیم غذایی کم نمک می‌ شود. در صورت ابتلا طولانی مدت به بیماری هایی که باعث بروز اسهال و استفراغ می‌ شود نیز پزشک را در جریان بگذارید. دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگه داری کنید.

پیشنهاد مطالعه: تمام نکات در مورد قرص فشار خون والوسپ از طریقه مصرف تا عوارض


در صورت فراموش کردن مصرف این قرص باید چه کاری انجام داد؟

در صورت فراموش کردن مصرف دارو باید به محض اینکه به یادتان آمد دوز مشخص را مصرف نمایید. چنانچه تا زمان مصرف دوز بعدی چیزی نمانده، از مصرف دارو خودداری کنید. از مصرف بیش از حد دارو برای جبران دوز فراموش شده نیز به شدت پرهیز کنید.

در صورت اوردوز نیز به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید. برخی از علائم اوردوز شامل افزایش یا کاهش ضربان قلب، احساس ضعف و سرگیجه می‌ شود.

برخی از داروها مانند سیکلو سپورین‌، داروهای ادرار اور، ریفامپین‌ و ریتوناویر نیز ممکن باعث تداخل در عملکرد والسارتان گردد که قبل از مصرف والسارتان باید پزشک را در مورد دیگر داروهای مصرفی مطلع کرد.

 

دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران