ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰

زمانی که تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰ mg/dL باشد احتمال بروز خطر پانکراتیت دو چندان می شود. انتخاب رژیم غذایی مناسب کلید درمان این وضعیت است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین می خواهیم بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید را به شما معرفی کنیم.


کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰

تری گلیسیریدها اصلی‌ترین نوع چربی در غذاها هستند. وقتی ما غذای دارای چربی می خوریم، تری گلیسیریدها به صورت “شیلومیکرون” در خون حمل می شوند. وقتی بدن شما به خوبی قادر به خرد کردن شیلومیکرون ها نباشد، ممکن است تری گلیسیریدهای خون شما تا ۱۰۰۰ یا بالاتر افزایش یابند. این مقدار می تواند پانکرانس شما را ملتهب کند و باعث دیگر مشکلات سلامتی شود.

چه عواملی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می شوند؟

چرا بالا بودن تری گلیسیرید خون اهمیت دارد؟

تری گلیسیرید بالا ممکن است به سخت شدن یا ضخیم شدن دیواره شریان ها منجر شود (تصلب شراین) و در نتیجه خطر سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بالا بودن سطح تری گلیسیرید می تواند باعث التهاب حاد لوزالمعده (پانکراس) شود.

تری گلیسیرید بالا اغلب نشانه ای از بیماری های دیگر و بالا بودن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی است، مثل چاقی و سندرم متابولیک. سندرم متابولیک در نتیجه زیاد بودن چربی شکم، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا و غیر طبیعی بودن سطح کلسترول خون است.

تری گلیسیرید بالا می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت
  • سندرم متابولیک – بیماری که در اثر فشار خون بالا، چاقی و قند خون بالا ایجاد می شود و خطر بیماری قلبی افزایش می یابد.
  • پایین بودن سطح هورمون های تیروئید (کم کاری تیروئید)
  • برخی از بیماری های ژنتیکی نادر که بر فرایند تبدیل چربی به انرژی توسط بدن تأثیر می گذارند.

تری گلیسیرید

گاهی اوقات تری گلیسیرید بالا عارضه جانبی است در مصرف داروهای خاص ایجاد می شود، مثل:

  • دیورتیک ها
  • استروژن و پروژستین
  • رتینوئیدها
  • استروئیدها
  • بتا بلاکر ها
  • برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
  • برخی از داروهای HIV

درمان دارویی تری گلیسیرید بالا

در این بخش می خواهیم به بررسی و معرفی درمان های دارویی تری گلیسیرید بالا بپردازیم. به یاد داشته باشید هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید و حتما در خصوص آن با پزشک خود مشورت کنید.

نوسانات فشار خون را به طور مکرر تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح یا کنترل فشار خون خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید چیست؟

استاتین هایی مثل لیپیتور (آتورواستاتین)، مهار کننده های PCSK9 مثل (رپاتا اولوکوماب) و نیاسین ها اغلب از دسته دارو هایی متداول و وجود در بازار هستند که برای درمان کلسترول بالا و تری گلیسیرید تجویز می شوند. انتخاب دارو مناسب برای تری گلیسیرید بالای ۸۰۰ به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما اگر ورزش و رژیم غذایی کمکی به کاهش سطح تری گلیسیرید نکنند، یا بیمار در معرض ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی باشد، احتمالا پزشک یکی از دارو های نام برده را تجویز می کند.

پیشگیری از بالا رفتن سطح چربی (کلسترول و تری گلیسیرید) خون به جلوگیری از ابتلا به آترواسکلروز، بیماری عروق کرونر (CAD)، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی کمک می کند.

بهتر است اطلاعات خود را بالا ببرید  تا از تمام گزینه های درمانی ممکن و داروی تری گلیسیرید بالا مطلع باشید تا بتوانید در روند درمانی خود نقش فعالی داشته باشید.

  • استاتین ها

استاتین از درمان های اصلی کلسترول بالا و به عنوان بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید شناخته می شوند. این داروهای خوراکی باعث مهار HMG-CoA ردوکتاز می شوند و توانایی ساخت کلسترول کبد را کاهش می دهند. به گفته کارشناسان مقداری از کلسترول خون توسط بدن تولید می شود. بنابراین رژیم غذایی مناسب و مهار این آنزیم باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

استاتین ها با کاهش التهاب و ترومبوز عروق، عملکرد آن ها را بهبود می دهند.

استاتین ها معمولاً بدن را تحریک نمی کنند، اما ممکن است عوارض جانبی تجربه کنید. از رایج ترین عوارض جانبی درد عضلانی یا ضعف است که در ۰.۳٪ تا ۳۳٪ بیمارانی که این داروها را مصرف می کنند رخ می دهد.

