ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

کامل‌ترین اطلاعات درباره ویتامین های موثر در فشار خون

پیروی از یک رژیم غذایی سالم یکی از تغییرات کلیدی در سبک زندگی است که می توانید برای کاهش فشار خون خود ایجاد کنید. هنگام بهینه سازی رژیم غذایی برای کنترل فشار خون، آنچه می خورید و حتی ویتامین های موثر در فشار خون به اندازه کاهش نمک، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما آیا ویتامین ها و مواد معدنی ضروری تنظیم کننده فشار خون و سلامت قلب را می توان از طریق رژیم غذایی متنوع و متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات دریافت کرد؟ با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

ویتامین و فشار خون

ویتامین ها مواد مغذی آلی هستند که از حیوانات و گیاهان بدست می آیند. آنها وظایف مهمی در بدن برای تنظیم متابولیسم، تنظیم هورمون و رشد دارند. این مواد مغذی ضروری توسط بدن انسان قابل سنتز نبوده، بنابراین باید در طی غذا مصرف شوند. مواد مغذی غیر ضروری را می توان توسط بدن انسان سنتز کرد، بنابراین نیازی به دریافت مستقیم آنها از غذا نیست. این بدان معناست که برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن باید از غذاهای غنی از ویتامین استفاده کنید. اما برخی از ویتامین ها از فعالیت های قلب و سیستم قلبی عروقی حمایت می کنند.

چه ویتامین هایی برای فشار خون بالا مفید هستند؟

برخی از ویتامین های موثر در فشار خون به روند طبیعی تنظیم فشار بدن کمک کرده اما برخی دیگر از فعالیت قلب محافظت و حمایت می کنند. غذاهای غنی از ویتامین بخشی از یک برنامه غذایی سالم برای فشار خون بالا هستند.

یک برنامه درمانی موثر برای فشار خون بالا شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند خوردن وعده های غذایی متعادل و ورزش بیشتر است. با این حال، ژنتیک تعیین کننده اصلی در ایجاد فشار خون بالا است. بسیاری از افراد نیز برای درمان این بیماری به دارو نیاز دارند. اما ویتامین ها، رژیم غذایی کم نمک و ورزش مداوم به جلوگیری از نیاز به دارو یا کاهش مقدار داروی مورد نیاز برای کنترل فشار خون کمک می کند.

ویتامین B12 و فشار خون بالا

ویتامین ب ۱۲ بخشی از گروهی ویتامین های موثر در فشار خون به نام ب کمپلکس است. بدن شما برای حفظ خون و سلول های عصبی سالم و تولید مواد ژنتیکی DNA موجود در همه سلول ها به آن نیاز دارد.

ویتامین B12 همچنین سطح هموسیستئین، یک اسید آمینه را کاهش می دهد. افرادی که سطوح بالایی از ماده هموسیستئین دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشند. در نتیجه، برخی از افراد گمان می‌کنند که مکمل‌های ویتامین B12 ممکن است برای افراد در معرض خطر بیماری قلبی عروقی مانند مبتلایان به فشار خون بالا، مفید باشد.

CoQ10 و فشار خون

کوآنزیم کیو ۱۰ از نظر فنی یک ویتامین نیست. بدن شما آن را تولید می کند. با این حال، سرعت تولید CoQ10 با افزایش سن کاهش می یابد. یکی از وظایف کلیدی کوآنزیم Q10 این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از اندام ها و بافت ها در برابر رادیکال های آزاد موجود در آلودگی و انرژی فرابنفش محافظت می کند.

افراد حدس می زنند که مصرف مکمل های کوآنزیم Q10 ممکن است فشار خون را کاهش دهد، اما مطالعات نتایج متفاوتی را نشان می دهد. مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه (NCCIH) بیان می کند به نظر بعید است که CoQ10 فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ویتامین K و فشار خون بالا

ویتامین K نام گروهی از ترکیبات است که در لخته شدن خون و توزیع کلسیم در بدن نقش دارند. دو نوع اصلی وجود دارد: K1 و K2. مناکینون-۴ (MK4) و مناکینون-۷ (MK7) دو شکل از ویتامین K2 هستند.

