ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا کم خونی می تواند باعث تپش قلب شود؟

یکی از مشکلات رایج در سراسر جهان، تپش قلب است. یک مطالعه نشان داد که تقریباً ۱۶٪ از افرادی که به پزشک خود مراجعه می کنند علائم تپش قلب را گزارش می کنند. اما علائم تپش قلب از کم خونی چگونه است؟ از کجا می توان فهمید این نوع از تپش قلب به خاطر کم خونی بوده و به علت بیماری نیست. برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

تپش قلب ناشی از کم خونی چیست؟

علائم تپش قلب ناشی از کم خونی شامل احساس تپش سریع، لرزیدن یا کوبیده شدن قلب است. عوامل مختلفی از جمله استرس، ورزش و داروها می توانند این احساسات را تحریک کنند. اما در موارد نادر، تپش قلب می تواند ناشی از یک بیماری باشد. اگرچه تپش قلب می تواند باعث نگرانی زیادی شود، اما اغلب آنها بی خطر هستند. آنها شایع، غیر اختصاصی بوده و می توانند یک تشخیص یا یک علامت باشند.
اما آیا کم خونی می تواند باعث تپش قلب شود؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.

کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سرتاسر بدن وجود ندارد. انواع مختلفی از کم خونی با دلایل منحصر به فرد وجود دارد. کم خونی می تواند موقت یا طولانی مدت باشد و علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است.

کم خونی می تواند اثرات مضری بر قلب داشته باشد زیرا اکسیژن کمتری در دسترس است، بنابراین قلب شما سریعتر می زند تا خون اکسیژن دار را سریعتر به گردش درآورد. این وضعیت می تواند باعث ایجاد احساس ضربان قلب سریع یا تپش شود. همچنین ممکن است برای دریافت اکسیژن بیشتر سریعتر نفس بکشید.

علائم کم خونی

شایع ترین علامت کم خونی خستگی است. سایر موارد عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • دست و پاهای سرد
  • درد قفسه سینه
  • پوست رنگ پریده
  • سردرد

چه چیزی باعث کم خونی می شود؟

علل مختلفی برای کم خونی وجود دارد، از جمله:

✅ از دست دادن خون

این شرایط ممکن است به دلیل خونریزی شدید قاعدگی، جراحی، آسیب یا خونریزی گوارشی رخ دهد.

✅ تولید ضعیف گلبول قرمز

برخی از شرایط، مانند سرطان یا بیماری کلیوی، می توانند با توانایی بدن در ساخت گلبول های قرمز سالم تداخل داشته باشند. برخی از داروها نیز می توانند این اثر را به همراه داشته باشند.

✅ تخریب گلبول های قرمز

شرایطی مانند کم خونی همولیتیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما گلبول‌های قرمز خون را سریع‌تر از آن‌چه بتواند جایگزین کند، از بین می برد.

✅ کم خونی همچنین می تواند در دوران بارداری به دلیل افزایش تقاضا برای آهن و سایر مواد مغذی رخ دهد.

انواع کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی با علل و درمان های مختلف وجود دارد:

✅ نارسایی کمبود آهن

کمبود آهن در بدن باعث این نوع کم خونی می شود. این شایع ترین نوع کم خونی است و پزشکان آن را با تغییرات رژیم غذایی یا مکمل ها درمان می کنند.

✅ کم خونی های ناشی از کمبود ویتامین

این نوع کم خونی ها به دلیل کمبود ویتامین B9 (فولات) یا B12 (کوبالامین) است. شما می توانید کم خونی های ناشی از کمبود ویتامین را با تغییرات غذایی یا مکمل ها درمان کنید. بنابراین این ویتامین ها با تپش قلب در ارتباط هستند.

✅ کم خونی های ناشی از بیماری مزمن

برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری کلیوی یا آرتریت روماتوئید می توانند باعث کم خونی شوند. درمان این نوع کم خونی بر درمان بیماری مزمن زمینه ای متمرکز است.