استاتین های موجود شامل موارد زیر است:

  • Crestor (روزوواستاتین)
  • Lescol (فلوواستاتین)
  • Lipitor (آتورواستاتین)
  • Livalo (پیتاواستاتین)
  • Mevacor (لوواستاتین)
  • Pravachol (پراواستاتین)
  • Zocor (سیمواستاتین)
  • مهار کننده های PCSK9

مهار کننده های PCSK9 نسبت به قرص تری گلیسیرید، استاتین ها دسته جدیدتری از داروهای کاهش دهنده کلسترول هستند. PCSK9 آنزیمی است که پروتئین های گیرنده را از بین می برد و این داروها با مهار آن منجر به حذف LDL (کلسترول بد) از خون می شود. در واقع تاثیر درمانی این داروها با کاهش سطح کلسترول بد خون است.

مهارکننده های PCSK9، که باید یک یا دو بار در ماه تزریق شوند، در ترکیب با سایر داروهای کاهش دهنده چربی مورد استفاده قرار می گیرند و سطح LDL خون را کاهش می دهند. این دسته از دارو ها معمولا برای افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی ژنتیکی یا افرادی که با وجود درمان با استاتین همچنان LDL بالایی دارند، تجویز می شود.

دو دارو موجود که در اواخر سال ۲۰۱۵ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شدند، عبارتند از:

  • Praluent (الیروکوماب)
  • Repatha (اولوکوماب)
  • ازتیمیب (Ezetimibe)

Ezetimibe جذب کلسترول از روده را کاهش داده و با خارج کردن آن از جریان خون، کلسترول مورد نیاز کبد را تامین می کند. در نتیجه، سطح LDL خون کاهش می یابد.

آزمایشات بالینی با ezetimibe نسبتاً ناامیدکننده بوده است و این دارو اغلب در درمان بالینی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این دارو عمدتاً برای افرادی که علیرغم درمان با استاتین، کلسترول خون بالایی دارند و یا افرادی که نمی توانند استاتین مصرف کنند، تجویز می شود.

داروهای موجود:

  • ویتورین (ازتیمیب)
  • زتیا (ازتیمیب / سیمواستاتین)
تجویز ازتیمیب (ویتورین) برای کلسترول بالا، یک چالش به حساب می آید!

عامل کمپلکس ساز اسیدهای صفراوی

عامل کمپلکس ساز اسید های صفراوی از جذب مجدد اسیدهای صفراوی حاوی کلسترول از روده جلوگیری می کنند. در نهایت کبد کلسترول بیشتری را از گردش خون حذف می کند.

این دسته شامل دارو های زیر است:

  • Cholestid (کلستیپول)
  • Questran (کلستیرامین)
  • Welchol (کلسولام)

با این که این داروها در کاهش سطح LDL مؤثر هستند، اما عوارض جانبی در سیستم گوارش ایجاد می کنند. این دسته از دارو ها در مطالعات بالینی نتیجه بخش نبودند.

  • فیبرات ها

فیبرات ساخت لیپوپروتئین های حاوی تری گلیسیرید کبد را مهار می کند. این دارو ها در کاهش سطح تری گلیسیرید خون (تا ۵۰٪) مؤثر هستند. این دارو ها سطح HDL خون را افزایش و سطح LDL را تا حدی کاهش می دهند.

با این حال، با وجود تأثیر قابل توجه آن ها بر چربی خون، در آزمایشات بالینی شکست خوردند.

امروزه از این دارو ها عمدتاً برای درمان هایپر تری گلیسیریدمی شدید استفاده می شوند.

فیبرات ها شامل:

  • Antara (جم فیبروزیل)
  • Lopid (فنوفیبات)

سمیت عضلانی از برجسته ترین عوارض فیبرات ها است، خصوصاً اگر به طور همزمان از استاتین استفاده شود.

جدیدترین درمان تری گلیسیرید بالا

بر اساس گزارشی از مجله پزشکی نیوانگلند، تیمی از محققان درمان جدیدی را برای تری گلیسیرید بالا معرفی کردند. درمان با تزریق هفتگی “الیگونوکلئوتیدهای آنتی سنس” (ASOs) همراه است. این قطعات DNA تولید تری گلیسیرید در کبد را مهار می کنند. گزارشات جدید نشان می دهند که ASO ها می توانند سطح تری گلیسیرید را تا ۷۰ درصد کاهش دهند.

البته نتیجه تحقیقات مربوط به فاز ۲ آزمایشاتی است برای سنجش کارایی دارو (در این جا هدف کم شدن سطح تری گلیسیرید است) طراحی شده است. برای بررسی قطعی موثر بودن ASO ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بررسی عوارض جانبی آنها، مطالعات بیشتری لازم خواهد بود.

بسیاری از داروها که در مراحل اولیه آزمایشات اثر بخش بودند، هرگز توسط FDA تایید نمی شوند. تایید ASO به عنوان دارویی برای کاهش تری گلیسیرید و عرضه آن به بازار تا چند سال طول خواهد کشید.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش تری گلیسیرید

کلید کاهش تری گلیسیریدی که به شدت افزایش یافته، رژیم غذایی خیلی کم چرب و بدون شیلومیکرون است. تمرکز اصلی روی غذای بدون شیلومیکرون، خیلی کم چرب با چربی کمتر از ۲۰ – ۳۰ گرم در روز (تقریبا ۱۰-۱۵ درصد کالری روزانه شما) و فیبر بالا است. همچنین، موارد زیر اهمیت زیادی دارند:

✳️ عدم مصرف الکل

✳️ آب میوه، نوشابه و نوشیدنی های شیرین مصرف نشوند.