برخی از دانشمندان بر این باورند که سطوح پایین ویتامین K2 به عنوانی یکی از ویتامین های موثر در فشار خون ممکن است منجر به افزایش رسوب کلسیم در رگ‌ها شده و با افزایش فشار خون به ایجاد بیماری قلبی دامن بزند. با این حال، مطالعات زیادی برای بررسی K2 MK4 یا K2 MK7 و کنترل فشار خون بالا انجام نشده است. برای بررسی این فرضیه که ویتامین K2 ممکن است برای فشار خون بالا یا بیماری قلبی مفید باشد، تحقیقات بیشتری لازم است.

ویتامین D و فشار خون

تحقیقات حاکی از این است که افراد مبتلا به فشار خون بالا نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند سطوح پایین‌تری از ویتامین D دارند. مطالعات همچنین نشان می دهد که سطوح بالاتر ویتامین D در خون ممکن است به محافظت در برابر فشار خون بالا کمک کند.

بنابراین ویتامین دی یکی از ویتامین های موثر در فشار خون است و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید سطح ویتامین D خود را بررسی کرده و متناسب با آن مکمل دریافت کنند.

مواد معدنی برای فشار خون بالا

مواد معدنی، مواد مغذی غیر آلی هستند. این مواد همانند ویتامین ها نقش مهمی در فرآیندهای بدن داشته و شما آنها را با خوردن غذاهای سالم به دست می آورید. برخی از مواد معدنی از عملکرد قلب و کنترل فشار خون حمایت می کنند.

منیزیم برای فشار خون بالا

منیزیم به تنظیم بسیاری از سیستم های بدن کمک کرده و با کمک به تولید اکسید نیتریک، رگ های خونی را شل می کند. در نتیجه، برخی افراد بر این باورند که مکمل های منیزیم ممکن است فشار خون را کاهش دهند. NIH گزارش می دهد که تحقیقات در مورد مزایای مکمل های منیزیم تنظیم کننده فشار خون نشان داده که این ماده معدنی به احتمال زیاد فشار خون را تا حد کمی کاهش می دهد.

پتاسیم و فشار خون بالا

پتاسیم به عملکرد عضلات از جمله عضله قلبی کمک می کند. به طور خاص، این ماده معدنی رگ های خونی را شل کرده، همچنین با کمک به هدایت سیگنال های الکتریکی در قلب، ضربان قلب را کنترل می کند.

به گفته NIH سطوح پایین پتاسیم ممکن است خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. البته تاثیر پتاسیم کم بر فشار خون زمانی که شما سدیم بیش از حدی مصرف می کنید بیشتر می شود. یک رژیم غذایی سالم برای فشار خون بالا معمولاً شامل غذاهای غنی از پتاسیم است و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های پتاسیم می توانند سطح فشار خون را کاهش دهند.

علاوه بر این، افرادی که دیورتیک‌های تیازیدی مصرف می‌کنند ممکن است برای برنامه درمان فشار خون خود به مکمل پتاسیم نیاز داشته باشند. این داروها می توانند باعث ترشح بیش از حد پتاسیم در ادرار شده و خطر کمبود پتاسیم را افزایش دهند.

کلسیم برای فشار خون بالا

بیشتر مردم کلسیم را با سلامت استخوان ها مرتبط می دانند، اما این ماده معدنی وظایف مهم دیگری در بدن دارد. با کمک به سفتی و شل شدن عروق خونی به تنظیم فشار خون کمک می کند.

چند مطالعه بزرگ ارتباط بین سطوح پایین کلسیم و افزایش خطر فشار خون بالا، سخت شدن شریان ها و سکته مغزی را نشان دادند. به گفته NIH، افزایش کلسیم از طریق رژیم غذایی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اما شواهد کمتری نشان دهنده موثر بودن مصرف مکمل کلسیم برای کنترل فشار خون یا سلامت قلب بوده است.

