ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

اختلاف فشار سیستول و دیاستول به چه معناست؟

اصطلاحات فشار سیستول دیاستول به ترتیب به هنگام انقباض و استراحت عضله قلب نسبت داده می شوند. تعادل بین دیاستول و سیستول تعیین کننده فشار خون فرد می باشد. در این مقاله، چگونگی ارتباط دیاستول و سیستول با فشار خون توضیح داده خواهد شد. علاوه بر این، فشار خون عادی، خطرات و عوارض فشار خون بالا و پایین نیز بیان می شوند.


✅ فشار سیستول و دیاستول چیست؟

قلب مانند یک پمپ است که خون غنی از اکسیژن را به تمامی بافت ها و اعضای بدن می رساند. ضربان قلب به وسیله انقباض و استراحت قلب به وجود می آید. هنگام استراحت قلب را دیاستول و هنگام انقباض آن را سیستول می گویند. هنگامی که قلب استراحت می کند، حفرات قلب پر از خون شده و فشار خون فرد کاهش می یابد؛ که به این وضعیت دیاستول می گویند. همچنین سیستول به وضعیتی می گویند که عضله ی قلب منقبض می شود. در این هنگام قلب خون را به بیرون از خود و به درون عروق خونی بزرگ در سیستم گردش خون می فرستد و سپس به تمامی بافت ها و قسمت های بدن منتقل می شود.

در حین سیستول، فشار خون فرد افزایش می یابد.

فشار خون سیستول

✅ تفاوت سیستول و دیاستول چیست؟

قلب پمپی است که شامل چهار حفره می باشد و از وسط به دو نیمه چپ و راست تقسیم می شود. هر کدام از این نیمه ها نیز به دو حفره بالایی و پایینی تقسیم می شوند. دو حفره بالایی قلب دهلیز نامیده شده و خون ورودی به قلب را دریافت می کنند. دو حفره پایینی قلب بطن نامیده شده و خون را به بیرون از قلب و به سایر نقاط بدن پمپاژ می کنند.

جهت پمپاژ خون به سرتاسر بدن، قلب در چرخه ای به نام سیکل یا چرخه قلبی بارها و بارها منقبض شده و سپس به حالت استراحت در می آید. این چرخه با منقبض شدن دهلیز شروع شده و سبب وارد شدن خون به بطن ها می شود. سپس بطن ها منقبض شده و خون را به بیرون از قلب می رانند.

خون کم اکسیژن از بدن به بخش راست قلب می آید و پس از آن به درون شش ها پمپ می شوند. خون در شش ها اکسیژن می گیرد. سپس خون غنی از اکسیژن به بخش چپ قلب آمده و از آن جا به دیگر بخش های بدن پمپ می شود.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

✅ تاثیر سیستول و دیاستول بر روی فشار خون

دیاستول و سیستول به روش های متفاوت فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهند. این روش ها به این صورت است که هنگامی که قلب در حین سیستول خون را به سراسر بدن می رساند، فشار بر روی رگ ها افزایش می یابد و به آن فشار سیستولیک می گویند. هنگامی که قلب بین دو ضربان استراحت کرده و دوباره از خون پر می شود، فشار خون افت می کند و به آن فشار دیاستولیک می گویند.

✅ فشار خون سالم چقدر است؟

فشار خون سالم

فشار خون عادی پایین تر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه می باشد. هنگام دریافت نتایج فشار خون، فرد دو عدد را مشاهده می کند که نمایانگر فشار سیستول و دیاستول هستند. این اعداد بر حسب میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری شده اند. اولین عدد فشار سیستولیک و دومین، فشار دیاستولیک می باشد. بر اساس دستورالعمل های به روز (۲۰۱۷) کالج قلب آمریکا، طبقه بندی فشار خون در حال حاضر به شرح زیر است:

۱- فشار خون عادی: پایین تر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه

۲- فشار خون افزایش یافته: فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰

۳- فشار خون بالا سطح ۱: فشار سیستولیک بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه

۴- فشار خون بالا سطح ۲: فشار سیستولیک حداقل ۱۴۰ یا فشار دیاستولیک حداقل ۹۰ میلی متر جیوه

این طبقه بندی جدید حدودا ۴۶ درصد از مردم آمریکا را در دسته مبتلا به فشار خون بالا جای داده است. فشار خون همواره در هنگام استراحت و در طول چند روز سنجیده می شود. این سنجش ها قرائت فشار خون نیز نامیده می شوند.

جدول تفاوت ها

سیستول دیاستول
سیستول بخش انقباض در چرخه قلبی می باشد. دیاستول بخش استراحت در چرخه قلبی می باشد.
عملکرد
در دوره سیستول، هنگام انقباض قلب، خون از حفرات قلب به درون شریان های ریوی و آئورت پمپ می شود. در دوره دیاستول، هنگام استراحت قلب، حفرات قلب با خونی پر می شوند که از ورید های ریوی و بزرگ سیاهرگ (venacava) می آید.
فشار خون
فشار خون در دوره سیستول بالا است. فشار خون در دوره دیاستول پایین است.
فشار میانگین
فشار سیستولیک در یک فرد عادی ۱۲۰ است. فشار دیاستولیک در یک فرد عادی ۸۰ است.
تغییرات
فشار سیستولیک تحت شرایط مختلف مانند میزان کار انجام شده توسط قلب، شدت فعالیت قلب در حین کار و غیره دست خوش تغییراتی قابل ملاحظه می شود. فشار دیاستولیک دست خوش تغییرات بسیار کمتری شده و در دامنه ای محدود باقی می ماند. افزایش فشار دیاستولیک بیانگر نزدیک شدن قلب به مرحله نارسایی می باشد.