ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

کدام تغییرات فشار خون بعد از غذا خوردن خطرناک است؟

فشار خون فشاری است که هنگام پمپاژ خون از درون دیواره‌های شریانی احساس می شود. فشار خون در طول روز متفاوت بوده و تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار می گیرد. یکی از این موارد تغییرات، فشار خون پس از خوردن غذا است. اما افت فشار خون یا افزایش فشار خون بعد از خوردن غذا کدامیک طبیعی است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه باشید.

تغییرات فشار خون بعد از غذا خوردن

معمولاً بدن ما مکانیسم های پیچیده ای برای بازگرداندن فشار خون در محدوده طبیعی دارد.

در افراد عادی، فشار خون بلافاصله پس از خوردن غذا با شروع هضم افزایش می یابد. اکسیژن برای برخی از فرآیندهای آنزیمی که در طول هضم انجام می شود مورد نیاز است. این اکسیژن از خون گرفته می شود. بنابراین، هنگامی که غذاها مصرف می شوند، بدن شروع به افزایش برون ده قلبی کرده و باعث افزایش فشار خون می شود تا خون کافی در اختیار دستگاه گوارش قرار گیرد.

مواد غذایی خاص نیز می توانند بر فشار تأثیر بگذارند. غذاهایی که نمک زیادی دارند میزان احتباس آب در بدن را افزایش داده و فشار بیشتری بر قلب و ریه های شما وارد می کنند و باعث افزایش فشار خون می شوند. غذاهای غنی از چربی می توانند ویسکوزیته خون را تغییر دهند. خون غلیظ‌تر قلب را مجبور به کار سختتر کرده در نتیجه فشار خون افزایش می یابد. به طور مشابه، غذاهای غنی از پروتئین پلاسما نیز می توانند باعث غلیظ شدن خون شده و در نتیجه این سطح غلظت خون، فشار خون را افزایش دهند.

پیشنهاد مطالعه: آیا وعده های غذایی پر چرب می توانند باعث افزایش فشار خون شوند؟

علت کاهش فشار بعد از خوردن غذا چیست؟

وقتی فردی غذا می‌خورد، بدنش خون را به دستگاه گوارش هدایت می‌کند تا به هضم غذا کمک کند. این فرآیند باعث کاهش موقت فشار خون در سایر نقاط بدن می شود.
از طرفی برای جبران این وضعیت، رگ‌های خونی خارج از دستگاه گوارش منقبض شده و باعث بروز ضربان قلب سریع‌تر و قوی‌تر می گردند. این حالت به حفظ فشار خون سالم در سراسر بدن کمک می کند.

برخی افراد پس از خوردن غذا دچار افت مداوم فشار خون می شوند. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد ضربان قلب به اندازه کافی افزایش نیافته و رگ های خونی خارج از دستگاه گوارش منقبض نمی شوند. پزشکان این وضعیت را به عنوان افت فشار پس از غذا یا فشار خون پایین پس از غذا می نامند که ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، غش و زمین خوردن شود.

احتمال تجربه افت فشار پس از غذا در افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه: آیا امکان کاهش فشار خون با نمک آبی وجود دارد؟

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که روزه داری طولانی مدت نیز می تواند باعث افت فشار خون گردد. علاوه بر این، ممکن است خطر ابتلا به عدم تعادل الکترولیت و کمبود مواد مغذی در فرد افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه: نکات روزه داری و مصرف دارو در مبتلایان به فشار خون بالا

آیا افزایش فشار خون بعد از غذا خوردن طبیعی است؟

بله، این افزایش ناگهانی فشار خون بعد از غذا کاملا طبیعی است. پس از تکمیل فرآیند هضم غذا، فشار خون به محدوده طبیعی خود باز می گردد. به طور کلی فشار خون باید بعد از تقریباً دو ساعت به حالت عادی خود بازگردد و در غیر اینصورت، باید به متخصص قلب مراجعه کنید.

منبع