ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا گرمای هوا برای بیماران فشار خون مضر است؟

آب و هوا می تواند در ایجاد برخی از مشکلات سلامتی نقش داشته باشد. دمای بالا و رطوبت بالا دو عاملی هستند که می توانند عواقب جدی برای سلامتی افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی ایجاد کنند. اما آیا گرمای هوا برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مضر است یا سردی هوا؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه باشید.

گرمای هوا و فشار خون

در هوای تابستان، فشار خون می تواند تحت تأثیر تلاش های بدن برای مقابله با گرما قرار گیرد. دمای بالا و رطوبت بالا می تواند باعث جریان خون بیشتر در پوست شود. این شرایط باعث سریعتر شدن ضربان قلب شده و در عین حال جریان خون دو برابر بیشتر از یک روز عادی در دقیقه گردش می کند.

بیشترین خطر گرمی هوا برای مبتلایان به فشار خون زمانی است که دما بالای ۷۰ درجه و رطوبت بیش از ۷۰ درصد باشد. برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای تحت تاثیر قرار گرفتن رطوبت قرار دارند، از جمله افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، اضافه وزن داشته، یا دارای مشکلات قلبی، ریوی یا کلیوی هستند.

گرما و تعریق همچنین می تواند میزان مایعات را در بدن کاهش داده که بدین ترتیب با کاهش حجم خون منجر به کم آبی بدن شوند. این وضعیت می تواند در توانایی بدن برای خنک شدن اختلال ایجاد کرده و ممکن است بر قلب فشار بیشتری وارد کند.

هنگامی که بدن بیش از مقدار دریافتی خود مایعات از دست دهد، ممکن است بدن آب یا مایعات دیگر برای انجام عملکردهای طبیعی نداشته باشد. هر فردی ممکن است دچار کم آبی شده و این وضعیت می تواند منجر به عوارض جدی برای افرادی شود که به دلیل سن، شرایط مزمن یا فعالیت در فضای باز مانند کار یا ورزش در معرض خطر هستند.

تاثیر گرما بر قلب

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، گرمای هوا به طرق مختلفی می تواند بر روی شما تاثیر بگذارد. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که فشار خون در هوای سرد به دلیل انقباض عروق خونی بیشتر می شود زیرا بدن در تلاش برای حفظ گرما است. برعکس این شرایط در هوای گرم صادق است و فشار خون به طور معمول در گرمای هوا پایین تر است. گرمای تابستان به چند طریق می تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد:

✅ کم آبی بدن: ممکن است در گرمای تابستان بیشتر از حد معمول عرق کنید که ممکن است باعث کم آبی بدن شود. کم آبی خون را غلیظ تر و پمپاژ آن را دشوارتر می کند که می تواند فشار خون را افزایش دهد.

✅ اتساع یا گشاد شدن عروق: رگ های خونی بدن ممکن است در پاسخ به گرما منبسط یا گشاد شوند که می تواند فشار خون را کاهش دهد. اگرچه این اثر معمولا زودگذر بوده و ممکن است آنقدر قوی نباشد که فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

✅ مصرف نمک: در ماه های تابستان، افراد ممکن است غذاهای شور بیشتری مانند چیپس سیب زمینی و چوب شور مصرف کنند که می تواند فشار خون را افزایش دهد.

✅ دارو: گرمای تابستان ممکن است اثربخشی چندین داروی فشار خون را کاهش دهد. به عنوان مثال، دیورتیک ها، که اغلب برای کاهش فشار خون استفاده می شوند، می توانند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها و کم آبی بدن شوند، که هر دو با هوای گرم تسریع می شوند.

تاثیر گرما بر روی بیماری های قلبی

گرمی هوا و بیماری های قلبی

آنژین

اگر از اسپری GTN برای کنترل آنژین خود استفاده می کنید، باید در هوای گرم بیشتر مراقب باشید. اسپری GTN می تواند رگ های خونی را به سرعت گشاد کرده و باعث افت ناگهانی فشار خون شده و احساس ضعف می شود.

