ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

لیست بهترین شام ها برای مبتلایان فشار خون بالا (جدید+ساده+ارزان)

تقریبا نیمی از بزرگسالان در آمریکا با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما تغییر عادات غذایی می‌توانند به بیماران در کنترل این شرایط کمک کنند؟ بهترین شام برای فشار خون بالا چیست؟ برای رسیدن به بهترین دستور غذایی با ویکی فشار همراه باشید.

نکات انتخاب بهترین شام برای مبتلایان فشار خون بالا

شاید به نظر پیروی از یک رژیم غذایی خاص برای بیماری قلبی کار دشواری به نظر برسد، اما در حقیقت می تواند آسان‌تر و خوشمزه‌تر از چیزی که فکر می‌کنید باشد. در انتخاب شام مناسب بیماران فشار خون بالا بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این شام ها باید حاوی مواد غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشند تا به کاهش فشار خون کمک کنند. در ادامه شما را با چند نمونه از غذاهایی که می توانید به عنوان وعده شام استفاده کنید، بیشتر آشنا می کنیم.

تاکو

هیچ چیزی مانند تاکوهای متنوع برای پایان دادن به یک روز تعطیل با یک وعده غذایی سالم و خوشمزه نیست. این خوراک ها به عنوان بهترین شام برای فشار خون بالا، یک وعده با کمترین میزان چربی اشباع شده، نمک و مواد غذایی غنی از پتاسیم را برای شما فراهم می کنند که علاوه بر مدیریت فشار خون، شما را در رسیدن به اهداف تغذیه‌ای‌تان یاری کنند.

شام فشار خون بالا

برای آماده سازی این تاکوها می توانید از لایه نازکی گوشت استیکی خوابانده شده به مدت ۱ ساعت در سرکه سفید، پودر چیلی، روغن زیتون، نمک و سیر استفاده کنید. اما نیازی نیست نگران مواد سازنده آنها باشید چرا که برش های نازکی از گوجه فرنگی، لیمو، آووکادو و پیاز می توانند به شما در ساخت آنها کمک کنند. اگر قصد آماده سازی نوع رژیمی آن را دارید می توانید از نان سبوس دار به عنوان بهترین نان برای فشار خون بالا استفاده کنید.

شام بیماران قلبی با سالمون

ورقه های کبابی شده ماهی سالمون، سیب زمینی و فلفل دلمه ای شیرین می تواند گزینه مناسب شام برای بیماران فشار خون بالا باشد. کمی روغن زیتون، پودر فلفل، پودر سیر، پودر زیره و عصاره لیمو ترش برای طعم دار کردن این مواد کافیست.

شام برای مبتلایان فشار خون بالا

سپس می توانید فلفل دلمه ای های خرد شده، سیب زمینی و ماهی آغشته در مواد بالا را داخل ماهی تابه چیده و وارد فر کنید تا به صورت کاملا سالم آماده شوند. البته بهتر است مدت زمان قرار گیری ماهی و سیب زمینی اندکی بیشتر بوده و بعد از ۱۵ دقیقه، فلفل دلمه ای ها را با آنها ترکیب کنید.

مخلوط سبزیجات و تخم مرغ

سبزیجات و گیاهانی که کمی طراوت خود را از دست داده اند، دور نریزید. بلکه از آنها برای یک غذای گیاهی سریع در یک ماهیتابه تخم مرغ استفاده کنید. تقریباً هر سبزی در این دستور پخت ساده قابل استفاده است، بنابراین سبزیجات مورد علاقه خود را انتخاب کنید یا آنچه در اطراف خود دارید به کار ببرید.

شام ساده بیماران فشار خون بالا

دو قاشق غذا خوری روغن زیتون، سیب زمینی های نازک خرد شده، قارچ، فلفل دلمه ای و کدو سبز خرد شده را در ابتدا در ماهی تابه تفت بدهید تا نرم شوند. سپس اسفناج یا کلم پیچ خرد شده را ترکیب کرده و در ماهی تابه بریزید. در ماهی تابه را بگذارید و اجازه دهید با هم بپزند. در نهایت تخم مرغ ها همراه با پیازچه نازک برش خورده و سبزیجات رزماری، آویشن را در مرکز ماهی تابه بریزید و اجازه دهید تا تخم مرغ ها بپزند.

مرغ کبابی طعم‌دار با گل کلم

سینه های مرغ گریل شده از طعم فوق العاده ای برخوردارند که با ادویه هم دو چندان می شوند.

شام پروتئینی برای فشار خون بالا

مرغ ها را با روغن زیتون، زیره سبز، مرزنجوش، اندکی نمک، فلفل طعم دار کرده و در گریل فر قرار دهید. تنها ۱۰ الی ۱۲ دقیقه زمان برای آماده شدن این مرغ ها کافیست. همزمان با آماده شدن مرغ ها، عصاره لیمو، کمی روغن زیتون، زیره و کمی نمک را با هم ترکیب کرده و برای طعم دار کردن گل کلم، جعفری، خیار، گوجه فرنگی و پیازچه استفاده کنید. حالا می توانید مرغ آماده شده را به قطعات کوچکتر خرد کرده و در کنار این مواد سرو نمایید.

