ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا هورمون تراپی تغییر جنسیت باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود؟

تحقیقات نشان می دهد که افراد تراجنسیتی یا با اصطلاح عامیانه ترنس در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی قرار دارند. اما ترنس یا ترنس سکشوال بودن به چه معناست و آیا هورمون درمانی تغییر جنسیت می تواند بروز مشکلات قلبی مانند حمله قلبی را در آنها بیشتر کند؟ اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان با این چالش مواجه هستید بهتر است با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

ترنس به چه معناست؟

ترنس بودن (ترنس سکشوال) به معنای داشتن هویت یا بیان جنسیتی متفاوت از جنسیت بیولوژیکی است که در بدو تولد به فرد اختصاص داده شده است. تخمین زده می شود که بیش از ۵۰۰۰۰۰ ترنس در انگلستان وجود دارند.

هورمون تراپی تغییر جنسیت چیست؟

هورمون درمانی تغییر جنسیت توسط برخی از افراد ترنس مورد استفاده قرار می گیرد تا بدن آنها بیشتر با هویت جنسی‌شان تطبیق پیدا کند. این شرایط معمولاً شامل مصرف تستوسترون یا استروژن است. افراد تراجنسیتی که تحت هورمون درمانی قرار می گیرند باید تا آخر عمر سطح هورمون های خود را کنترل کنند.

آیا هورمون تراپی تغییر جنسیت باعث بروز مشکلات قلبی می شود؟

نگرانی هایی در مورد ارتباط احتمالی بین هورمون درمانی تغییر جنسیت و خطر مشکلات قلبی و گردش خون وجود دارد که از آن جمله می توان به برخی شواهد در ارتباط با لخته شدن خون و دیس لیپیدمی (افزایش سطح چربی در خون) اشاره کرد. اما در این زمینه تحقیقات کمی وجود دارد و تحقیقات موجود نیز اغلب متناقض هستند.

در سال ۲۰۱۹، دکتر پل کانلی، مدرس بالینی در دانشگاه گلاسکو به بررسی اثرات هورمون درمانی پرداخت.

محققان شواهدی مبنی بر افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی در زنان ترنس اما نه در مردان ترنس یافتند. این در حالی بود که افزایش فشار خون و سطوح کلسترول بالاتر در مردان ترنس مشاهده شد.

اما به طور کلی، آنها دریافتند که کیفیت تحقیقات قبلی برای رسیدن به نتیجه بسیار ضعیف است. برخی مطالعات دیگر حاکی از افزایش خطر حملات قلبی در مردان ترنس بوده‌اند. به گفته این پزشک: ده‌ها سال است که از درمان تطبیق جنسیت استفاده می‌شود، اما تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی است. بسیاری از مطالعات انجام شده کوچک بوده یا تنها یک دوره پیگیری کوتاه داشته‌اند و در برخی موارد تنها افراد ترنس جوان‌تر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به طور کلی زمانی که صحبت از درمان هورمونی تطبیق جنسیت به میان می‌آید، این امر شدنی یا اخلاقی نخواهد بود.

تغییر جنسیت و احتمال فشار خون

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که هورمون درمانی تغییر جنسیت با افزایش فشار خون، هم برای مردان ترنس و هم برای زنان ترنس، مرتبط بوده است. اما مقالات تحقیقاتی اخیر در مورد این موضوع که توسط دکتر کانلی منتشر شده نشان دهنده این نتیجه بوده که شواهد کافی برای اطمینان وجود ندارد.

نه تنها پژوهش اغلب متناقض است. بسیاری از سوالات بی پاسخ مانده است چرا هورمون ها روی سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارند؟ و چرا وقتی استروژن خطر بیماری قلبی را در زنان کاهش می دهد، به طور بالقوه این خطر را برای زنان ترنس افزایش می دهد؟

دکتر کانلی بیان می کند: «ما به طور قطع نمی‌دانیم که هورمون‌ها چه می‌کنند و چرا می‌توانند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی شوند، اما می‌دانیم که درمان هورمونی تغییر جنسیت برای بسیاری از افراد نجات‌بخش است و من به افراد ترنس توصیه نمی‌کنم این درمان را متوقف کنند. اما باید تحقیقات بهتری در مورد آنها صورت گیرد تا بتوانیم خطرات آنها را کاهش دهیم.”

آیا افراد ترنس بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته هستند؟

پاسخ بله است. تحقیقات به طور فزاینده‌ای نشان داده که افراد با تغییر جنسیت و دارای تنوع جنسیتی (TGD) در مقایسه با همسالان غیر TGD خود، تفاوت هایی را در انواع عوامل خطر و پیامدهای قلبی عروقی (CV) تجربه می کنند.

ما می دانیم که افراد ترنس، چه تحت هورمون تراپی باشند یا نه، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی هستند. به عنوان مثال، یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افراد ترنس در مقایسه با افراد سیس جنس (افرادی که هویت جنسیتی آنها با جنسیت بیولوژیکی آنها مطابقت دارد) سابقه حملات قلبی بالاتری حتی پس از تنظیمی هورمونی داشته‌اند. از طرفی سایر عوامل خطر از جمله استرس ناشی از انگ و عوامل اجتماعی که برای افراد ترنس رایج است می تواند بر سلامت قلبی عروقی آنها نیز تأثیر بگذارد.

دکتر کانلی می‌گوید: «افراد تراجنسیتی می‌توانند دائماً با انگ (هم درونی و هم از جانب دیگران) مواجه شوند و تبعیض و خشونت را تجربه کنند که باعث ناراحتی روانی می‌شود. هنگامی که به طور مداوم با استرس و پریشانی مواجه هستید و سلامت روانی ضعیفی دارید، ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی بسیار سخت است و این می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون را افزایش دهد. از طرفی تبعیض خطر رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را افزایش می دهد.

برای کاهش خطر قلبی هنگام تغییر جنسیت چه کاری می توان انجام داد؟

اگر یک فرد ترنس هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی و گردش خون باشید. در ادامه چند راهکار وجود دارد که می تواند خطر این شرایط را در شما کاهش دهد:

  • مطمئن شوید که پزشک به طور مرتب سطح هورمون های شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • ممکن است به شما توصیه شود بسته به یافته‌ها و نوع درمانی که در حال انجام آن هستید، به طور مرتب از لحاظ سلامتی و اندازه‌گیری فشار خون چکاب سلامتی انجام دهید.
  • اگر با سابقه خانوادگی مشکلات قلبی هستید، از پزشک خود درخواست انجام آزمایش کلسترول بخواهید.
  • سیگار کشیدن می تواند شریان های شما را مسدود کرده و منجر به حمله قلبی یا سکته شود. در صورت سیگار کشیدن بهتر است موارد لازم در مورد قطع مصرف سیگار را دریافت نمایید.
  • مصرف الکل خود را کنترل کنید. حتی کاهش مقادیر نوشیدن الکل نیز می توانند تفاوت چشمگیری در شرایط شما ایجاد کنند.

منبع