ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا فشار خون بالا باعث خشم و عصبانیت می شود؟

محققان کشف کرده‌اند که افسردگی و فعالیت مغز مرتبط با احساسات با گسترش فشار خون بالا مرتبط است. اما آیا فشار خون بالا با علائم رفتار و روانی همراه است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

فشار خون بالا و سلامت روان

وقتی به فشار خون بالا فکر می کنید ممکن است به اختلالات سلامت روان فکر نکنید، اما ارتباط وجود دارد. اگر پرفشاری خون دارید، بیشتر از افراد دارای فشار خون طبیعی، مشکلات خلقی مانند اضطراب و افسردگی را تجربه خواهید کرد. سلامت روان و سیستم قلبی عروقی ما تعامل پیچیده‌ای دارند. چندین مطالعه در گذشته ارتباط بین سلامت روان و فشار خون بالا را با نتایج متفاوت یا حتی متناقض گزارش کرده‌اند. در این مطالعه، محققان با استفاده از داده های روانشناختی، پزشکی و تصویربرداری گسترده از جمعیت سالمند، رابطه بین سلامت روان و فشار خون بالا در افراد میانسال ۶۰ ساله را عمیقا تجزیه و تحلیل کردند. جالب توجه است محققان دریافتند که حتی سال‌ها قبل از تشخیص فشار خون بالا، این وضعیت جسمانی با سلامت روانی ضعیف مرتبط بوده است.

محققان بر این باورند که آستانه درد نیز با افزایش فشار خون افزایش می یابد. این نه تنها در مورد درد فیزیکی، بلکه در مورد درد اجتماعی یا استرس بیشتر نیز صدق می کند. بنابراین این افراد درد یا استرس را تحمل می کنند و ده سال بعد تشخیص داده می شود که فشار خون بالا دارند.

آیا بالا بودن مینیمم فشار خون با مشکلات روان در ارتباط است؟

اکثر مردم می دانند که فشار خون مزمن خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد، اما ممکن است ندانید که فشار خون بالا کنترل نشده یا ضعیف، سلامت روان شما را نیز به خطر می اندازد. یک مطالعه جدید نشان داد که فشار خون دیاستولیک ممکن است در ایجاد روان رنجوری دخالت داشته باشد. افراد با این تیپ شخصیتی بیشتر در معرض اضطراب و ابتلا به سایر اختلالات خلقی هستند. مدیریت فشار خون ممکن است به مدیریت اختلالات خلقی ناشی از روان رنجوری کمک کند.

روان رنجورخویی (تمایل طولانی مدت به یک حالت عاطفی منفی یا اضطرابی) بخش‌های مختلف شخصیت را درگیر می‌کند و لزوماً دربرگیرنده یک مورد نیست. افراد عصبانی که نمرات روان رنجوری بالاتری دارند، احتمالاً نسبت به احساسات یا موقعیت‌های خود حساس‌تر بوده، به میزان نامتناسبی نسبت به یک موقعیت نگران هستند و میزان بالایی از اضطراب دارند. در حالی که برخی افراد ممکن است شرایط روان رنجوری توام با اضطراب و احساسات دیگر را منفی بدانند، اما این وضعیت نه خوب است و نه بد.

فشار خون بالا چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

تنها تشخیص فشار خون بالا می تواند شما را مضطرب کند. اما مهم است بدانید که با درمان کافی، می توانید فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید و از سلامت قلب و روان خود محافظت کنید. داشتن فشار خون بالا به این معنی نیست که شما در اثر حمله قلبی یا سکته مغزی خواهید مرد.

محققان ارتباط بین فشار خون بالا و سلامت روان را بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند فشار خون بالا می‌تواند بر سلامت روان شما به روش‌های زیر تأثیر بگذارد:

✔ عدم انطباق

اضطراب و افسردگی به خودی خود باعث اجتناب از درمان می شوند. بیماران مبتلا به اضطراب و افسردگی کمتر داروهای خود را مصرف می کنند و طبق دستور درمان خود را رعایت می کنند. این شرایط مشکل را پیچیده‌تر ساخته و فشار خون را کنترل نشده یا ضعیف می کند.

✔ التهاب

فشار خون بالا باعث ایجاد حالت التهاب مزمن با درجه پایین می شود. مواد شیمیایی دخیل در پاسخ های التهابی مزمن می توانند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند و با مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خوی تداخل داشته باشند.

✔ استرس بالا

پرفشاری خون درمان نشده سطح مواد شیمیایی مرتبط با استرس را در خون شما افزایش می دهد. بدتر شدن اوضاع، مواد شیمیایی مرتبط با استرس فشار خون را افزایش می دهند. این رابطه دو طرفه برای سلامت روان شما دردسر ایجاد می کند.

استرس یک عامل خطر عمده در اختلالات سلامت روان است. درمان فشار خون بالا و کاهش سطح استرس می تواند سلامت روانی شما را بهبود بخشد و شانس تجربه اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

آیا فشار خون بالا باعث بروز مشکلات خشم می شود؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که فشار خون بالا ممکن است منجر به افزایش رفتارهای عصبی شود. فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی است.

کلام آخر فشار خون بالا و علائم رفتاری

همانطور که گفته شد فشار خون بالا می‌تواند باعث شود افراد بیشتر عرق کنند، نوسانات خلقی شدیدی داشته باشند و همیشه سطح خشم بالایی را تجربه کنند. بنابراین فشار خون به راحتی می تواند زندگی شما را کنترل کند و تأثیر منفی بر جسم و روح شما بگذارد. همچنین، این پتانسیل را دارد که برای همیشه به مغز شما آسیب برساند، مانع عملکرد درست هوش و حافظه شما شود و به طور کلی کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

مردم همچنین سؤالاتی از این قبیل می پرسند: آیا فشار خون بالا می تواند بر روی تفکر شما تأثیر بگذارد؟ بله، فشار خون بالا مطمئناً روی تفکر شما تأثیر می گذارد. اگر بیش از حد فکر می کنید یا علائم سلامت روان دیگری مانند افسردگی، تغییر رفتار، احساسات کنترل نشده، بی خوابی، انرژی کم و موارد دیگر دارید، بهتر است با یک متخصص قلب و عروق در این باره مشورت کنید.

منبع