ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا وعده‌های غذایی پرچرب می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند؟

افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است به دنبال مصرف برخی از مواد غذایی تپش یا ضربان قلب را تجربه کنند. این شرایط می تواند نگرانی هایی را در آنها ایجاد کند. اینکه آیا افراد با فشار خون بالا نسبت به مصرف چربی ها حساس‌ترند؟ در ادامه این پست از ویکی فشار شما را با رابطه چربی و فشار خون بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

چربی و تاثیرگذاری آن بر فشار خون

طبق تحقیقات محققان کانادایی در دانشگاه کلگری، مصرف یک وعده غذایی پرچرب می تواند باعث افزایش فوری فشار خون شود.

بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع چربی مصرفی و مقدار آن برای سلامت قلب مهم است. چربی بیش از حد، به خصوص چربی اشباع شده، کلسترول خون را افزایش می دهد که مانند فشار خون بالا می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. اما چنان چه مبتلا به فشار خون بالا هستید، توجه به مصرف چربی به شما کمک می کند تا در دراز مدت سالم بمانید.

در واقعیت نیز بدن برای داشتن یک عملکرد مناسب به مقداری چربی در رژیم غذایی نیاز دارد تا سایر مواد مغذی را از غذایی که می خورد جذب کند. مقادیر مناسب این چربی می تواند مانع از دیده شدن عروق بیرون زده خونی شود. چربی ها دارای انرژی بسیار بالایی هستند و هر چربی که بدن از آن استفاده نکند به عنوان چربی بدنی ذخیره می شود. مهم است که چربی زیاد مصرف نکنید چرا که اضافه وزن باعث افزایش فشار خون و خطر بیماری قلبی و سکته می شود.

از طرفی مصرف بیش از حد چربی، به ویژه چربی های اشباع شده، میزان کلسترول خون را نیز افزایش می دهد. کلسترول یک ماده چرب است که توسط کبد از چربی های خورده شده ما ساخته می شود. بدن به مقدار مشخصی کلسترول نیاز دارد، اما اگر مقدار زیادی کلسترول وجود داشته باشد، می‌تواند در دیواره‌های شریان‌ها تجمع کند و باعث باریک‌تر شدن آن‌ها شود تا خون کمتری در آنها جریان یابد.

این فرآیند آترواسکلروز نامیده می شود و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

اگر فشار خون و کلسترول بالا با هم دارید، این وضعیت روند تصلب شرایین را تسریع می کند و خطرات را بیشتر می کند، به خصوص اگر سیگاری بوده یا به دیابت مبتلا باشید. توجه به میزان مصرف چربی به کاهش سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های جدی کمک می کند.

نوسانات فشار خون را با مصرف کوچکترین داروها تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

چربی های اشباع شده

چربی اشباع شده ای که مصرف می کنید توسط کبد شما به کلسترول تبدیل می شود. از طرفی مصرف بیش از حد چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول می گردد.
چربی اشباع شده معمولاً در غذاهای تهیه شده با محصولات حیوانی و برخی روغن های گیاهی یافت می شود، مانند:

  • گوشت قرمز و گوشت خوک
  • گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • کره و روغنی
  • پنیر
  • خامه و سایر محصولات لبنی
  • محصولات پخته شده مانند شیرینی، کیک و بیسکویت
  • شکلات
  • تنقلات خوش طعم مانند کراکر
  • روغن نارگیل و روغن پالم

مصرف چه میزان چربی اشباع شده غیر مجاز است؟

پزشکان توصیه می کنند که مردان بیش از ۳۰ گرم چربی اشباع در روز و زنان بیش از ۲۰ گرم مصرف نکنند.

چربی ترانس

چربی های ترانس نوع دیگری از چربی ها هستند که تاثیری مشابه چربی های اشباع دارند. آنها در روغن‌های گیاهی هیدروژنه گنجانده شده‌اند و اگر غذایی حاوی این روغن‌ها باشد، باید روی برچسب آن نوشته شود.

چربی اشباع نشده

انتخاب چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع می تواند به کاهش کلسترول خون شما کمک کند. همه چربی ها دارای انرژی بالایی هستند، بنابراین اگر بیش از حد از آنها مصرف کنید همچنان می توانند وزن شما را افزایش دهند.

کدام غذاها سرشار از چربی های اشباع نشده هستند؟

دو نوع چربی غیراشباع وجود دارد، چربی های غیراشباع چند زنجیره و چربی های غیراشباع تک زنجیره. این چربی ها در موارد زیر یافت می شوند:

  • روغن زیتون، روغن کلزا و روغن آفتابگردان
  • آووکادوها
  • مقداری آجیل
  • ماهی روغنی

نکته: در هنگام پخت و پز، به جای روغن زیتون از روغن کلزا استفاده کنید. روغن زیتون نباید در دمای خیلی بالا گرم شود، اما برای سس سالاد یک گزینه عالی است.

آیا بطور کلی مصرف کلسترول بد است؟

تمامی کلسترول خون بد نیست. ما برای عملکرد صحیح بدن خود به مقداری کلسترول در خون نیاز داریم، اما اگر این میزان بیش از حد باشد می‌تواند شریان‌ها را مسدود کرده و منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

کلسترول به دو شکل اصلی توسط خون حمل می شود:

  • LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا “کلسترول بد”. این ماده کلسترول را در اطراف بدن و به شریان های شما حمل کرده و می تواند در دیواره رگ ها ایجاد شود.
  • HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا “کلسترول خوب”. این ماده کلسترول اضافی را از شریان‌ها گرفته و به کبد می‌برد تا به عنوان ضایعات تجزیه یا از بدن خارج شود.

شرایط ایده آل این است که سطح LDL پایین و سطح HDL بالا باشد.

مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده، LDL یا کلسترول «بد» را افزایش داده و جایگزینی آن با چربی های اشباع نشده به افزایش HDL یا کلسترول «خوب» کمک می کند.

سطح کلسترول چقدر باید باشد؟

میزان کلسترول خون را می توان با آزمایش خون اندازه گیری کرد. از جدول به عنوان یک راهنمای کلی برای اینکه سطح کلسترول شما باید چقدر باشد استفاده کنید. میزان کلسترول بر حسب میلی مول در لیتر خون، به صورت mmol/L نوشته می شود.

✅ کلسترول تام کمتر از ۵mmol/L
یا کمتر از ۴ اگر مبتلا به مشکلات سلامتی دیگری باشید.

✅ کلسترول LDL کمتر از ۳mmol/L
یا کمتر از ۲ در صورتی که به مشکلات سلامتی دیگری مبتلا باشید.

✅ کلسترول HDL بیش از ۱mmol/L
به خصوص اگر مبتلا به مشکلاتی هستید که بر قلب و عروق خونی شما تأثیر می گذارد.

✅ نسبت کلسترول تام / HDL زیر ۴ میلی مول در لیتر بهترین وضعیت است.

آیا چربی خون باعث تپش قلب می شود؟

چربی خون و تپش قلب

برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف وعده های غذایی سنگین مانند قندها و چربی ها تپش قلب بعد غذا خوردن را تجربه کنند. به عبارتی هر چه وزن شما بیشتر باشد و چربی بیشتری روی بدن‌تان داشته باشید، فشار روی قلب‌تان بیشتر می شود. چاقی، قلب شما را مجبور می‌کند تا برای توزیع خون در سراسر بدن قوی‌تر پمپاژ کند و باعث می‌شود که قلب شما تندتر بزند.
محققان دریافتند که چربی اشباع شده عروق را منقبض کرده و با کاهش جریان خون به قلب باعث التهاب می شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کاهش چربی خون بالا چه بخوریم؟

چگونه کلسترول خود را کاهش دهیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سطح کلسترول سالم، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل است.

پیشنهاد مطالعه: درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!

  • میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید.
  • مقدار زیادی از غذاهای سبوس دار نشاسته ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید.
  • یک یا دو بار در هفته از ماهی سفید کم چرب و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید. ماهی های روغنی مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال مخالی، سرشار از چربی های غیراشباع به نام اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به کنترل فشار خون، میزان سایر چربی ها در خون و عملکرد قلب و مغز کمک می کنند.
  • همیشه به جای گوشت های چرب و لبنیات پرچرب، گوشت بدون چربی، مرغ و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید.
  • چربی های غیراشباع را جایگزین چربی های اشباع شده کنید. از مصرف کره، روغن، گوشت خوک و لبنیات پرچرب خودداری کنید و آنها را با روغن کلزا و زیتون یا روغن آفتابگردان و ذرت جایگزین کنید.
  • لوبیا، آجیل و سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید، این مواد از چربی اشباع کمتری برخوردارند.
  • فعالیت بدنی و ترک سیگار نیز به کاهش کلسترول شما کمک می کند.

منبع