ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا خارش پوستی بدن نشانه‌ای از چربی خون بالا است؟

کلسترول بالا یک وضعیت نسبتاً رایج است که در آن کلسترول بیش از حد در خون شما گردش می کند. کلسترول چربی است که می‌تواند به صورت پلاک‌هایی در شریان‌ها جمع شده، آن‌ها را باریک کرده و جریان خون به قلب را سخت‌تر کند. اما آیا چربی خون بالا می تواند باعث خارش و مشکلات پوست بدن شود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه ما باشید.

علائم چربی خون بالا

کلسترول بالا معمولاً علائمی ایجاد نمی کند مگر اینکه منجر به عارضه شود. این بدان معنی است که شما اغلب نمی دانید که کلسترول بالا دارید تا زمانی که پزشک آزمایش خون را برای شما درخواست نماید. اما سطوح بالای چربی های در گردش (کلسترول و تری گلیسیرید) گاهی اوقات می تواند منجر به تغییرات قابل توجه پوست شود از جمله:

۱. تغییر رنگ پوست

اگر از کلسترول و چربی خون بالا رنج می برید، رنگ پوست شما شروع به تغییر می کند. کمی تیره می شود و جوش های ریز در اطراف چشم ظاهر می شوند. اگر شما نیز این تغییرات را در پوست خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۲. خارش صورت

اگر برای مدت طولانی روی صورت خود احساس خارش کردید و مشکل برای مدتی باقی ماند، سطح کلسترول خود را چک کنید و با پزشک مشورت کنید. خارش بیش از حد روی صورت و قرمزی از علائم کلسترول بالا محسوب می شود.

۳. آکنه روی پوست

به دلیل افزایش کلسترول و چربی، جوش های ریز شروع به ظاهر شدن روی صورت کرده و به صورت دانه های کوچک قرمز رنگ شروع به بیرون آمدن از اطراف چشم و بینی می کنند.

۴. بثورات حرارتی یا بثورات عرق

هنگامی که سطح کلسترول در بدن افزایش می یابد، مشکل جوش حرارتی در صورت ایجاد می شود. اما برخی افراد آن را به عنوان بثورات عرق طبیعی نادیده می گیرند. انجام این کار می تواند برای شما مضر باشد. اگر چه بثورات گرمایی روی صورت می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما دلیل اصلی آن نیز کلسترول بالا است.

تشخیص میزان کلسترول

✔ زیر ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر سطح مطلوب آن است.

✔ بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر، کلسترول بالای مرزی را نشان می دهد.

✔ سطوح ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر نشان دهنده کلسترول بالا است.

چربی خون بالا چگونه روی پوست تأثیر می گذارد؟

هنگامی که کلسترول بیش از حد در جریان خون گردش کند، می تواند در رسوبات چربی زیر پوست جمع شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد بثورات نارنجی یا زرد پر از چربی شود.

کلسترول همچنین می‌تواند رگ‌های خونی کوچک به نام مویرگ‌ها را که اکسیژن پوست را تامین می‌کنند، مسدود کند که می تواند باعث تغییر رنگ سطح پوست شود. همچنین ممکن است به ایجاد بیماری های پوستی مانند پسوریازیس دامن بزند.

کلسترول بالا گاهی اوقات می تواند منجر به وضعیت جدی‌تری به نام آمبولی کلسترول شود. این زمانی است که کریستالی از پلاک کلسترول می شکند و یک ورید یا شریان را مسدود می کند. این می تواند منجر به زخم های پوستی یا سایر عوارض شود.

اولین قدم برای رسیدگی به یک مشکل پوستی مرتبط با چربی، شناسایی بیماری است. سپس می توانید با درمان علل زمینه‌ای، سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را مدیریت کنید.