✳️ شیرینی و دسر ها مصرف نشوند (مانند کیک، آب نبات، کوکی، کلوچه و بستنی)

✳️ بدون شکر افزودنی (مثل شیره یا عسل)

⚠️ توجه: با راه درمانی وعده های غذایی بدون شیلومیکرون، تری گلیسیرید خون بیشتر افراد بعد از حدود ۲ هفته بهبود خواهد یافت.

وقتی تری گلیسیرید شما به زیر ۵۰۰ رسید ممکن است بتوانید به آرامی چربی رژیم غذاییتان را افزایش دهید. خوردن غذاهایی که چربی و شکر بالایی دارند یا نوشیدن الکل دوباره تری گلیسیرید شما را افزایش خواهد داد. اگر شما دچار نوعی ژنتیک خیلی نادر هستید که باعث تری گلیسیرید بالای ۶۰۰ شده است، باید در تمام زندگی خود وعده های غذایی خیلی کم چرب مصرف کنید.

بیشتر افرادی که چربی خون خیلی بالایی دارند، از مراجعه به یک متخصص تغذیه سود بسیاری خواهند کرد. این فرد می تواند به شما در طراحی یک برنامه غذایی کمک کند، درنتیجه شما تمام مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت خواهید کرد. این کار ممکن است به معنی مصرف مکمل های غذایی باشد. از برچسب روی مواد غذایی یا نرم افزارهای موجود برای بدست آوردن مقدار چربی و قند مواد غذایی استفاده کنید.

آیا با علل و علائم فشار خون بالا آشنا هستید؟ آیا می دانید چه روش هایی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

نمونه رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسیرید خون

در زیر نمونه یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش تری گلیسیرید را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

#صبحانه

۱ فنجان شیر بدون چربی

۱ فنجان بلغور جو دوسر (ساده) به همراه دارچین یا ۱ فنجان جو دوسر شیرین نشده ی خشک

املت سفیده تخم مرغ و سبزیجات که در تابه نچسب پخته باشد به همراه نان تست ۱۰۰% سبوس دار

# شام و ناهار

۸۰-۱۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست یا بوقلمون یا ماهی کم چرب

نصف فنجان لوبیا یا عدس پخته

۳ واحد سبزی های بدون نشاسته (۱ واحد برابر است با نصف فنجان پخته یا یک فنجان خام)

نصف یا یک فنجان سبزی های نشاسته دار یا دانه های کامل، مانند برنج قهوه ای، یا ۱/۲ تکه نان کامل

انتخابی: ۱ واحد میوه و ۱ فنجان شیر بدون چرب یا ۱۷۰ گرم شیر معمولی، ماست معمولی یا ماست یونانی

# میان وعده ها

سبزی های بدون نشاسته به همراه سیب زمینی بدون روغن

پنیر خامه ای بدون چربی به همراه سبزی های خام

# برای طعم دهی و چاشنی های گوناگون

از یک قاشق غذاخوری ادویه، گیاهان طبیعی، وانیل، سرکه و آب گوشت بدون چربی استفاده کنید. همچنین شما می توانید خردل، مایو بدون چربی، شیرین کننده های غیر قندی (زیرو)، ژلاتین بدون قند تا ۲ قاشق غذاخوری. پودر کره ی بادام زمینی بدون چربی را مورد استفاده قرار دهید.

⚠️توجه: این برنامه ممکن است به کاهش تری گلیسیرید بین ۵۰۰ تا ۹۹۹ کمک کند. مهم است که با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا مطمئن شوید برنامه غذایی شما برای طولانی مدت مناسب است.

اگر تری گلیسیرید شما بالاست و به دنبال روش های کاهش چربی خون خود هستید ما در لینک زیر تمام روش های کاهش چربی خون را گردآوری کرده ایم می توانید لینک زیر را مطالعه کنید.

کاهش تری گلیسیرید

نکات لازم برای کاهش تری گلیسیرید

✅ احتمالا پزشک شما برایتان دارو تجویز می کند و تغییراتی در رژیم غذایی شما برای کاهش تری گلیسیرید خونتان ایجاد می کند.

✅ اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید، آن ها را پزشکتان در میان بگذارید. بعضی از داروها می توانند تری گلیسیرید شما را بالا ببرند.

✅ اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن و فعالیت جسمانی ممکن است به کاهش تری گلیسیرید شما کمک کند. به آرامی فعالیت خود را افزایش دهید. سعی کنید هفته ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت داشته باشید.

✅ اگر دیابت دارید، با پزشکتان همکاری کنید تا قند خونتان مدیریت شود.

 

منابع:

https://www.health.harvard.edu

https://www.verywellhealth.com

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق