ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا روماتیسم فشار خون را بالا می برد؟

مفاصل متورم و دردناک تنها علائمی نیستند که هنگام ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) باید نگران آن باشید. احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به روماتیسم تقریباً دو برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است. ابتلا به آرتریت روماتوئید احتمال بروز یک رویداد قلبی عروقی جدی مانند حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. اما آیا با وجود روماتیسم می توان مانع از افزایش فشار خون شد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ویکی فشار همراه باشید.

ارتباط بین روماتیسم و فشار خون

در این وضعیت دو عامل افزایش خطر یعنی التهاب مزمن و عوامل خطر مشترک در کنار هم قرار می گیرند. اجازه دهید به طور مفصل تری این موضوع را شرح دهیم. مواد التهابی به نام سیتوکین ها باعث تخریب مفصل در روماتیسم (RA) و آسیب عروق خونی در بیماری قلبی عروقی (CVD) می شود. التهاب باعث ایجاد پلاک در رگ ها شده و به آرامی رگ های خونی را باریک می کند. بدین ترتیب جریان خون مسدود شده و یک عامل اصلی حمله قلبی و سکته به شمار می رود.

علت ابتلا به فشار خون در بیماران روماتیسم

دلیل دیگری که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند، عوامل خطر مشترک مانند موارد زیر است:

✅ فشار خون بالا: تعدادی از عوامل باعث افزایش فشار خون در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود، از جمله عدم ورزش و داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری (مانند NSAID ها و استروئیدها). افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز شریان‌هایی با کشش کمتری دارند به طوری که می‌توانند باریک شده و باعث عبور جریان خون کمتری از آن شوند. در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.

✅ سندرم متابولیک: تقریباً ۴۰٪ از افراد مبتلا به روماتیسم به سندرم متابولیک دچار هستند. این مجموعه از علائم، که شامل چاقی، تری گلیسیرید و کلسترول بالا، فشار خون بالا و قند خون بالا است، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را دو برابر می کند.

✅ چاقی: درد مفاصل ورزش را سخت می کند و کمبود فعالیت بدنی می تواند منجر به افزایش وزن شود. چاقی با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و همچنین با عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و قند خون بالا مرتبط است. سلول‌های چربی مواد التهابی آزاد می‌کنند که به التهاب کل بدن و خطر CVD دامن می زنند.

✅ سیگار کشیدن: احتمال سیگار کشیدن افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر از افراد بدون این بیماری است. این عادت نه تنها با تخریب شدید مفاصل مرتبط است، بلکه سیگار نیز آسیب عروق خونی را تسریع می‌کند و تنگ شدن شریان‌ها را تشدید می‌کند. افراد سیگاری مبتلا به آرتریت روماتوئید ۵۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر حوادث قلبی عروقی و فشار خون بالا قرار دارند.

✅ لیپیدهای غیر طبیعی: روماتیسم اثر غیرعادی بر لیپیدها یا چربی های خون دارد. کارشناسان آن را “پارادوکس چربی” می نامند. افراد مبتلا به RA دارای سطوح بالای تری گلیسیرید، سطوح پایین لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) و سطوح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) هستند. اگرچه LDL پایین برای قلب مفید است، کلسترول HDL پایین و تری گلیسیرید بالا منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می شوند.

نحوه مدیریت فشار خون در بیماران روماتیسم

یکی از بهترین روش ها برای محافظت از قلب، مصرف داروی ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARD) یا متوترکسات، یک داروی بیولوژیک است که متخصصین روماتولوژیست تجویز می‌کند. شواهد حاکی از این است که کنترل التهاب ناشی از روماتیسم خطر افزایش فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر حوادث CVD را نیز کاهش می دهد.

هنگامی که صحبت از مداخلات در سبک زندگی به میان می‌آید، همان توصیه‌ها، چه مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستید یا نه، اعمال می‌شود.

