ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تاثیر پنهان داروهای ضد اسید معده روی قلب و فشار خون!

اگر تحت مصرف داروهای ضد اسید معده همچون فاموتیدین قرار داشته باشید، ممکن است این پرسش را از خود بپرسید که آیا داروهای ضد اسید معده روی قلب و فشار خون تاثیرگذارند؟ فاموتیدین و داروهایی از این نوع معمولا برای درمان رفلاکس اسید و سایر مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این داروها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند، برخی از عوارض جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، از جمله تغییرات فشار خون. در این پست از ویک فشار شما را با این موارد بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

داروی ضد اسید معده و قلب

آنتی اسیدها داروهایی هستند که به خنثی کردن اسید معده کمک می کنند. رفلاکس یا برگشت اسید در اثر جریان معکوس اسید معده به مری ایجاد می شود. این وضعیت به ایجاد درد سوزشی بیشتر در قفسه سینه دامن می زند. برای مقابله با این اختلال گوارشی، بسیاری از مردم ترجیح می دهند از آنتی اسیدها استفاده کنند تا اسید را خنثی کنند. استفاده طولانی مدت از داروهای ضد اسید معده باعث بروز مشکلات مختلف سلامتی مزمن مانند افزایش بیماری های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیه و بسیاری موارد دیگر می شود.

بر اساس مطالعه اخیر توسط دانشگاه استنفورد، بزرگسالانی که از مهارکننده های پمپ پروتون استفاده می کنند بین ۱۶ تا ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که از داروهای ضد اسید استفاده نمی کنند دچار حمله قلبی می شوند. مشخص شده که داروهای ضد اسید معده قادرند بر اندوتلیوم عروق خونی تأثیر منفی گذاشته، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) را افزایش دهند. بیمارانی که به طور منظم از آنتی اسیدها استفاده می کنند، باید تحت نظر باشند و دارو را تنها با نظر پزشک مصرف کنند.

از طرفی تحقیقات نشان داده که افرادی که بیش از ۳ ماه تحت مصرف داروی امپرازول بوده اند ممکن است دچار کاهش سطح منیزیم شده و منجر به ریتم نامنظم قلب یا کاهش ضربان شوند که این خود می تواند به صورت بیشتری آنها را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد.

فاموتیدین چیست؟

فاموتیدین نوعی دارو است که به عنوان مسدود کننده H2 شناخته می شود. این دارو با کاهش میزان اسید تولید شده قادر است به کاهش علائم رفلاکس اسید، سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی کمک کند. اکثر داروهای ضد اسید معده بدون نسخه و یا با تجویز پزشک به فروش می رسند. بنابراین استفاده از این داروها رو به افزایش بوده و اکثر افراد برای درمان هر علامتی از سوزش سر دل، گرفتگی یا ناراحتی شکم به آنها پناه می برند. اما استفاده بیش از حد طولانی، مکرر و غیرمجاز ممکن است منجر به مشکلاتی شود.

آیا فاموتیدین می تواند فشار خون را افزایش دهد؟

در حالی که فاموتیدین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما شواهدی وجود دارد که نشان دهنده تاثیرگذاری آن بر روی فشار خون است. طبق مطالعات منتشر شده در مجله فارماکولوژی بالینی، فاموتیدین ممکن است باعث افزایش جزئی فشار خون در برخی افراد شود. با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که این افزایش به طور کلی اندک بوده و از نظر بالینی قابل توجه نیست.

توجه به این نکته مهم است که همه افراد مصرف کننده فاموتیدین تغییراتی در فشار خون را تجربه نمی کنند. اگر در مورد اثرات بالقوه داروهای ضد اسید معده روی قلب و فشار خون خود نگران هستید، مهم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

آیا فاموتیدین فشار خون را بالا می برد؟

در حالی که فاموتیدین ممکن است باعث افزایش خفیف فشار خون در برخی افراد شود، این افزایش معمولاً اندک است و از نظر بالینی قابل توجه نیست. اگر در مورد اثرات بالقوه فاموتیدین بر فشار خون خود نگران هستید، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا بیماران قلبی نیاز به مصرف داروهای ضد اسید معده دارند؟

این داروها بیشتر به افراد مبتلا به بیماری رفلاکس اسید که علائمی مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل دارند تجویز می شود. اما برخی از بیماران قلبی نیز ممکن است نیاز به مصرف این داروها داشته باشند. در بیماران قلبی داروهای ضد اسید معده به منظور مقابله با عوارض جانبی برخی از داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین و کلوپیدوگرل است.

این داروها که به منظور کاهش خطر ایجاد لخته خون تجویز می شوند، می توانند باعث تحریک دستگاه گوارش شوند. در چنین مواردی داروهای ضد اسید معده ممکن است برای کمک به جلوگیری از خونریزی، التهاب یا زخم تجویز شود. آنها بیشتر در افراد مسن که بیشتر مستعد این عوارض هستند تجویز می شوند.

آیا می توان از داروهای ضد اسید معده همراه با داروهای قلبی استفاده کرد؟

باید از مصرف داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس) همراه با داروهای ضد اسید معده مانند امپرازول مگر در موارد ضروری خودداری شود. در صورت امکان از سایر داروهای آنتی اسید به عنوان جایگزین استفاده شود. شواهد حاکی از این است که امپرازول یا اسموپرازول می توانند از عملکرد موثر کلوپیدوگرل جلوگیری کرده و منجر به حملات قلبی بیشتر در بین افرادی شود که هر دو دارو را مصرف کرده‌اند. اگرچه این شواهد محدود است و برخی کارآزمایی‌ها نشان داده‌اند که ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد.

منبع