حتی با وجود مفید نبودن مصرف مکمل های کلسیم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، برخی از افراد هنوز نیاز به مصرف آنها دارند. پزشکان اغلب مکمل های کلسیم را برای سلامت استخوان ها توصیه می کنند. کمتر از نیمی از بزرگسالان مقدار توصیه شده کلسیم را از طریق رژیم غذایی مصرف می کنند. در افراد مسن، سطوح پایین کلسیم می تواند استخوان ها را تضعیف کرده و با منجر شدن به پوکی استخوان، خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

مواد معدنی و ویتامین های مضر برای افراد با فشار خون بالا

تنها یک ماده معدنی وجود دارد که باید آگاهانه با فشار خون بالا از آن اجتناب کنید، آن هم چیزی نیست جز سدیم یا همان نمک. اگرچه بدن شما به مقدار کمی سدیم نیاز دارد، اما اکثر مردم بیش از حد سدیم مصرف می کنند. سطوح بیش از حد سدیم می تواند منجر به احتباس یا جمع شدن مایعات و افزایش سطح فشار خون شود.

نوسانات فشار خون را با مصرف کوچکترین داروها تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

صرفاً اجتناب از غذاهای شور ممکن است برای کاهش سدیم مصرفی کافی نباشد. بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. حتی در سبزیجات کنسرو شده نیز به مقدار فراوانی از این ماده استفاده شده است. دستورالعمل های غذایی توصیه می کند که افراد نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. همچنین این مقدار توصیه شده برای افرادی است که از رژیم غذایی DASH پیروی می کنند. این برنامه غذایی توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا و NIH برای کنترل فشار خون است که کاهش مصرف سدیم را به ۱۶۰۰ میلی گرم در روز برای کسانی که در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند توصیه می کند.

آیا مکمل ها فشار خون را کاهش می دهند؟

ویتامین ب و فشار خون

هیچ مدرک اثبات کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد مصرف هر مکمل غذایی قادر است فشار خون را در هر فرد مصرف کننده کاهش دهد. هیچ مکملی به خودی خود فشار خون را کاهش نمی دهد. اگر ویتامین یا مواد معدنی شما کم است یا در معرض خطر سطوح پایین یک ویتامین قرار دارید، پزشک شما احتمالاً مصرف مکمل را به شما توصیه خواهد کرد.

مکمل های دیگری مانند سیر، چغندر و چای هیبیسکوس شواهدی برای کاهش فشار خون نشان داده اند. نیتریک اکسید موجود در چغندر با گشاد نگه داشتن شریان ها به حفظ جریان خون مناسب کمک می کند. سیر به منظور کاهش کلسترول و همچنین فشار خون بالا نشان داده شده است.

بهتر است قبل از مصرف هر مکمل ویتامینی یا مواد معدنی جدید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما مناسب است یا خیر.

آیا رژیم غذایی مناسب برای کاهش فشار خون کافی است؟

پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد، به خصوص زمانی که با ورزش منظم همراه باشد. علاوه بر این، یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی متناسب با نیازهای شما نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند، که فشار خون را حتی بیشتر کاهش می دهد. با این حال، بسیاری از مردم نمی توانند فشار خون خود را به سادگی از طریق رژیم غذایی و ورزش در حد طبیعی برسانند. بسته به عوامل خطر عوارض، سابقه پزشکی و سطح فشار خون فعلی، ممکن است لازم باشد تغییرات سبک زندگی را با یک یا چند داروی فشار خون برای مدیریت فشار خون ترکیب کنید.

آیا ویتامین ب ۱ فشار خون را بالا می برد؟

در میان ویتامین های خانواده ب تنها سه ویتامین B9، B6 و B2 در کاهش فشار خون نقش موثر دارند. اما زمانی که مقادیر ویتامین B1 که با عنوان تیامین نیز شناخته می شود در بدن افزایش می یابد می تواند باعث بالا رفتن فشار خون گردد.

آیا مولتی ویتامین فشار خون را بالا می برد؟

در مورد ویتامین های موثر در فشار خون باید گفت، هیچ ویتامینی در صورتی که به اندازه مصرف شود نمی تواند باعث بالا رفتن فشار خون گردد.

منبع