ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا خون دماغ شدن هشداری برای فشار خون بالا است؟

اینکه آیا فشار خون بالا می تواند باعث خونریزی از دماغ شود باید گفت که دیده شده است زمانی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده، باعث نشانه های زیادی از جمله خون دماغ شدن می شود. با این وجود این عارضه خیلی نادر بوده و علائم های زیاد دیگری در ارتباط با فشارخون بالا وجود دارد. اما آیا خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی بزرگسالان به دلیل فشار خون بالا است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ویکی فشار همراه ما باشید.


خون دماغ چیست؟

پیرامون بحث خون دماغ شدن، شاید تجربه این حالت به نظر ترسناک باشد، ولی به هیچ عنوان عارضه خطرناکی نیست. خون دماغ شدن به دو حالت Posterior و Anterior تقسیم می شود. اگر از قسمت پشتی دماغ باشد، Posterior و اگر از سمت جلوی بینی منشا بگیرد Anterior نامیده می شود. معمولا خیلی شایع هستند و اکثر افراد هر از گاهی آن را تجربه می کنند.

فشار خون و خون دماغ

یکی از دلایل خون دماغ شدن عدم توانایی بدن در لخته کردن خون است. این مسئله بیشتر در کسانی دیده می شود که برای مشکلات قلب و عروقی خود از دارو های رقیق کننده خون مانند کمادین و آسپیرین که برای افزایش خون رسانی در شریان های مسدود شده تجویز می شود، استفاده می کنند. بعضی از بیماری های کبدی نیز در لخته نشدن خون تاثیر دارند. همچنین مطالعات اخیر نشان دادند که هایپرتنشن یا فشار خون بالای کنترل نشده، با توجه به اینکه با آسیب زدن به شریان ها نیاز به داروهای رقیق کننده خون را افزایش می دهند، باعث خون ریزی از دماغ شده و می توانند در لخته نشدن خون تاثیر گذار باشند.

اگرچه در طول یک دوره خونریزی بینی، در واقع مقادیر فشار خون بالاتر است اما نباید فراموش کنیم که اضطراب و ترس مربوط به خونریزی قابل توجه از بینی به خودی خود می تواند فشار خون را به عنوان بخشی از یک واکنش هوشیار افزایش دهد! وجود فشار خون بالا شدت خونریزی را افزایش داده و کنترل آن را دشوار می کند و نیاز به مداخلات بیشتری برای توقف خونریزی دارد.

مطلب مرتبط: عوارض فشار خون بالا چیست؟

آیا فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن بشود؟

حالا با توجه به سوال اصلی که آیا فشار خون بالا می تواند باعث خونریزی از دماغ شود باید گفت که دیده شده است زمانی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده است، باعث علامت های زیادی از جمله خون دماغ شدن می شود. با این وجود این عارضه خیلی نادر بوده و علامت های زیاد دیگری در ارتباط با فشارخون بالا وجود دارد.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

دیده شده است که فشار خون کنترل نشده باعث اسیب زدن به شریان ها شده و بعدها منجر به تنگی عروق می شود. در نتیجه به دلیل تنگی بوجود آمده، خون به صورت آزاد و کافی از این شریان ها نمی تواند عبور کند و منجر به یکسری از بیماری های قلبی خواهد شد. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که فشار خون بالا می تواند خطر خونریزی شدیدتر را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به فشار خون بالا ۲.۷ برابر بیشتر از افراد دارای فشار خون سالم به مراقبت های اضطراری برای خونریزی بینی نیاز دارند.

زمانی که شخصی دچار تنگی در یکی از شریان ها می شود، تحت درمان با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و کمادین قرار می گیرد تا بدین وسیله جریان خون بتواند به تمامی نقاط بدن خونرسانی کند. در این حین بدلیل اینکه این داروها باعث مختل شدن توانایی خون برای لخته شدن می شود، باعث خون ریزی های مرتبط با فشارخون بالا می شود. البته باید درنظر داشت که یکسری از بیماری های فشارخون بالا، در بعضی از شرایط ها می توانند بدون مصرف هیچ دارویی باعث خونریزی از بینی شوند.

کنترل خونریزی بینی با فشار خون

سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است، زمانی که خونریزی بینی و فشار خون بالا تشخیص داده شد چه کاری باید کرد؟ اولویت همیشه کنترل خونریزی است. اگر شدت بالا بوده و خود محدود شونده نباشد ممکن است نیاز به اقدامات اورژانسی باشد. این واقعیت که مقادیر فشار خون بالا در هنگام خونریزی تشخیص داده می شود به این معنی نیست که فرد واقعا به فشار خون بالا مبتلا است. توصیه می شود که:

  • پس از برطرف شدن وضعیت خونریزی حاد، فشار خون باید در محیطی آرام و در حالت استراحت اندازه گیری شود.
  • در حالت ایده آل چنین اندازه گیری باید در روزهای مختلف انجام شود تا فشار خون شریانی تایید یا رد شود.

اگر متوجه شدید که فشار خون شما واقعا بالا است:

  • اگر قبلا فشار خون بالا در شما تشخیص داده نشده باشد به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است این فرصتی برای شناسایی یک عامل خطر مهم قلبی عروقی باشد که باید مطالعه و کنترل شود.
  • اگر قبلا فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده و مقادیر آن کنترل نشده باشد با پزشک خود در این باره مشورت کنید چرا که ممکن است به تنظیم مجدد دارو نیاز باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که:

  • در بیشتر موارد داشتن یک خونریزی خفیف خود محدود شونده جدی نیست اما ممکن است این شرایط یادآور این مسئله باشد که نیاز به بررسی فشار خود دارید.
  • در صورت داشتن خونریزی های مکرر و شدید بینی با پزشک خود در مورد نیاز به ارزیابی و نهایتا کنترل فشار خون صحبت کنید.

منبع