ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تپش قلب موقع خواب نشانه چیست؟

اکثر مردم در طول زندگی روزمره خود متوجه ضربان قلب خود نمی شوند، اما اگر از تپش قلب رنج می برید احتمالا ضربان قلب‌تان به طرز ناراحت کننده‌ای آشکار شده است. این تپش قلب ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، ولی بسیاری از افراد بیشتر در شب آن را تجربه می کنند. اما علت تپش قلب موقع خواب چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه ما باشید.

تپش قلب چیست؟

تپش قلب احساس آگاهی نسبت به ضربانات قلب است. آنها یک بیماری شایع به شمار می روند و معمولاً دلیل جدی برای نگرانی نیستند. ممکن است احساس کنید که قلب شما در حال تپش، پریدن، ضربان نامنظم یا تندتر از حالت عادی است.

این احساس می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامیده، عجیب یا ناراحت کننده باشد و ممکن است در قفسه سینه و گردن نیز احساس شود. در بسیاری از موارد، تپش قلب بی خطر است، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری قلبی باشد که نیاز به درمان دارد، مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی).

چرا دچار تپش قلب شبانه می شوم؟

ممکن است متوجه شوید که در شب به دلیل دراز کشیدن بیشتر تپش قلب را تجربه می کنید. دلیل اینکه برخی افراد هنگام دراز کشیدن دچار تپش قلب می شوند، می تواند به دلیل افزایش فشار در بدن هنگام خواب باشد. این قابل درک است که افرادی که به پهلو به ویژه پهلوی چپ می خوابند ممکن است در شب بیشتر دچار تپش قلب شوند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است در هنگام خوابیدن دچار تپش قلب شوید، محیط است. معمولاً هنگام خواب شبانه حواس‌پرتی و سر و صدای کمتری وجود دارد به همین دلیل، ممکن است بیشتر از ضربان قلب خود آگاه باشید. به طور کلی تپش قلب موقع خواب گهگاه رخ می دهد و معمولا بی ضرر است.

علائم تپش قلب موقع خواب

علائم تپش قلب ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد:

✅ ضربان سریعتر از حد معمول

✅ کوبیده شدن: ممکن است به نظر برسد که قلب شما به شدت می تپد و ممکن است احساس کنید که می توانید ضربان آن را بشنوید.

✅ پرش ضربه ها: ممکن است احساس کنید که قلبتان در سینه‌ تکان می‌خورد یا مثل اینکه در حال تلنگر زدن است.

✅ ضربان نامنظم: ممکن است احساس کنید که ضربان قلب شما در حال جهش، کاهش یا افزایش سرعت بوده، یا برای یک ثانیه متوقف شده است.

اگر هر یک از این علائم با نشانه های دیگری مانند تنگی نفس، غش، درد قفسه سینه یا احساس سبکی سر همراه باشد، باید در اسرع وقت با یک متخصص قلب در این باره مشورت کنید زیرا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد.

علت تپش قلب در شب چیست؟

تپش قلب در شب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • موقعیت و پوزیشنی که به خواب می روید
  • اضطراب
  • فشار
  • الکل یا کافئین قبل از خواب
  • داروهای خاص مانند قرص های لاغری و ضد احتقان بینی حاوی سودوافدرین
  • عدم تعادل الکترولیت
  • تنقلات قبل از خواب
  • کم آبی بدن
  • تب
  • تغییرات هورمونی (مانند بارداری، قاعدگی و قبل از یائسگی)

تپش قلب در شب نیز ممکن است ناشی از بیماری هایی مانند موارد زیر باشد:

چگونه تپش قلب در شب را آرام کنیم؟

اگر از تپش قلب مکرر در طول روز یا شب رنج می‌برید، باید با یک متخصص مانند پزشک عمومی یا متخصص قلب برای تشخیص دادن مشکل‌تان مشورت کنید. در این میان، طیف وسیعی از راه‌ها وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید تپش قلب خود را در شب مدیریت کنید، مانند تنفس کنترل‌شده و تنفس عمیق.

در نتیجه به منظور مهار علت تپش قلب در حالت استراحت ممکن است بخواهید از تکنیک های آرامش بخشی مانند مدیتیشن استفاده کنید. همچنین می توانید نوشیدن یک لیوان آب، بلند شدن و راه رفتن برای مدت کوتاه یا تغییر وضعیت خواب خود را امتحان کنید.

چگونه از تپش قلب در خواب جلوگیری کنیم؟

مدیتیشن می تواند راهی عالی برای کاهش سطح استرس و مبارزه با تپش قلب موقع خواب باشد.

برای جلوگیری از تپش قلب در شب، طیف وسیعی از راه کارها وجود دارد که انجام آنها می تواند کمک کننده باشد. از نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار به خصوص قبل از خواب خودداری کنید. قبل از خواب یک وعده غذایی بزرگ مصرف نکنید، زیرا ممکن است به دلیل تلاش بدن برای هضم غذا، خوابیدن سخت‌تر شود. اگر از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، به دنبال درمان باشید. درمان یا دارو می تواند به شما کمک کند شب ها بهتر بخوابید.

کاهش سطح استرس می تواند به خوابیدن و جلوگیری از تپش قلب نیز کمک کند. شما می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید، از جمله حفظ تعادل کار، زندگی سالم و تمرین تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و تنفس کنترل شده. خواب شما همچنین می تواند از حفظ وزن سالم و رعایت یک رژیم غذایی متعادل سود ببرد. تحقیقات نشان داده است که افراد چاق بیشتر به بی خوابی مبتلا می شوند.

درمان تپش قلب موقع خواب

اگر از تپش مکرر قلب در شب رنج می برید، باید برای تشخیص توسط پزشک متخصص ویزیت شوید. آنها ممکن است بتوانند علت تپش قلب شما را شناسایی کنند و بر اساس نیازهای فردی شما بهترین درمان را توصیه کنند. داروها می توانند به کاهش تپش قلب و کاهش ضربان کمک کنند. بسته به علت تپش قلب، ممکن است داروهایی مانند مسدود کننده های کانال بتا و کانال کلسیم برای شما تجویز شود. هنگامی که تپش قلب ناشی از آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی است، ابلیشن ممکن است درمان مناسب باشد.

روش های آرام کردن لحظه ای تپش قلب

زمانی که تپش قلب در نیمه‌های شب اتفاق می‌افتد، تمرین‌های تمدد اعصاب، تکنیک‌های تنفسی و سایر ترفند‌های خانگی می‌توانند به از بین رفتن آن‌ها کمک کنند. در ادامه مواردی وجود دارند که باید امتحان کنید:

  • حبس نفس: همانند زمان دفع مدفوع اما با بسته کردن اسفنکتر مقعد، به حالت زور زدن قرار بگیرید.
  • آب سرد: به صورت خود آب خنک بپاشید یا صورت خود را در یک کاسه بزرگ پر از آب یخ فرو کنید.
  • تنفس عمیق: چشمان خود را ببندید، یک دست خود را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی و عمیق از طریق بینی نفس بکشید، سپس از طریق بینی یا دهان خود بازدم کنید. به نحوه حرکت شکم خود در هنگام نفس کشیدن توجه کنید تا به افزایش تمرکز بر روی تنفس شما کمک کند.
  • مانور والسالوا: بینی خود را ببندید و دهان خود را ببندید، سپس سعی کنید به زور از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید. این حالت باعث افزایش و سپس کاهش فشار خون می شود که ممکن است به تجدید ضربان قلب شما کمک کند.

نشانه جدی در هنگام تپش قلب شبانه

زمانی که شب از خواب بیدار می شوید تشخیص اینکه آیا تپش قلب به دلیل استرس ایجاد شده یا توسط چیزی که خورده اید یا نوشیده اید و یا حتی نشانه مسئله جدی‌تری مانند یک مشکل قلبی است ممکن است دشوار باشد.

اگر این شرایط به‌طور مرتب اتفاق می‌افتد و شما دچار خستگی، تنگی نفس یا تورم در پاهایتان هستید، واضح است که طبیعی نیست و باید با پزشک خود صحبت کنید.

منبع