نارسایی قلبی

اگر مبتلا به نارسایی قلبی هستید خنک ماندن اهمیت ویژه ای پیدا می کند جایی که قلب شما آنطور که باید خون را به اطراف بدن پمپاژ نمی کند. اگر به شما گفته شده که مصرف مایعات خود را محدود کنید، با پزشک عمومی خود در مورد راه های دیگر خنک ماندن در تابستان صحبت کنید. اگر قرص های ضد آب مصرف می کنید و دچار سرگیجه یا سبکی سر هستید به پزشک خود این موارد را اطلاع دهید. پزشک قلب داروی شما را در صورت لزوم بازبینی یا تطبیق خواهد داد.

حمله قلبی

از دست دادن بیش از حد مایعات بدن می تواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد که در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوامل خطر گرمی هوا

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • بزرگسالانی که مبتلا به مشکلات قلبی، ریوی و کلیوی هستند.
  • بزرگسالانی که از داروهای ادرارآور، آرام بخش یا داروهای فشار خون استفاده می کنند.
  • افرادی که از رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم پیروی می کنند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری یا مشکلات گردش خون هستند.
  • برخی از داروهای فشار خون بالا حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهند. در نتیجه، خطر آفتاب سوختگی و وضعیتی به نام حساسیت به نور، که واکنشی است که می تواند باعث تاول های پوستی یا بثورات پوستی شود، بیشتر است.

توصیه های درمانی

افراد با سابقه فشار خون بالا باید فشار خون خود را در طول موج گرما کنترل کنند. این بیماران همچنین باید مایعات زیادی بنوشند تا هیدراته باقی بمانند، از گرمای ظهر پرهیز کرده، رژیم غذایی سالم داشته باشند. در صورتی که در فضای باز قرار می گیرند از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و کلاه بپوشند. در بیشتر موارد بهتر است در یک محیط خنک در خانه خود باقی بمانید.

اگر بیمار قلبی عروقی با شرایط خاصی هستید، دیگر نیازی نیست که نگران خارج شدن از منزل به منظور ویزیت متخصص قلب باشید. تمامی خدمات کلینیک قلب و عروق در منزل شما قابل انجام است. 

ویزیت در منزل

علائم گرمازدگی بیماران قلبی

علائم هشدار دهنده که بدن شما با گرما سازگار نیست عبارتند از:

  • پوست سرد و مرطوب
  • گیجی
  • سرگیجه
  • عدم تعادل
  • نبض سریع
  • تعریق بیش از حد یا ناتوانی در تعریق
  • خستگی
  • سردرد
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
  • حالت تهوع
  • تورم در بازوها یا پاها

اگر شما یا یکی از عزیزانتان بیش از یک یا دو مورد از این علائم را نشان دادید، بهتر است فورا از پزشک کمک بخواهید.

گرما و دارو

درست همانطور که باید راه هایی برای خنک نگه داشتن بدن خود در دمای بالا پیدا کنید، همچنین باید داروهای خود را به درستی ذخیره کنید تا در معرض گرمای شدید قرار نگیرند. برخی از داروها ممکن است در طول تغییرات دمایی خراب شده یا خاصیت خود را از دست بدهند، از جمله انسولین مورد استفاده برای مدیریت دیابت.
دارو را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر داروها را در حمام با دوش، روی لبه پنجره یا داخل وسیله نقلیه نگهداری می‌کنید، دارو را در ظرف اصلی نگهداری کنید تا گرما و رطوبت اضافی آن از بین برود.

برخی از داروها می توانند بر توانایی شما برای هیدراته ماندن و پاسخ به دمای بالا تأثیر بگذارند، از جمله داروهایی که برای موارد زیر استفاده می شوند:

  • درمان فشار خون بالا، از جمله بتابلوکرها و دیورتیک ها
  • کاهش علائم آلرژی مانند آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان ها
  • کاهش علائم روانی، مانند داروهای ضد روان پریشی

با تیم پزشکی خود در مورد نگرانی هایی که ممکن است در مورد نحوه واکنش بدن شما به داروهای خاص در طول دمای بالا داشته باشند صحبت کنید.

منبع