ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا بیرون زدگی عروق خونی واریس ناشی از فشار خون بالا است؟

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عروق خونی بیرون زده یا پیچ خورده و تغییر رنگ روی شکم، پاها یا دست های خود دارند؟ آیا این رگ‌های کوچک و نازک به رنگ قرمز یا بنفش باعث می‌شوند نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشید؟ آیا در مورد علت بیشتر نمایان شدن این رگ ها اطلاعی دارید و یا علت واریس را عواملی همچون فشار خون بالا می دانید؟ اگر با چنین سوالاتی مواجه شده‌اید، در جای مناسبی هستید. در این پست از ویکی فشار قصد داریم تا شما را با پاسخ این پرسش ها بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بیرون زدگی عروق واریس و فشار خون

داشتن فشار خون بالا به این معنی است که نیروی پمپاژ خون به دیواره سیاهرگ بسیار زیاد است. هنگامی که فشار بیش از حد می شود، دریچه های رگ ها شکسته شسته و باعث برآمدگی رگ ها می شود. برای جبران ورید واریسی که به تازگی ایجاد شده است، رگ های دیگر شما جریان خون اضافی را دریافت می کنند، با این حال، این جریان خون اضافی و استرس آن رگ ها را در معرض خطر بیشتری برای شکستن قرار می دهد. اگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنید، بیشتر مستعد ابتلا به ورید واریسی هستید.

عروق قابل مشاهده می توانند ناشی از فشار خون بالا باشند. اما در مورد رگ های عمقی‌تر افزایش فشار خون می تواند باعث ضعیف شدن و برآمدگی رگ خونی شده و آنوریسم ایجاد کند. با این حال، چند مسئله وجود دارد که باید درک کنید. ابتدا باید بدانید که فشار خون بالا همیشه باعث واریس یا عروق خونی بیرون زده قابل مشاهده نمی شود. دوم، درک این نکته مهم است که بسیاری از عوامل دیگر مانند سفر می‌توانند باعث ایجاد رگ‌های واریسی یا عنکبوتی شوند. از طرفی بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که اگرچه وریدهای برآمده در پاها، مچ پا و دست معمولاً بی ضرر هستند، اما می توانند نشانه مشکل جدی‌تری مانند لخته شدن خون باشند.

علل بیرون زدن عروق

دو مورد از مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد سیاهرگ های قابل مشاهده، سن و جنس هستند. هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به رگ های بی نظم بیشتر می شود. علاوه بر این در زنان نسبت به مردان احتمال ابتلا به واریس یا وریدهای عنکبوتی بیشتر است. عوامل دیگری که معمولا منجر به اختلال در رگ‌ها می‌شوند عبارتند از چاقی، بارداری، سبک زندگی بی‌تحرک و ژنتیک. بیرون زدگی عروق علاوه بر فشار خون و واریس تحت تاثیر شرایط دیگری است از جمله:

✔ ورزش شدید. اگر زیاد ورزش می کنید، به خصوص با بلند کردن وزنه، ممکن است رگ های برآمده را در دست ها یا بازوهای خود مشاهده کنید. دلیل این امر آن است که ورزش جریان خون شما را افزایش داده و عضله سازی می کند. همانطور که عضلات شما بزرگتر می شوند، رگ های سطحی زیر پوست شما بیشتر نمایان می شوند.

✔ رژیم کم کالری. با کاهش درصد چربی بدن، رگ های شما به خصوص در دست ها و بازوها برجسته‌تر می شوند.

✔ پیر شدن. در حالی که افزایش سن شانس ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد، اما می‌تواند به سادگی پوست شما را نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر کند. این تغییرات باعث می شود رگ های شما از طریق پوست راحت‌تر دیده شوند.

✔ شرایط پزشکی زمینه‌ای، مانند واسکولیت یا نارسایی مزمن وریدی.

علائم عروق بیرون زده

انواع مختلفی از وریدها در بدن وجود دارد، از جمله وریدهای عمقی و وریدهای سطحی. رگ های واریسی زمانی ایجاد می شوند که رگ های سطحی، سیاهرگ های درست زیر پوست، ضعیف شوند. افزایش فشار خون در وریدهای شما آنها را طولانی‌تر و گسترده‌تر می کند. وریدهای شما معمولاً دارای دریچه های یک طرفه هستند که اجازه می دهند خون به قلب شما بازگردد. همانطور که رگ های شما کشیده می شوند، این دریچه های یک طرفه کشیده شده و خون در رگ ها به سمت عقب باز می گردد. این وضیت کشش را بدتر می کند.

پیشگیری از واریس و فشار خون

هیچ روش تضمینی برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای حمایت از سلامت عروق خود انجام دهید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به پیچ خوردگی های رگ انجام دهید، حفظ یک سبک زندگی سالم است. شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط داشته باشید و سعی کنید بیش از دو روز در هفته استراحت نکنید.

همچنین در صورت داشتن اضافه وزن کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. اگر در حال حاضر وزن مناسبی نسبت به قد خود دارید، باید برای حفظ وزن سالم تلاش کنید. اگر شغل کم تحرکی دارید، باید سعی کنید دو بار در ساعت راه بروید یا ورزش های سبک را انجام دهید تا از سیستم گردش خون خود حمایت کنید.

عوارض برآمدگی عروق خونی

افرادی که وریدهای برآمده دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد غلظت خون در آن منطقه و ایجاد لخته خون داشته باشند. داشتن لخته خون می تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی مانند موارد زیر شود:

  • ترومبوفلبیت سطحی
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • آمبولی ریه

آیا واریس می تواند باعث فشار خون بالا شود؟

رابطه بین واریس و فشار خون بالا پیچیده است و کاملاً مشخص نیست که آیا واریس می تواند باعث فشار خون بالا شود یا خیر. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فشار خون وریدی می تواند بر روی فشار خون تأثیر بگذارد. هنگامی که فشار در رگ‌های شما خیلی زیاد است، می‌تواند فشار مضاعفی بر قلب و رگ‌های خونی شما وارد کند و منجر به افزایش فشار خون شود. علاوه بر این، زمانی که دارای رگ های واریسی هستید، ممکن است خون در رگ های شما به آرامی جریان نداشته باشد، که می تواند به افزایش فشار خون نیز کمک کند.
چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در ایجاد وریدهای واریسی و فشار خون بالا نقش داشته باشد، از جمله سن، ژنتیک، چاقی و سبک زندگی کم تحرک. افرادی با سابقه خانوادگی هر یک از این بیماری ها ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوند و افرادی که دارای اضافه وزن یا سبک زندگی کم تحرکی هستند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند.

چه زمانی باید در مورد رگ های برآمده به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه رگ های برآمده جدیدی شدید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید. رگهای برآمده ممکن است بی ضرر باشند. اما بررسی آنها اطمینان حاصل می کند که هیچ مسئله خطرناکی وجود ندارد. اگر متوجه مشکلات زیر در رگ های برآمده خود شدید، فوراً با پزشک خود در این باره صحبت کنید:

  • خون ریزی
  • تغییر رنگ یا قرمزی
  • درد
  • احساس گرما در لمس
  • تورم در اطراف ناحیه رگ

این علائم می توانند نشان دهنده مشکل جدی‌تری باشند.

منبع