ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا فشار خون روی شنوایی و ایجاد صدای سوت گوش تاثیرگذار است؟

در میان هزاران عوامل خطر که شنوایی را تهدید می کنند امروزه ارتباط بیماری های قلبی عروقی و فشار خون با شنوایی گزارش شده است. اما آیا صدای زنگ و وزوز گوش با فشار خون در ارتباط است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه باشید.

فشار خون و صدای گوش

کم شنوایی یا از دست دادن شنوایی می تواند به دلیل طیف وسیعی از عوامل خطر، از جمله قرار گرفتن در معرض سطوح ناامن صدا، تخریب سلول های مویی در گوش مرتبط با افزایش سن و غیره ایجاد شود. با این حال، فشار خون بالا و کاهش شنوایی ارتباط نزدیکی با هم پیدا کرده اند، مطالعات اخیر به طور مداوم نشان داده که افراد مبتلا به فشار خون بالا در سنین ۴۵ تا ۶۴ سال نیز بیشتر در معرض کاهش شنوایی قرار دارند.

فشار خون بالا بر رگ های خونی سراسر بدن تأثیر گذاشته و باعث آسیب آنها می شود. شرایط فشار خون تنها قلب را در بر نمی گیرد، بلکه کل بدن از جمله گوش ها را تحت تأثیر قرار می دهد. آسیب رگ‌های خونی و تجمع پلاک‌های چربی در گوش‌ها می‌تواند تأثیر تسریع‌کننده‌ای بر کاهش شنوایی ما داشته باشد و با افزایش سن، شنوایی ما را بدتر کند.

فشار خون چگونه باعث کاهش شنوایی می شود؟

هنگامی که فشار خون شما بالا است، خون بسیار سریع از طریق شریان های شما عبور می کند، که می تواند به دیواره سرخرگ آسیب رسانده و باعث ایجاد پلاک های چربی شود. این آسیب و تجمع پلاک در یک ناحیه از بدن متمرکز نشده بلکه می تواند کل بدن از جمله گوش ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هنگامی که رگ های خونی در گوش آسیب دیده و پلاک های چربی ایجاد می شود ممکن است شنوایی مختل شود.

آیا احساس گرفتگی گوش با فشار خون مرتبط است؟

برخی از افراد مبتلا به اضطراب مزمن شدید یا اختلال هراس ممکن است گوش درد و فشار را به ویژه در هنگام حمله پانیک یا زمان قرار گرفتن تحت استرس تجربه کنند. این امکان وجود دارد که این حالت را به صورت فشار گوش، پری، درد یا حتی احساس عجیبی در گوش‌هایتان تجربه کنید. ممکن است تقریباً بصورت دائم تمایل داشته باشید که برای کاهش فشار، گوش های خود را بیرون بیاورید، اما بیرون آوردن گوش ها کمک چندانی به احساس بهتر شدن شما نمی کنند.

پیشنهاد مطالعه: داروهای ضد افسردگی و خطر بالا رفتن فشار خون!

اما چرا این اتفاق می افتد؟ گوش های داخلی به تغییرات مایعات و جریان خون بسیار حساس هستند. زمانی که ضربان قلب شما تپش سریع تری دارد یا فشار خون شما به دلیل احساس اضطراب و یا وجود بیماری قلبی بالا می‌رود، گوش‌های شما می‌توانند خیلی سریع تحت تأثیر قرار گیرند. به همین ترتیب، افزایش هورمون های استرس می توانند تعادل ظریف مایعات در گوش را تغییر داده و آنها را متورم کنند.

نوسانات فشار خون را با کوچکترین تغییراتی تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

فشار خون بالا چه نوع صدایی در گوش ایجاد می کند؟

هنگامی که فشار خون بالا باشد، جریان خون در مسیر شریان کاروتید بیشتر متلاطم شده و باعث ایجاد صدایی ضربان دار و یا حتی سوت کشیدن در گوش می شود.

آیا داروهای فشار خون باعث از دست دادن شنوایی می شوند؟

رایج ترین دیورتیک های مورد استفاده لازیکس (فروزماید)، بومکس (بومتانید) و دمادکس (تورسماید) هستند. کارشناسان معتقدند این داروها با ترکیب یونی مایعات داخل گوش تداخل کرده و ممکن است به کاهش شنوایی دامن بزنند.

آیا فشار خون بالا می تواند باعث صدای وزوز گوش شود؟

شرایطی که بر رگ‌های خونی شما تأثیر می‌گذارد مانند گرفتگی عروق، فشار خون بالا، یا بد شکلی رگ‌های خونی می‌توانند باعث شوند که خون در رگ‌ها و شریان‌ها با نیروی بیشتری حرکت کند. این تغییرات جریان خون می تواند صدای وزوز گوش را ایجاد کند.

منبع