مشکلات پوست چربی خون بالا

شرایط پوستی ناشی از سطوح بالای چربی کلسترول و تری گلیسیرید از خفیف تا شدیدتر متغیر است. چند مورد از رایج ترین آنها شامل:

زانتوما

زانتوم ها رسوبات چربی موضعی (لیپیدی) هستند که معمولاً روی پوست، بافت های زیر پوست و تاندون ها تأثیر می گذارند. زانتوما در میان افراد مسن و افرادی که غلظت بالایی از لیپیدها در خونشان دارند شایع است. چند دسته از گزانتوما وجود دارد:

  • گزانتومای فوران کننده: ظهور ناگهانی چیزی که به نظر می رسد بثورات چندین برآمدگی روی پوست بوده و با رسوبات چربی کلسترول پر شده است.
  • گزانتومای غده‌ای یا تاندونی: گره هایی که اغلب در بند انگشتان، زانوها، آرنج ها و باسن یافت می شوند.
  • گزانتومای ورکوز: گزانتومای زگیل مانند در پوشش داخلی دهان یا گاهی اوقات در ناحیه تناسلی
  • گزانتومای مسطح: لکه های صاف یا کمی برآمده در هر قسمت از بدن. معمولاً روی پلک ها یا پوست اطراف چشم ایجاد می شوند و به صورت پلاک های زرد ظاهر می شوند. آنها همچنین می توانند در چین های کف دست و سطوح انگشتان و چین های پوستی ایجاد شوند و اغلب در افراد مبتلا به سیروز کبدی دیده می شوند.

زانتلاسما

زانتلاسما شایع‌ترین نوع زانتومای مسطح است. این یک لکه نرم از برجستگی های زرد رنگ در اطراف چشم بوده که معمولاً در گوشه های چشمان نزدیک به بینی ایجاد می شوند. این حالت در پلک بالایی نسبت به پلک پایینی شایع‌تر است، اما می تواند هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است که به دلیل چرخه حیات غیرعادی سریع سلول‌های پوست، لکه‌های برجسته، قرمز و خارش‌دار پوست ایجاد می‌کند. این بیماری یک اختلال خودایمنی مزمن است که باعث واکنش التهابی در بدن می شود. این وضعیت می تواند رگ های خونی را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش خطر بیماری قلبی شود.

طبق تحقیقات انجام شده سال ۲۰۱۷، بین پسوریازیس و سطح کلسترول بالا ارتباط وجود دارد. محققان هنوز علت دقیق این وضعیت را نمی دانند. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، ممکن است بخواهید سطح چربی کلسترول و تری گلیسیرید خود را بررسی کنید.

آمبولی کلسترول

آمبولی کلسترول زمانی رخ می دهد که کریستال های تشکیل شده از کلسترول و سایر مواد از پلاک های یکی از شریان های بزرگ شما جدا شوند. سپس آنها قبل از اینکه در شریان یا رگ خونی کوچکتر قرار بگیرند، از طریق سیستم گردش خون شما عبور می کنند.

این می تواند جریان خون به آن ناحیه را مسدود کرده و باعث آسیب و علائم پوستی مانند:

  • زخم های پا
  • تغییر رنگ پوست
  • قانقاریا
  • انگشتان آبی یا بنفش

یک خال قرمز متمایل به آبی در پوست به شکل شبکه ایجاد می شود. معمولاً روی ران ها، پاها، انگشتان پا، باسن، ساق پا یا سایر اندام ها ظاهر می شود. بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد این الگو شوند، از جمله آمبولی کلسترول.

اگر این وضعیت به خودی خود از بین نرفت و قسمت هایی از پوست به آبی تیره تا سیاه تبدیل شد، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است انسدادی وجود داشته که نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

چگونه علائم پوستی چربی خون بالا را مدیریت کنم؟

کلید درمان بیماری پوستی این است که علت اصلی را پیدا کرده و به آن رسیدگی کنید. متخصص قلب و عروق و پوست می توانند به شناسایی وضعیت شما کمک کرده، خطرات احتمالی را به شما گوشزد و راه هایی را برای مدیریت علائم به شما توصیه کنند. اگر وضعیت پوست شما به دلیل کلسترول بالا باشد، تیم پزشکی شما تغییرات سبک زندگی مانند موارد زیر را توصیه خواهد کرد:

  • رژیم غذایی
  • ورزش
  • کاهش استرس
  • ترک سیگار

آنها همچنین ممکن است در صورت نیاز داروهای کاهش دهنده کلسترول را تجویز کنند.

منبع