ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

قرص رامیپریل و دانستنی‌هایی درباره این داروی فشار خون

قرص رامیپریل که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود می تواند به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک کند. اگر این دارو برای شما تجویز شده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

قرص رامیپریل برای چیست؟

داروی رامیپریل (Ramipril) همچنین به منظور بهبود بقا پس از حمله قلبی و در بیماران پرخطر (مانند بیماران مبتلا به بیماری قلبی/دیابت) برای کمک به پیشگیری از حملات قلبی و سکته تجویز می شود. این دارو ممکن است برای درمان نارسایی قلبی در بیمارانی که اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اند نیز استفاده شود. قرص رامیپریل یک مهارکننده ACE است و با شل کردن رگ‌های خونی عمل می‌کند تا خون راحت‌تر جریان یابد.

نحوه مصرف قرص رامیپریل

بسته به دلیل مصرف قرص رامیپریل، دوز شروع معمول بین ۱.۲۵ تا ۲.۵ میلی گرم یک بار در روز خواهد بود. این مقدار به تدریج طی چند هفته به دوز معمول برای وضعیت شما افزایش می یابد:

✔ فشار خون بالا – ۲.۵ تا ۵ میلی گرم یک بار در روز

✔ نارسایی قلبی یا بعد از حمله قلبی – ۵ میلی گرم دو بار در روز یا ۱۰ میلی گرم یک بار در روز

✔ بیماری کلیوی (نفروپاتی) – ۵ میلی گرم یا ۱۰ میلی گرم یک بار در روز

✔ حداکثر دوز ۵ میلی گرم دو بار در روز یا ۱۰ میلی گرم یک بار در روز است.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که اولین دوز خود را قبل از خواب مصرف کنید زیرا ممکن است باعث سرگیجه شود. پس از اولین دوز، می توانید قرص رامیپریل را در هر زمانی از روز مصرف کنید. سعی کنید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. اگر از فرم کپسول رامیپریل استفاده می کنید، آن را به طور کامل ببلعید. اگر در بلعیدن کپسول مشکل دارید، ممکن است کپسول را باز کرده و محتویات آن را در نصف لیوان آب یا آب سیب (۱۲۰ میلی لیتر) مخلوط کنید. کل مخلوط را قورت دهید یا بنوشید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تجویز خواهد شد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

قرص رامیپیریل را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های یکسانی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

بهره مندی از مزایای کامل قرص رامیپریل در درمان فشار خون بالا ممکن است چندین هفته به طول بینجامد. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا تشدید گردید (مثلاً فشار خون شما بالا ماند یا افزایش یافت) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص رامیپریل

برخی از عوارض جانبی ممکن است در زمان تطبیق بدن با دارو رخ دهد مانند:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • سبکی سر
  • خستگی
  • اسهال
  • بثورات پوستی خفیف
  • تاری دید
  • سرفه خشک

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا شدت یافت، فوراً به متخصص قلب و عروق خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخواستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله موارد زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • غش
  • علائم سطح بالای پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/نامنظم)

اگرچه قرص رامیپریل ممکن است برای پیشگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افرادی که مشکلات کلیوی دارند استفاده شود، اما به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی کلیوی یا بدتر شدن آنها شود. در حین مصرف رامیپریل، پزشک عملکرد کلیه شما را بررسی خواهد کرد. اگر علائمی از مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی (احتمالاً کشنده) کبدی شود. در صورت داشتن علائم آسیب کبدی، از جمله موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • تهوع و استفراغی که متوقف نمی شود
  • از دست دادن اشتها
  • درد معده/شکم
  • زردی چشم/پوست
  • ادرار تیره

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

قرص رامیپریل در صورت استفاده در دوران بارداری می تواند آسیب جدی (احتمالاً کشنده) به جنین وارده وارد کند. پیشگیری از بارداری در حین مصرف این دارو مهم است. برای جزئیات بیشتر و بحث در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد کنترل بارداری در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد بارداری دارید یا تصور می کنید که ممکن است باردار باشید، فوراً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

موارد احتیاط

  1. قبل از مصرف رامیپریل، اگر به رامیپریل یا سایر مهارکننده های ACE (مانند بنازپریل) حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.
  2. قبل استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: سابقه واکنش آلرژیک شامل تورم صورت/لب ها/زبان/گلو (آنژیو ادم)، روش های تصفیه خون (مانند آفرزیس LDL، دیالیز)، سطح بالای پتاسیم در خون.
  3. این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر در معرض سرگیجه قرار دهد. بنابراین رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  4. تعریق شدید، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن و احساس سبکی سر شود. اگر اسهال یا استفراغ شدید دارید به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را نکنید.
  5. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  6. این محصول ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  7. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو از جمله سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم حساسیت بیشتری داشته باشند.
  8. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص رامیپریل

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را نباید بدون تأیید پزشک شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر دهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آلیسکیرن
  • داروهای خاصی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، خطر عفونت را افزایش می دهند (مانند اورولیموس، سیرولیموس)
  • لیتیوم
  • داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند مانند (ARBs) از جمله لوزارتان/والسارتان، قرص های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون
  • ساکوبیتریل
  • تلمیزارتان

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را تشدید کنند. داروهای مصرفی خود را به پزشک‌تان اطلاع دهید و نحوه استفاده ایمن از آنها را بپرسید (مخصوصاً محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، کمک های رژیم غذایی یا مسکن های NSAID مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).

اگر تحت تزریق داروهای ضد آلرژی به نیش زنبور (حساسیت زدایی) هستید و همچنین رامیپریل مصرف می کنید، ممکن است واکنش بسیار جدی نشان دهید. مطمئن شوید که همه پزشکان در اطلاع داروهای مصرفی شما قرار دارند.

منبع