ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

اقدامات دندانپزشکی و نکات مورد توجه برای بیماران فشار خون

فشار خون یک بیماری شایع است که امروزه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه فشار خون را بسیار خطرناک می کند این است که می تواند منجر به سایر اختلالات ثانویه مانند بیماری های قلبی عروقی و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کوری و حملات ایسکمیک گذرا یا سکته شود. انجام اقدامات دندانپزشکی مانند کشیدن دندان با فشار خون بالا می تواند بسیار خطرناک باش، و ما دلایل آن را در ادامه این پست از ویکی فشار مورد بحث قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

دستورالعمل فشار خون در دندانپزشکی

صرف نظر از اقدامات مورد نیاز برای دندان، دندانپزشک بر روی بیمارانی که فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک بالاتر از ۱۸۰ یا ۱۰۹ دارند، عمل یا کار دندانپزشکی انجام نمی‌دهد. دلیل این امر این است که خطرات مربوط به هر روش دندان‌پزشکی زمانی که افراد دارای فشار خون بالا هستند، بسیار بیشتر و شدیدتر است.

به عنوان مثال، در یک روش دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، منجر به خونریزی در لثه می شود. این خونریزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد.

علت افزایش فشار خون در دندانپزشکی

علل شایع افزایش فشار خون در حین کار دندانپزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✔ اضطراب بیمار در مورد انجام روش های دندانپزشکی

✔ دردی که ممکن است بیمار در حین عمل تجربه کند.

✔ بی حسی موضعی: بی حسی موضعی استفاده شده توسط دندانپزشکان برای بی‌حس کردن دهان می تواند باعث افزایش فشار خون شود. البته توجه داشته باشید که خود بیهوشی فشار خون را افزایش نمی دهد. آنچه باعث افزایش فشار خون می شود وجود موادی مانند اپی نفرین در بیهوشی است، زیرا اپی نفرین می تواند فشار خون را افزایش دهد.

سطوح قابل قبول فشار خون

برای درمان های معمول دندانپزشکی، افزایش اندکی فشار خون ممکن است نگرانی قابل توجهی نباشد. با این حال، برای روش های تهاجمی‌تر، حفظ فشار خون زیر ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه به طور کلی قابل قبول در نظر گرفته می شود. ایجاد تعادل بین اطمینان از ایمنی بیمار و ارائه مراقبت های دندانی موثر ضروری است.

اگر فشار خون من برای کشیدن دندان خیلی بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندانپزشک شما متوجه شود که فشار خون شما قبل از کشیدن دندان در مطب بالا است، این روش به حالت تعلیق در می آید. علت انجام این کار این است که انجام یک روش دندانپزشکی مانند کشیدن دندان با فشار خون بالا به طور چشمگیری خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. کار اضافی روی قلب برای رساندن خون به اندام های شما انجام می شود و از آنجایی که خون به میزان قابل توجهی غلیظ‌تر است، می تواند به راحتی رگ های خونی را مسدود کند و باعث انسداد بالقوه تهدید‌کننده زندگی شود.

دندانپزشک شما را به پزشک متخصص قلب و عروق ارجاع می دهد تا فشار خون شما را با داروهای مناسب کنترل کند. کار دندانپزشکی شما می تواند با موفقیت ادامه یابد، زمانی که فشار خون شما به سطح طبیعی بازگردد.

آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

بله، عفونت دندان به طور بالقوه می تواند باعث فشار خون بالا شود، زیرا عفونت ممکن است منجر به التهاب شود و بر عملکرد عروق خونی تأثیر بگذارد. مراقبت به موقع از دندان برای مدیریت چنین خطراتی بسیار مهم است. ضربان ایجاد شده به دلیل افزایش فشار خون در اطراف دندان است زیرا بدن شما با عفونت مبارزه می کند. دندان درد در شب بدتر است زیرا دراز کشیدن فشار خون سر را افزایش می دهد. هنگامی که شما به حالت عمودی نشسته‌اید نیروی گرانش، فشار سر را کاهش می دهد.

آیا بیهوشی بر فشار خون تأثیر می گذارد؟

تغییرات ممکن است در زمانی که شما را به خواب می‌برند و سپس زمانی که اثر داروها از بین می رود، رخ دهد. در برخی افراد، بیهوشی باعث کاهش قابل توجه فشار خون می شود. در این صورت، پزشکان شما را به دقت تحت نظر خواهند داشت و داروهایی را از طریق تزریق داخل عروقی به شما می دهند تا فشار خون شما به حالت عادی بازگردد.

آیا لیدوکائین باعث افت فشار خون می شود؟

لیدوکائین یکی از رایج‌ترین بی حس کننده های آمیدی است. می توان آن را به صورت سیستمیک برای درمان آریتمی های بطنی و کاهش پاسخ پرسور به لوله گذاری داخل تراشه تجویز کرد. افت فشار خون پس از تزریق زیر مخاطی لیدوکائین مشاهده شده است.

آیا لیدوکائین ضربان قلب را افزایش می دهد؟

افزایش ضربان بطنی ناشی از لیدوکائین در فلاتر دهلیزی و فیبریلاسیون رایج است، به ویژه در بیمارانی که کینیدین نیز دریافت می کنند.

آیا می توانم با فشار خون بالا از لیدوکائین استفاده کنم؟

محلول های لیدوکائین، پریلوکائین و مپیواکائین بدون منقبض کننده عروق را می توان با خیال راحت در بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده کرد. توصیه می شود که دندانپزشکان با توجه به اثرات قلبی عروقی، محلول های بی حس کننده را برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا انتخاب کنند تا آسایش و ایمنی بیمار را فراهم کنند.

آیا بی حسی دندان می تواند باعث تپش قلب شود؟

ممکن است بعد از تزریق آمپول بی حسی دندان یک دوره کوتاه تپش قلب رخ دهد. یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تزریق بی حسی موضعی، اپی نفرین است که می تواند مستقیماً از رگ خونی به قلب برسد. دندانپزشکان برای مدیریت این عوارض آموزش دیده‌اند.

آیا لیدوکائین ضربان قلب را افزایش می دهد؟

افزایش ضربان بطنی ناشی از لیدوکائین در فلاتر و فیبریلاسیون دهلیزی رایج است، به ویژه در بیمارانی که کینیدین نیز دریافت می کنند.

منبع