✅ کم‌خونی آپلاستیک

این کم خونی زمانی رخ می دهد که مغز استخوان به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نکند. پزشکان کم خونی آپلاستیک را با دارو یا تزریق خون درمان می کنند.

✅ بیماری سلول داسی‌شکل

این اختلال خونی ارثی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز بد شکل شده و به سرعت تجزیه شوند. پزشکان بیماری سلول داسی شکل را با دارو و اقدامات تسکینی درد مورد درمان قرار می دهند.

✅ تالاسمی

این اختلال خونی ارثی زمانی رخ می دهد که مشکلاتی در تولید هموگلوبین وجود داشته باشد. پزشکان تالاسمی را با دارو، انتقال خون و درمان کیلاسیون آهن درمان می کنند.

پزشکان چگونه کم خونی را تشخیص می دهند؟

اگر علائم کم خونی را تجربه می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا یک معاینه بالینی انجام داده و آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص تجویز کند.
رایج ترین آزمایشی که برای تشخیص کم خونی استفاده می شود، شمارش کامل خون (CBC) است. این آزمایش میزان هموگلوبین خون شما را اندازه گیری کرده و همچنین اطلاعاتی در مورد اندازه، شکل و تعداد گلبول های قرمز به پزشک ارائه می دهد.
بر اساس این نتایج، پزشک شما قادر است نوع کم خونی را تعیین کرده و یک برنامه درمانی را طراحی کند.

تپش قلب

تپش قلب احساسی است که در قلب شما به صورت تپش، لرزیدن، ضربان قلب سریع رخ می دهد. آنها می توانند چند ثانیه یا چند دقیقه به طول بینجامند و ممکن است گهگاه یا مکرر رخ دهند.

چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟

در حالی که بسیاری از عوامل می توانند باعث تپش قلب شوند، دلایل رایج این وضعیت عبارتند از:

  • اضطراب
  • کافئین
  • ورزش
  • تب
  • مصرف زیاد الکل
  • سیگار کشیدن
  • فشار
  • داروهای خاص

در برخی موارد، یک بیماری زمینه ای ممکن است باعث تپش قلب شود. این بیماری ها می توانند شامل آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و پرکاری تیروئید باشد.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

گاهی اوقات، تپش قلب موقتی است. اگر متوجه تپش قلب شدید، برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید. اگر سرعت ضربان قلب شما برای مدت طولانی بدون تغییر باشد، در برخی موارد می تواند باعث مشکلات عضله قلب شود.

در صورت داشتن تپش قلب با علائم دیگر، از جمله:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • غش کردن
  • سرگیجه

و یا در صورت تپش قلب مکرر یا شدید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شده و در صورت لزوم درمان های مورد نظر انجام شود.

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشم؟

اغلب اوقات، تپش قلب دلیلی برای نگرانی نیست و معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، اگر مبتلا به یک بیماری زمینه ای بوده و یا مشکوک به این هستید که داروی فعلی شما باعث تپش قلب شما می شود یا علائم دیگری دارید که نگران آن هستید، بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

کم خونی چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

کم خونی باعث استرس قلبی می شود زیرا قلب با شدت و سرعت بیشتری پمپ می کند تا مقادیر کافی اکسیژن را به گردش درآورد. با گذشت زمان، این می تواند قلب را ضعیف کند.

آیا کم خونی را می توان با مشکلات قلبی اشتباه گرفت؟

علائمی که شبیه به نارسایی احتقانی قلب هستند ممکن است به صورت خستگی، ضعف و تنگی نفس گسترش یابند. این بیماران ممکن است زمانی که فعالیتی ندارند احساس خوبی داشته باشند اما زمانی که شروع به انجام کاری می کنند با تنگی نفس مواجه شوند. بنابراین کم خونی به عنوان نارسایی قلبی ممکن است جلوه کند.

منبع