ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا تپش قلب و احساس سرما ناشی از افت فشار خون است؟

علائم تپش قلب و احساس سرما جزو شرایطی هستند که می توانند در طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله اضطراب و برخی بیماری های قلبی رخ دهند. اما آیا این علائم خطرناک هستند و نیاز به پیگیری دارند؟ در ادامه شما را با برخی از دلایل بروز تپش قلب و سردی انگشتان دست و پا بیشتر آشنا می کنیم. با ویکی فشار همراه ما باشید.

علت تپش قلب و احساس سرما

قبل از این که در مورد دلایل بروز تپش قلب و احساس سرما صحبت کنیم اجازه دهید بگوییم که این موارد به عنوان گزینه های راهنمایی برای آموزش در مورد این شرایط در نظر گرفته شده است. این دلایل جایگزینی برای تشخیص قطعی توسط پزشک نخواهد بود. چرا که ممکن است بسیاری از شرایط پزشکی دیگر نیز وجود داشته باشند که با علائم و نشانه های شما مرتبط باشند. برخی از علل تپش قلب و احساس سرما عبارتند از:

۱. فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AF یا AFib) یک ناهنجاری در ریتم قلب بوده و شامل ضربان نامنظم و اغلب سریع قلب است. علائم این بیماری ممکن است شامل تپش قلب، سرگیجه، غش، خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه باشد. درمان فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل دارو یا روش هایی مانند کاردیوورژن یا ابلیشن برای عادی سازی ضربان قلب باشد.

۲. افت فشار خون

زمانی که فشار خون افت کند، اندام های حیاتی بدن قادر به دریافت اکسیژن و مواد مغذی کافی نخواهند بود. در نتیجه هنگامی که این اتفاق می افتد، فشار خون پایین می تواند منجر به شوک شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی خواهد داشت. علائم شوک شامل سردی و عرق کردن پوست، تنفس سریع، رنگ پوست آبی یا نبض ضعیف و تند است.

۳. حملات پانیک

حملات پانیک یا اختلال هراس، احساسات ناگهانی ترس و اضطراب هستند که بدون هشدار قبلی اتفاق می افتند. این دوره های حمله می توانند در هر زمانی حتی در هنگام خواب رخ دهند. فردی که حمله پانیک را تجربه می کند ممکن است باور کند که دچار حمله قلبی شده یا مرگ آن نزدیک است. ترس و وحشتی که فرد در حین حمله پانیک تجربه می کند با وضعیت واقعی تناسبی ندارد و ممکن است با آنچه در اطراف او اتفاق می افتد بی ارتباط باشد. اکثر افراد مبتلا به حملات پانیک چندین مورد از علائم زیر را تجربه می‌کنند: ضربان قلب تند، غش، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و انگشتان، لرز، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و احساس از دست دادن کنترل. البته چندین روش درمانی برای حملات پانیک وجود دارد.

۴. اضطراب

اضطراب یک احساس دلهره و ترس است که با علائمی مانند مشکل در تمرکز، سردرد، مشکلات خواب و تحریک پذیری مشخص می شود. اختلالات اضطرابی یک طیف بیماری جدی پزشکی هستند که تقریباً ۱۹ میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهند. درمان تپش قلب اضطرابی ممکن است شامل تجویز داروها و روان درمانی باشد.

۵. پدیده رینود

پدیده رینود با توالی رنگی آبی مایل به قرمز کم رنگ و ارقام تغییرات رنگ مشخص می شود که معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض سرما رخ می دهد. در نتیجه اسپاسم رگ های خونی رخ می دهد که علت دقیق آن ناشناخته است. علائم پدیده رینود به شدت، فراوانی و مدت اسپاسم عروق خونی بستگی دارد. درمان‌ها شامل محافظت از انگشتان دست و پا، داروها و اجتناب از استرس‌های عاطفی، سیگار کشیدن، دمای سرد و ابزارهایی است که دست‌ها را لرزان می‌کنند.

۶. سرماخوردگی

سرماخوردگی یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی یک بیماری مسری است که می تواند توسط ویروس های مختلف ایجاد شود. علائم این وضعیت شامل گرفتگی بینی، سردرد، سرفه، گلودرد و تب خواهد بود. آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری بر سرماخوردگی از نوع ویروسی ندارند و هیچ مدرکی مبنی بر درمان موثر زینک و ویتامین C وجود ندارد.

آیا مشکلات قلبی باعث سردی دست و پا می شوند؟

افراد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است اغلب متوجه احساس سرما در بازوها، دست‌ها، ساق پاها و پاها (اندام‌های تحتانی) خود شوند. این شرایط به این دلیل اتفاق می افتد که بدن بیشتر خون موجود را به مغز و سایر اندام های حیاتی ارسال می کند تا ناتوانی قلب با وضعیت نارسایی در پمپاژ خون کافی به کل بدن را جبران کند.

آیا مشکلات قلبی باعث عرق سرد می شوند؟

عرق سرد یعنی یک سرمای ناگهانی در بدن، صرف نظر از دمای محیط همراه با عرق کردن می تواند علائم هشدار دهنده حمله قلبی باشد.

آیا کاهش ضربان قلب (برادی کاردی) باعث سردی بدن می شود؟

باید گفت یک سندرم بالینی همراه با فشار خون پایین (هیپوتانسیون)، ضربان قلب پایین (برادی کاردی)، اغلب سردی دست‌ها و پاها، تعریق سرد، خستگی شدید و گاهی سنکوپ وجود دارد.

آیا فشار خون پایین می تواند باعث سردی دست و پا شود؟

برخی از علائم زمانی رخ می دهند که بدن تلاش می کند فشار خون پایین را افزایش دهد. به عنوان مثال، هنگامی که شریان ها منقبض می شوند، جریان خون به پوست، پاها و دست ها کاهش می یابد. این نواحی ممکن است سرد و آبی شوند.

منبع