فعال بمانید

انجام تمرینات هوازی و تقویتی در بیشتر روزهای هفته می تواند از رگ های خونی شما محافظت کرده، به کاهش وزن کمک کند و خطر CVD را کاهش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش می تواند با التهاب مبارزه کند.

تغذیه خوب داشته باشید

میوه ها و سبزیجات اضافی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. ماهی های چرب مانند سالمون و تن را که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهابی هستند بیشتر مصرف کنید. از مصرف چربی های اشباع شده و ترانس که به افزایش وزن و خطر بیماری قلبی کمک می کنند، اجتناب کنید.

استرس را کنترل کنید

تکنیک های آرامش بخشی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید تا آرام شوید.

سیگار را ترک کنید

ترک سیگار اگرچه می تواند سخت باشد، اما غیرممکن نیست. از پزشک خود بخواهید روش هایی مانند جایگزینی نیکوتین، دارو یا مشاوره برای کمک به ترک سیگار به شما توصیه کند.

مراقب ارقام سلامتی خود باشید

قند خون، فشار خون و سطح کلسترول خود را به طور منظم چک کنید. اگر بالا هستند، در صورت لزوم با رژیم غذایی، ورزش و داروها آنها را کاهش دهید.

روش‌های جایگزین تسکین درد پیدا کنید

اگرچه ممکن است برای تسکین درد و کاهش تورم به NSAID ها و استروئیدها اعتماد کنید، اما این داروها می‌توانند خطرات قلبی شما را افزایش دهند. سعی کنید از کمترین دوز برای کمترین زمان ممکن برای مدیریت درد خود استفاده کنید. به روش های جایگزین کاهش درد، مانند گرما، یخ، یا فیزیوتراپی روی بیاورید.

سلامت قلب خود را کنترل کنید

هنگامی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستید، قلب شما نیازمند توجه ویژه ای است. از روماتولوژیست و پزشک خود این مسئله را جویا شوید.

نوع غربالگری نیاز دارید.

ارزیابی سلامت قلب باید شامل آزمایشات منظم فشار خون، قند خون و کلسترول باشد. اتحادیه روماتیسم اروپا غربالگری بیماری های قلب و عروقی را حداقل هر پنج بار در سال و بعد از هر بار تغییر داروی RA توصیه می کند. پزشک شما همچنین ممکن است بخواهد یک تست استرس، اکوکاردیوگرافی یا الکتروکاردیوگرام برای بررسی سلامت قلب شما انجام دهد.

مراقب علائم بیماری قلبی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا درد بازو باشید و فورا آنها را به پزشک خود گزارش دهید.
بنابراین تنها به این دلیل که مفاصل شما ملتهب هستند، به این معنی نیست که قرار است مشکلات قلبی داشته باشید. با غربالگری مناسب و اقدامات پیشگیرانه می توانید قلب و عروق خونی خود را سالم نگه دارید.

آیا آرتریت روماتوئید می تواند فشار خون را افزایش دهد؟

آرتریت با فشار خون بالا همراه است. به عبارتی روماتیسم و هم استئوآرتریت به شدت با فشار خون بالا مرتبط هستند. غربالگری فشار خون بالا و کنترل خون در میان بیماران مبتلا به آرتریت ضروری است.

برای روماتیسم با فشار خون بالا چه دارویی می توان مصرف کرد؟

ترکیب آملودیپین و سلکوکسیب برای درمان فشار خون بالا و کمک به تسکین علائم آرتروز (مانند تورم، سفتی و درد مفاصل) استفاده می شود. آملودیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم (CCB) است و بر حرکت کلسیم به سلول های قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد.

آیا درد و التهاب ناشی از روماتیسم باعث افزایش فشار خون می شود؟

درد حاد با افزایش فعالیت سمپاتیک باعث افزایش فشار خون می شود، اما نقش درد مزمن بر فشار خون کمتر شناخته شده است. فشار خون بالا و مشکلات اسکلتی عضلانی مشترک دو مورد از موارد رایجی هستند که برای آنها داروهای ضد فشار خون و مسکن ها با هم تجویز می شود.

منبع