شام سوپ برای فشار خون بالا

ترکیبی از پیاز، کرفس و هویج برای طعم دادن به این سوپ لوبیا سفید انتخاب شده اند. علاوه بر این که از این سوپ به عنوان بهترین شام برای فشار خون بالا می توانید استفاده کنید بلکه بهترین انتخاب به عنوان غذای زمستانی است.

شام سوپ برای فشار خون بالا

برای آماده سازی این شام ساده و مقوی فشار خون بالا باید پیاز، کرفس و هویج را خرد کرده و به مدت سه دقیقه در ماهی تابه تفت دهید تا کمی نرم شوند. دو حبه سیر خرد شده، کمی نمک، ادویه و فلفل به همراه گوجه فرنگی خرد شده و آب مرغ بدون نمک را با مواد قبلی ترکیب کرده و اجازه بدهید تمامی این مواد درون قابلمه ای بر روی حرارت به آرامی بپزند. پاستاها را به صورت جداگانه و یک دقیقه کمتر از زمان آماده سازی روی بسته بپزید. کمی اسفناج داخل مواد قبلی سوپ بریزید و پاستاها را درست قبل از سرو به این مواد اضافه کنید. می توانید برای خوشمزه شدن سوپ تان از کمی پنیر پارمزان استفاده کنید.

ساندویچ سبزیجات و هوموس

اگر علاوه بر آماده سازی بهترین شام برای فشار خون بالا به دنبال یک وعده غذایی گیاهی سالم برای قلب خود هستید می توانید بر روی این غذا حساب باز کنید. شما می توانید در این غذا براساس مواد خوراکی مورد علاقه خود استفاده کنید.

شام گیاهی برای فشار خون بالا

برای آماده سازی این شام گیاهی برای فشار خون بالا باید ترکیب هوموس را بر روی یک طرف نان و در طرف دیگر از پوره آووکادو یا هر ترکیب مورد علاقه دیگری استفاده کنید در میانه این دو تکه نان سبوس دار، هویج رنده شده، خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای خرد شده قرار دهید. البته مواد دیگری مانند برگ های اسفناج، جوانه ها، پیاز قرمز ورقه شده، تربچه نازک برش خورده و گیاهان تازه نرم مانند گشنیز یا ریحان نیز گزینه های جالب دیگری هستند که می توانید در ساندویچ خود به کار ببرید.

سالاد کینوا تبوله

کینوا و بلغور گندم هر دو بافت مشابهی دارند اما کینوا یک دانه و بلغور دانه گندم است. بنابراین اگر به گندم حساسیت داشته باشید کینوا یک شام مناسب برای فشار خون بالا است. اما هر دو سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین هستند.

پیشنهاد مطالعه: کامل ترین اطلاعات درباره ویتامین های موثر در فشار خون

سالاد برای فشار خون بالا

برای پختن یک فنجان کینوا به دو فنجان آب نیاز دارید که باید همانند پختن برنج این کار را انجام دهید. ۱۲ الی ۱۵ دقیقه زمان برای این کار کافیست. بعد از آماده شدن می توانید لوبیا سیاه، گوجه فرنگی، خیار و جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید. البته دقت کنید که برای طعم دهی به هر سالادی می توانید از اندکی روغن زیتون، نمک و عصاره لیمو استفاده کنید.

سالاد کوسکوس و بروکلی

کوسکوس در واقع پاستای ریز تهیه شده از آرد سمولینا است که کالری کمتری از برنج و هم پاستا دارد. تنها نکته در مورد آماده سازی آن این است که، نیاز به زمان پخت بیشتری داشته و معمولا بخار پز می شود.

شام مقوی برای فشار خون بالا

برای آماده سازی این شام مقوی برای فشار خون بالا باید در ابتدا در یک تابه چدنی بزرگ یا تابه های سنگین دیگر اندکی روغن را گرم کنید سپس کلم بروکلی را در آن بریزید و هم بزنید تا نرم شوند. کوسکوس و سیر را به آن اضافه کرده و هر یک الی دو دقیقه هم بزنید تا بپزند. عصاره گوشت، پوست لیمو، عصاره لیمو، دو حبه سیر خرد شده و اندکی نمک به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن و قبل از سرو می توانید کمی بادام خلالی به همراه ریحان خشک به آن اضافه کنید. بنابراین می توان گفت بهترین غذا برای فشار خون بالا شامل سبزیجات خواهد بود.

آیا مرغ فشار خون را بالا می برد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف مرغ بدون چربی بیشتر می تواند باعث کاهش فشار خون در افراد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی شود.

چه غذایی برای فشار بالا مناسب است؟

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به شدت با سلامت کلی قلب در ارتباط است.

منبع