ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا امکان کاهش فشار خون با نمک آبی وجود دارد؟

نمک آبی ایرانی و نمک صورتی هیمالیا دو نوع نمک طبیعی هستند که در سال‌های اخیر به دلیل طعم، بافت و فواید بی‌نظیرشان برای سلامتی محبوبیت پیدا کرده‌اند. اما امروزه شایعاتی مبنی بر تنظیم فشار خون با نمک آبی به گوش می رسد. آیا این شایعات واقعیت دارد یا دروغی بیش نیست. برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ویکی فشار همراه ما باشید.

نمک آبی و فشار خون

در حالی که هر دو نمک آبی و صورتی از معادن باستانی نمک استخراج می شوند، اما بهتر است بدانید از نظر محتوای مواد معدنی، رنگ و منشاء متفاوت هستند.
نمک آبی که به نمک آبی ایران نیز معروف است نمک کمیاب بوده که از معادن نمک ایران به دست می آید. این ماده رنگ آبی خود را از ماده معدنی موجود در این منطقه یعنی سیلوینیت گرفته است. این نمک دانه درشت طعمی شیرین و آجیل مانند دارد. اعتقاد بر این است که فواید سلامتی متعددی از جمله تنظیم فشار خون، بهبود هضم و کاهش التهاب دارد.

نمک آبی ایرانی چیست؟

نمک آبی یک نمک معدنی کمیاب و غنی از مواد مغذی برای بدن انسان است و تشکیل آن چند میلیون سال قدمت دارد. طی چند صد میلیون سال در شرایط اقلیمی و حرکت صفحات قاره ای، پتاسیم به طور ویژه در بلورهای نمک قرار گرفته و نتیجه آن چیزی شده است که امروزه با فرآیندهای سخت و زمان بر استخراج می شود و در فروشگاه عرضه می شود.

نمک آبی دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است که باعث آبی شدن کریستال های نمک می شود. رنگ آبی در کریستال های نمک به صورت رگه های ظریف بوده و پس از آسیاب، این نمک همچنان آبی به نظر می رسد. نمک آبی دارای مواد معدنی بسیار مفیدی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم بوده که برای سلامت بدن ضروری است. در ادامه به طور خلاصه شما را با تاثیرات مثبت هر عنصر در بدن آشنا می کنیم:

✅ پتاسیم: حفظ تعادل مایعات بدن، تنظیم انقباضات ماهیچه ای، حفظ ضربان منظم قلب، کمک به کاهش فشار خون و محافظت در برابر سکته مغزی تنها بخشی از مزایای بی نظیر این ماده مهم است. پتاسیم موجود در نمک آبی قادر است بخشی از نیاز بدن را به راحتی تامین کند.

✅ کلسیم: همه افراد تا حدودی با نقش مهم کلسیم برای بدن آشنا هستند. به عنوان مثال کمبود کلسیم در بدن احتمال پوکی استخوان و راشیتیسم را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین نشان داده افرادی که مقدار مناسبی کلسیم دریافت می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند و نمک آبی می تواند یکی از منابع موجود برای جذب کلسیم در بدن باشد.

✅ آهن و منیزیم: نمک آبی نیز حاوی مقادیر ارزشمندی آهن و منیزیم است. عنصر آهن به انتقال اکسیژن به ریه ها از طریق گلبول های قرمز کمک کرده و منیزیم خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را در بدن کاهش می دهد.

نمک آبی علاوه بر عناصر، حاوی ۹۸ درصد کلرید سدیم طبیعی و خالص است که می تواند طعم غذاها را برای ما دلپذیرتر کند.

پیشنهاد مطالعه: کامل ترین اطلاعات درباره ویتامین های موثر بر فشار خون

فواید نمک آبی برای بدن

اعتقاد بر این است که نمک آبی ایرانی می تواند فواید سلامتی مانند بهبود عملکرد تنفسی، بهبود خواب سالم و کاهش خطر بیماری قلبی را با خود به همراه داشته باشد.

تفاوت نمک آبی و نمک صورتی

یکی از تفاوت های اصلی نمک آبی ایرانی و نمک صورتی هیمالیا میزان مواد معدنی آنهاست. نمک آبی ایرانی حاوی سطوح بالایی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم بوده، در حالی که نمک صورتی هیمالیا به دلیل سطوح بالای سدیم، آهن و سایر مواد معدنی کمیاب شناخته شده است. بنابراین، در حالی که هر دو نمک می توانند در حد اعتدال مفید باشند، نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند.

می توان گفت نمک آبی یا نمک آبی ایرانی یکی از بهترین انواع نمک در جهان است که حاوی مواد معدنی بسیار مفیدی است. نمک آبی ۱۰۰ درصد ایرانی است و در معادن سمنان و گرمسار در شرایط دما و فشار خاص به صورت رگه های آبی در دل سنگ نمک تشکیل می شود. این نوع نمک بسیار کمیاب است و برای استخراج آن باید توسط بسیاری از سنگ های نمک شکسته شود و به همین دلیل از نمک های معمولی گران تر است.

نمک صورتی هیمالیا یک نمک خوراکی بوده و در ترکیبات خود دارای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است. رنگ صورتی و گاهی قرمز نمک هیمالیا به دلیل وجود اکسید آهن است. نمک صورتی از منطقه پنجاب پاکستان در نزدیکی کوهپایه های هیمالیا به صورت تکه های بزرگ سنگ نمک استخراج می شود که دارای مواد معدنی فوق العاده ای است.

دچار فشار خون بالا هستید و نمی توانید برنامه غذایی مناسبی برای خود تنظیم کنید. کارشناسان تغذیه ایده آل شو در کنارتان هستند تا رژیم غذایی براساس نیاز شما آماده کنند. از همین امروز با یک برنامه غذایی جدید زندگی کنید. 

رژیم غذایی آنلاین

آیا نمک آبی برای فشار خون خوب است؟

نمک آبی ایران سرشار از کلسیم، آهن و پتاسیم است و دارای خواص تغذیه‌ای بی شماری است. مصرف آن به بهبود گردش اکسیژن در خون، تقویت قلب، حفظ فشار خون سالم و تسهیل هضم کمک می کند.

آیا مبتلایان فشار خون می‌توانند نمک صورتی استفاده کنند؟

تقریبا نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند، بنابراین دریافت مقدار زیادی سدیم از هر نوعی ایده خوبی نیست. نمک صورتی هیمالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجا که سدیم بیش از حد می تواند باعث فشار خون بالا شده همچنین خطر بیماری مزمن کلیوی (CKD) را افزایش دهد.

سالم‌ترین نمک برای بیماران قلبی چیست؟

به یاد داشته باشید تحقیقات در مورد انواع مختلف نمک هنوز وجود ندارد، اما اتفاق نظر متخصصان سلامت این است که بهترین یا سالم ترین نمک وجود ندارد. مواد معدنی کمیاب که در نمک های مختلف یافت می شوند، مزایای سلامتی بیشتری را ارائه نمی دهند و تفاوت های معدنی کمیاب بین نمک ها نباید یک نقطه فروش باشد.